kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶

افزایش تنش میان پکن و سئول در پی رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، بار دیگر به تنش‌ها در منطقه شرق آسیا دامن زد و وزارت خارجه چین نسبت به این رزمایش هشدار داد.


به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که پکن نگران تمرینات نظامی مشترک تمام عیار بین کره جنوبی و آمریکا است. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی تاکید کرد، ما پیش از این نگرانی جدی خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک درباره مانورهای مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی به طرف‌های مربوط اعلام کرده ایم. وی تصریح کرد، حفظ ثبات و صلح در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا به نفع همه طرف‌ها است و مستلزم آن است که همه کشورها و طرف‌ها مسئولیت خود را انجام دهند. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: در شرایط کنونی، اوضاع شبه جزیره کره به شدت پیچیده و حساس است. طرف‌های مربوط باید به سرعت اقدامات بیشتری را برای بهبود اوضاع در منطقه انجام دهند و برای حفظ ثبات و صلح تلاش کنند، نه در راستای مخالف آن. وی همچنین بار دیگر بر مخالفت چین با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی تاکید کرد.
دولت کره جنوبی سال گذشته تصمیم گرفت تا سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا را برای مقابله با تهدیدات کره شمالی در منطقه‌ای مستقر کند. وزارت دفاع کره جنوبی پیش از این نیز اعلام کرد: آمریکا احتمالا در ماه ژوئن سامانه دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر خواهد کرد.
از سوی دیگر برخی منابع خبری کره جنوبی اعلام کردند که در پی بروز اختلاف میان سئول و پکن در خصوص استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به «تاد» در خاک کره جنوبی، آژانس‌های مسافرتی چین برنامه‌های مربوط به هماهنگ کردن تورهای گردشگری به مقصد کره جنوبی را به حالت تعلیق در آورده‌اند.
 این اتفاق پس از آن رخ داد که «گروه لاته» کره جنوبی به تازگی موافقتش را با در اختیار گذاشتن زمین گلف خود در منطقه «سئونگجو» در نزدیکی شهر سئول به وزارت دفاع کره برای استقرار سامانه آمریکایی «تاد»، اعلام کرد. وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم اخیر چین اعلام کرد: بسیار تاسف بار است که چین اتباع خود را در اقدامی تلافی جویانه از سفر به کره جنوبی باز می‌دارد. وزارت خارجه کره جنوبی در عین حال تاکید کرد، نباید تحت هیچ شرایطی دست به اقداماتی زد که مانع تبادلات انسانی میان کشورها شود زیرا این اساس مناسبات دوجانبه را تشکیل می‌دهد.