kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
جای خالی امنیت در اروپا

حملات وحشیانه فاشیست‌ها به مردم در انگلیس /زد و خورد پلیس با معترضان در فرانسه

برخی کشورهای بزرگ اروپایی همچنان شاهد درگیری و ناآرامی هستند.



 در فرانسه پلیس با معترضان ضد فساد و نژادپرستی  درگیر شده و در انگلیس فاشیست‌ها به طرفداران مهاجرین یورش برده‌اند.
اروپا چند سالی می‌شود که با بحران‌های متعدد دسته و پنجه نرم می‌کند. ترامپ روابط دو سوی آتلانتیک را به چالش کشیده ،جایگاه ناتو به عنوان حافظ امنیت دسته جمعی کشورهای اروپایی با چالش جدی مواجه شده، انگلیس از اتحادیه خارج شده، ملی گرایان و فاشیست‌ها جان تازه‌ای گرفته اند، تروریست‌های چشم آبی در حال بازگشت به خانه‌هایشان هستند و تهدیدات تروریستی نیز در کمین شهرهای اروپایی است.
از طرفی هر روز خبر می‌رسد یکی از کشورهای بزرگ اروپایی با ناآرامی و درگیری‌های خیابانی مواجه شده است، این بار خبر رسیده روز شنبه راست‌گرایان افراطی طرفدار تز  «اول بریتانیا» با «مخالفان فاشیسم» در «میدلندز» انگلیس حین تظاهرات با یکدیگر درگیر شده‌اند که این مسئله به حضور گسترده پلیس در محل انجامیده است. برخی از اعضای گروه اول بریتانیا با زدن ماسک صورت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حمایت خود از وی و سیاست‌هایش در تقابل با مهاجران را ابراز کردند.
در مقابل این نژاد پرستان،  گروه دیگری تظاهراتی با عنوان «مقابله با فاشیسم» در همان محل ترتیب داده‌اند که همین مسئله منجر به درگیری میان دو طرف شده است. در این درگیری‌ها پلیس انگلیس حاضر و عده‌ای را دستگیر کرده است.  همزمان با افزایش تمایلات نژادپرستانه در انگلیس گزارش‌ها از این حکایت دارد که سطح تهدیدات تروریستی در این کشور طی ۴۰ سال اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است. به گزارش پرس‌تی‌وی مسئول بازنگریِ قوانین تروریستی انگلیس سطح هشدارِ تروریستی را در این کشور بی‌سابقه دانسته و دربارۀ آن هشدار داده است.مکس هِیل بعد از انتصاب در این سمت در جمع خبرنگاران گفت: «سطحِ تهدیدات امنیتی در این کشور از دهۀ 1970 تاکنون، به بالاترین میزان رسیده است.» هِیل این را هم گفته که «شهروندان انگلیسی با بالاترین سطح تهدید از جانب تروریست‌ها مواجه هستند؛ تهدیداتی که از زمان بمب‌گذاری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تاکنون دیده نشده است.» انگلیس ازجمله کشورهایی بوده است که از سال 2011 میلادی تاکنون، از تروریست‌هایی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت کرده است.
فرانسه
در فرانسه نیز این روزها مردم در خیابان‌ها معترض نژادپرستی «پلیس متجاوز» و «فساد دولتمردان»  هستند. در همین رابطه دوباره  مخالفان «مارین لوپن»  نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در شهر نیس با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.
آن طور که «راشاتودی» نوشته معترضان هم که اغلب ماسک بر چهره داشتند اقدام به پرتاب بمبهای آتش‌زا و دودزا کردند که در مقابل نیز پلیس خواستار اعزام خودروهای آب‌پاش شد. وزیر کشور فرانسه هم با انتشار بیانیه‌ای از زخمی شدن 11 پلیس و ژاندارم خبر داده است. «برونو لو رو» ضمن محکوم کردن بروز خشونت در این تظاهرات گفته: در جریان خشونت‌های نانت، هشت تن از تظاهرکنندگان دستگیر شدند که چهار تن از آنها در بازداشت به سر می‌برند.»بر اساس این گزارش، برخی اماکن شهری همچون ورودی شهر نانت و ایستگاه‌های مترو در جریان تظاهرات روز گذشته آسیب دیده‌اند.تظاهرکنندگان که متعلق به جنبش‌های مختلف چپ و چپ افراطی هستند، دست نوشته‌هایی با مضمون «جبهه ملی شیاد اجتماعی» یا «فاشیسم پیروز نخواهد شد»حمل می‌کردند. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو مرحله، روزهای 23 آوریل و هفت می ‌(سوم و هفدهم اردیبهشت 96) برگزار شود.