kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
با تصویب نمایندگان صورت می‌گیرد

اختصاص 2 هزار میلیارد ریال به وزارتخانه‌های اقتصاد و آموزش عالی برای جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایران در آمریکا


نمایندگان مجلس در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 96 در راستای مقابله با اقدام ترامپ در زمینه ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان از جمله ایران به آمریکا بندی را الحاق کردند که بر اساس آن برای جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایران در آمریکا 2‌هزار میلیارد ریال به وزارتخانه‌های اقتصاد و آموزش عالی اختصاص می‌یابد.
محسن کوهکن نماینده لنجان در این خصوص گفت: آغوش ما به سوی همه ایرانیان مقیم آمریکا باز است، طبق پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس از محل سهام قابل واگذاری جدول ۱۸ مقرر شد ۲ هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت علوم و وزارت اقتصاد قرار گیرد تا برای جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایرانیان مقیم آمریکا استفاده شود.
به گزارش فارس وی افزود: این مصوبه برای ایرانیان مقیم آمریکا که از محل تصمیم نابخردانه ترامپ آسیب می‌بینند، یک پیام روشن دارد، ما به دنیا اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی برای تک‌تک اتباع خود در دنیا ارزش قائل است و اگر در یک نقطه از دنیا به آنها نامهربانی شود، ما با اختصاص امکانات آغوش‌مان را به روی آنها باز می‌کنیم.
در ادامه این جلسه، علی لاریجانی رئیس ‌مجلس متن کامل این مصوبه را قرائت کرد که به شرح ذیل است: طبق این مصوبه، دولت مکلف شد جهت جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایرانیان مقیم آمریکا در سال ۹۶ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارتخانه‌های آموزش عالی و اقتصاد بالمناسبت از محل سهام قابل واگذاری در جدول شماره ۱۸ بگذارد.
رئیس‌مجلس تصریح کرد: این مصوبه واکنشی به اقدام دولت آمریکاست تا از ایرانیان استقبال شود.
این بند که دولت نیز با آن موافق بود، با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
تعیین سقف درآمدهای دولت
نمایندگان همچنین در لایحه بودجه سال 96 سقف درآمدهای دولت را تعیین و تصویب کردند.
 امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس پیش از پایان نشست علنی صبح دیروز منابع درآمدی بودجه سال 1396 کل‌کشور را به شرح زیر قرائت کرد:
الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 3میلیون و نهصد و هشتاد و سه هزار و هشتصد و 33 میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال شامل:
1- منابع عمومی بالغ بر 3 میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و پانصد و بیست و یک میلیارد ریال
2- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و شانزده هزار و سیصد و دوازده میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال
برداشت در موارد خاص
از صندوق توسعه ملی
نمایندگان از سوی دیگر در لایحه بودجه 96 با برداشت از صندوق توسعه ملی در موارد خاص موافقت کردند.
مجلسی‌ها همچنین دولت را مکلف کردند ماهانه معادل یک‌درصد (1درصد) از یک‌دوازدهم هزینه بانک‌ها، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی سودده را از حساب‌های آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی خزانه واریز کند.
نمایندگان از سوی دیگر حکم بخشودگی جرائم دیرکرد وام‌های زیر 100 میلیون تومان را تمدید کردند.
مخالفت مجلس به افزایش 3 برابری نرخ اینترنت
خبر دیگر این که مجلس با حذف یک بند با افزایش ۳ برابری نرخ اینترنت در سال ۹۶ مخالفت کردند.
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 96 همچنین به وزارتخانه‌های تعاون و ارتباطات اجازه دادند اموال غیرمنقول مازاد خود تا سقف 500 میلیارد تومان را به فروش برسانند.
از سوی دیگر بهارستان نشین‌ها دستگاه‌های مجاز به دریافت سود سپرده را مکلف کردند درآمد حاصله از این محل را به خزانه واریز و متناسب با سهم واریزی خود از ردیف تعیین‌شده دریافت کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال آینده به دولت اجازه دادند تا مبلغ ۵میلیارد دلار فاینانس در سال 96 جذب کند.
نمایندگان در نوبت عصر جلسه علنی دیروز مجلس نیز در مصوبه‌ای میزان اختصاص قیر رایگان به دستگاه‌های دولتی را تعیین کردند.
مجلسی‌ها همچنین در جریان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۶ کل کشور مصوب کردند که ۹۰ درصد مطالبات بانک‌ها از شرکت‌های تابعه وزارت نفت به مدت دو سال امهال می‌شود.
خبر دیگر این که نمایندگان در مصوبه‌ای اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی توسعه خطوط لوله انتقال نفت و گاز را به تصویب رساندند.
بهارستان‌نشین‌ها در مصوبه‌ای دیگر سهم صندوق توسعه از صادرات نفت را در سال ۹۶، ۳۰ درصد تعیین کردند.
در مصوبه‌ای دیگر مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد.
واکنش لاریجانی به اظهارات
توهین آمیز نماینده اصلاح‌طلب
محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای ضمن توهین به نمایندگان گفت: ابتدا که به عنوان نماینده وارد مجلس شدیم برخی از نمایندگان قدیمی عباراتی می‌گفتند که معنای آن را نمی‌فهمیدیم، الان کم کم متوجه می‌شویم. می‌گفتند ما ابتدا که نماینده شدیم فکر می‌کردیم فاعل به اختیاریم، در انتهای نمایندگی متوجه شدیم که مفعول به اضطرار هستیم.
لاریجانی خطاب به صادقی گفت: کدام نماینده چنین چیزی را گفته است؟ شما با لفظی که می‌گویید شأن مجلس را ضایع می‌کنید.
در ادامه صادقی گفت: بنده در خصوص تبصره 21 پیشنهاد رفع ابهام دادم که شما این پیشنهاد را قبول نکردید. در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اعتراضاتی از سوی نمایندگان بود که آقای لاریجانی شما می‌فرمایید اذن مقام معظم رهبری در این رابطه است. ما معتقد و مطیع ولایت هستیم اما شما مسائل را به طور شخصی رفع و رجوع می‌کنید در حالی که باید به طور شفاف اعلام شود که در چه مواردی مقام معظم رهبری اذن می‌دهند.
صادقی ادامه داد: به عنوان مثال اختصاص صد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما که باید ذخیره‌ای برای نسل آینده کشور باشد چه توجیهی دارد؟
لاریجانی در پاسخ به تذکر صادقی گفت: من به عنوان رئیس‌مجلس مواردی را که از طرف دولت در لایحه ذکر شده بود را بررسی کردم و بنده در حاشیه آن نوشته بودم این موضوعات خلاف قانون است اما بعد آقایان گفتند ممکن است مقام معظم رهبری اجازه بدهد.
رئیس‌مجلس ادامه داد: بنده در این رابطه سؤال کردم و بعد از مدتی دفتر مقام معظم رهبری بیان کردند که تا سطوحی می‌توانید این کار را انجام دهید بنابراین اذنی در این رابطه داده شد البته اگر شما رأی ندهید این قابل پذیرش است اما زمانی که رأی داده شده است مانعی در این رابطه وجود ندارد.
وی ادامه داد: در خصوص موضوع ابهام در رابطه با ماده 21 نیز مطرح کرده بودید بنده موضوع را بررسی کردم و متوجه شدم ابهامی در این رابطه وجود ندارد بنابراین شما می‌توانستید پیشنهاد حذف مانند بقیه دهید اما واقعا ابهامی در این رابطه وجود نداشت و خواهشا لفظی را که فرمودید اصلاح و خودتان با دست خودتان مجلس را تضعیف نکنید.
مجوز رهبری برای برداشت
 از صندوق توسعه جهت آبرسانی
 به روستاها
علی لاریجانی رئیس‌مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 96 درباره بندی از لایحه بودجه مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: این موارد به ویژه آبیاری تحت فشار و آبرسانی به روستاها به صورت اجمالی با مقام معظم رهبری مطرح شد. ایشان به مسئله آبرسانی به روستاها عنایت دارند و اجمالا اجازه دادند که در مجلس به آن ورود شود.
رئیس‌مجلس در پایان تأکید کرد: نباید ایراد قانون اساسی به برداشت از محل صندوق توسعه ملی برای اهدافی همانند آبیاری تحت فشار و آبرسانی به روستاها گرفته شود؛ چرا که با مقام معظم رهبری دراین خصوص صحبت شده است، اما اگر در مخالفت یا موافقت با آن نمایندگان اظهاراتی دارند می‌توانند بیان کنند.
تذکر 54 نماینده به وزرای کشور، اطلاعات، دفاع و خارجه
تذکرات کتبی نمایندگان و مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز مجلس از سوی هیئت‌رئیسه قرائت شد .
نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان تهران به اتفاق 52 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به وزرای کشور، امور خارجه، اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواستار تسریع در کنترل و بستن مرزهای غیرمجاز آبی، خاکی برای جلوگیری از واردات اسلحه و مهمات و مشروبات الکلی و جلوگیری از تردد اعضای احزاب منحله و تروریست‌ها شدند.
محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین نیز در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کرد: ضعف مدیریت، رفتار غیرقانونی، بی‌تعهدی و عدم پاسخگویی در سازمان استاندارد، عامل بی‌اعتمادی و ترغیب واردکنندگان گرایش به شیوه قاچاق شده است.
زنگنه به مجلس احضار شد
غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست علنی صبح دیروز موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.
بر این اساس عمل نکردن به تعهدات وزارت نفت برای استخدام نخبگان و دانش‌آموختگان صنعت نفت «زنگنه» را با اعلام وصول سؤال ملی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به صحن مجلس کشاند.