kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵

انباشت ریسک بی‌حساب در شبکه بانکی(خبر ویژه)

دولت یازدهم وضعیت شبکه بانکی را به قهقرای کامل برده است.



روزنامه اصلاح‌طلب تعادل در گزارشی نوشت: چند هفته پیش مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور درباره روزهای سخت نظام بانکی ایران نکات تازه‌ای را علاوه بر آنچه در 2 سال اخیر بیان کرده بود به صورت صریح نوشت. نوشته او که در یکی از نشریه‌های تخصصی بانک مرکزی چاپ شده نشان می‌دهد که؛ مقاومت بانک‌ها در برابر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در حالی که نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده بیشتر از آنکه نافرمانی باشد نشان دهنده بیماری این فعالیت مهم اقتصادی است.
مدیریت قیمت پول در جنگ بانک‌ها و مؤسسه‌ها برای جذب سپرده‌ها با هدف تبدیل سپرده‌ها برای پرداخت سود سپرده‌گذاران قبلی در اختیار بانک‌های بد قرار گرفته و این بسیار خطرناک است. اصلاح نظام بانکی پیچیده است و حساسیت اجتماعی بالایی دارد و نباید این کار بزرگ و پیچیده اسیر بازی‌های سیاسی شود و باید تلاش کرد اطمینان مردم به نظام بانکی مخدوش نشود.
حالا و پس از هشدارهای صریح مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور معاون اول روحانی که به لحاظ اندیشه اقتصادی سازگاری خوبی با مشاور رئیس دولت دارد در اصفهان ضمن اینکه از عنوان ابرچالش برای بیکاری نام می‌برد با صراحت می‌گوید نمی‌تواند همه آنچه واقعیت نظام بانکی است را با شهروندان در میان بگذارد زیرا پیامدهای این بازگویی ممکن است در عمل غیرقابل کنترل باشد.
واقعیت‌هایی که جهانگیری نمی‌خواهد با مردم در میان بگذارد، کدامند؟ دقت در سخنان و نوشته‌های اقتصاددانان و آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی این واقعیت‌ها را تا اندازه‌ای بازتاب می‌دهند. به طور مثال دکتر سید علی مدنی‌زاده اقتصاددان جوان ایرانی که سال‌ها در پژوهشکده پولی و بانکی مسئولیت پژوهش‌های بانکی را برعهده داشته است می‌نویسد: انباشت ریسک در بانک‌های ایرانی به گونه‌ای است که اگر مدیریت نشود برای اقتصاد ایران ابرتورم و ابررکود در راه خواهد بود... این ریسک‌ها به اندازه‌ای سیستماتیک شده‌اند که مشکل جریان نقد در یکی از بانک‌ها می‌تواند با سرعت به سایر بانک‌ها سرایت و وضع وخیمی ایجاد شود. اگر بانک مرکزی برای اجتناب از وقوع بحران‌های اجتماعی ناچار به دخالت گسترده شود نتیجه‌اش رکود تورمی شدید و طولانی خواهد بود...
با توجه به آنچه از زبان بالاترین مقام سیاسی مسئول کشور پس از رئیس جمهور و شاخص‌ترین اقتصاددان ایرانی که تجربه کار در 3 دولت سازندگی، اصلاحات و دولت فعلی را دارد و با توجه به مجادله پایان‌ناپذیری که مدیران بانکی و تولیدکنندگان دارند و با عنایت به اینکه نظام بانکی ایران پیوندی حتی کوچک با شبکه بانکی دنیا ندارد تا در مواقع لزوم از آن کمک بگیرد به نظر می‌رسد باید این داستان هرچه زودتر به یک نتیجه مساعد برسد. آن طور که کارشناسان و اقتصاددانان می‌گویند ادامه وضع فعلی در شبکه بانکی برای جامعه ایرانی حتی نامساعدتر از جریان ترامپ و اتحاد کشورهای همسایه برای آزار رساندن به ایران است. معاون اول رئیس جمهور، مشاور ارشد اقتصادی روحانی و اقتصاددانان دیگر با زبان بی‌زبانی بدترین شرایط را تشریح و هشدار داده‌اند و البته باید همه نهادهای قدرت، اهمیت موضوع را درک کنند. هشدار معاون اول را جدی بگیریم.