kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱

نجیب رزاق: مالزی اگر ورشکسته بود ملک سلمان اینجا نمی‌آمد!

نخست‌وزیر مالزی در توجیه سیاست‌های اشتباه و شکست‌های خود اعلام کرد، سفر «ملک سلمان» پادشاه عربستان به کوالالامپور نشانه‌ای بر ورشکسته نبودن مالزی است!



عربستان در سال‌های اخیر با دخالت در کشورهای منطقه و همچنین حمایت از تروریست‌ها باعث بی‌ثباتی و ناامنی منطقه‌ای شده است. این سیاست سعودی‌ها همچنین اقتصاد عربستان را نیز کاملا تحت‌الشعاع قرار داده و اکنون این کشور در بحران به سر می‌برد. به طور کلی عربستان اکنون در زمینه سیاسی و منطقه‌ای کشوری شکست‌خورده و در زمینه اقتصادی کشوری بحرانی است. در همین ارتباط ملک سلمان پادشاه سعودی اخیرا در سفری یک ماهه به شرق آسیا به نوعی دوره‌گردی خود برای جذب سرمایه‌گذار در عربستان را آغاز کرد. اما نکته جالب در این مورد، سفر ملک سلمان به مالزی و تفسیر نخست‌وزیر مالزی از این سفر است که بسیار خنده‌دار است.
«نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر مالزی که توسط مخالفان دولت متهم است با سیاست‌هایش مالزی را به یک کشور شکست‌خورده و ورشکسته تبدیل کرده است روز جمعه ادعا کرد سفر «ملک سلمان» پادشاه عربستان به کوالالامپور نشانه‌ای بر رد اتهام مخالفان است. به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر مالزی در واکنش به اتهام مخالفان، گفت: «اگر مالزی یک کشور شکست‌خورده بود که توجه رهبران جهان از جمله «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» جلب نمی‌شد و مالزی را به عنوان نخستین مقصد سفرش به کشورهای آسیایی قرار نمی‌داد.»
وی گفت: «‌اگر مالزی یک کشور شکست‌خورده بود، آیا شما فکر می‌کنید ملک سلمان به مالزی می‌آمد؟ با یک هواپیمای بزرگ؟ با همراهان بزرگ و قرارداد با پتروناس برای سرمایه‌گذاری در پروژه نفت و پتروشیمی اتفاق می‌افتاد.»
البته وی نگفت که مالزی در ائتلاف عربستان علیه مردم بی‌گناه یمن شرکت دارد و حدود یک میلیارد دلار کمک مالی از شاهزاده عربستانی در آستانه انتخابات سال 2013 دریافت کرده است که براثر آن متهم به فساد مالی شد، هر چند وی تاکید کرده در این کمک مالی فسادی صورت نگرفته است.
نخست‌وزیر مالزی که در پایان سفر هیئت 600 نفره عربستان اکنون در سفری داخلی به سر می‌برد، تاکید کرد: «خانم‌ها و آقایان، آیا شما فکر می‌کنید پادشاه عربستان (در شرایطی که دولت مالزی شکست خورده بود) وقتش را با مالزی و با دولت مالزی تلف می‌کرد؟» وی گفت: «اگر مالزی یک کشور شکست‌خورده بود، چگونه شرکت آرامکو عربستان با پتروناس به عنوان یک شریک مشترک برای پروژه جوهور به توافق می‌رسید.»
«ماهاتیر محمد» معمار مالزی نوین و نخست‌وزیر اسبق این کشور که با سیاست‌های دولت نجیب رزاق مخالف است، اخیرا اعلام کرد که دولت کنونی این کشور با هرج و مرج مالی مواجه بوده و شکست خورده است. حال نخست‌وزیر مالزی برای توجیه شکست‌های خود به کشوری جنگ‌زده استناد می‌کند که خود درگیر شکست‌های مکرر است.