kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
روحانی در همایش مجریان انتخابات:

شرمنده مردم نشدیم /دولت به قول‌هایی‌که داد عمل‌کرد!

در حالی که رئیس جمهور در همایش مجریان انتخابات گفته است «که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.» اما کارشناسان معتقدند که دولت یازدهم در عمل به وعده هایش کارنامه ضعیفی دارد.


حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: «در جنگ‌ها، دفاع مقدس و عملیات‌های مختلف هر وقت با رمز «یا فاطمه‌الزهرا» عملیات را آغاز می‌کردیم شاهد پیروزی‌های درخشان بودیم؛ این خانه، خانه نور، هدایت و رحمت برای همیشه و برای همه آنهایی است که طالب حق و حقیقت هستند.»
ظلم ما باعث قهر طبیعت
وی تصریح کرد: «پریروز در اهواز گفتم مشکلاتی که در طول ۵۰-۴۰ سال گذشته بوجود آمده، ظرف یک یا دو سال حل نخواهد شد.»
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه متأسفانه برخی از ما با طبیعت جنگیدیم، خاطرنشان کرد: «طبیعت صبور است، اما صبر طبیعت هم زمان دارد. وقتی ما به طبیعت ظلم می‌کنیم، زمین را آلوده کرده، حق‌آبه تالاب‌ها را نمی‌دهیم و از سوی دیگر همسایگان ما هم در این مسیر با ما همکاری نمی‌کنند، نتیجه‌اش قهر طبیعت است. ظلم ما باعث قهر طبیعت شده است.»
به گزارش مهر، روحانی گفت: «اساس حل کار، توبه است، توبه یعنی بازگشت به طبع صحیح و طبیعت سالم. توبه یعنی بازگشت به قانون و نظم که اول باید تصمیم بگیریم، توبه کنیم؛ بعد عمل صالح انجام دهیم.»
امنیت و سرمایه اجتماعی
رئیس جمهور افزود: «تا زمانی که امنیت نباشد کسی به فکر رقابت انتخاباتی نخواهد بود، چرا که اینها فرامادی است و مسائل درجه اول، مسائل پایه‌ای هستند که باید انجام بگیرد. خداوند نعمت امنیت را بر ما ارزانی داشته و لطف خداوند شامل حال ما شده است و من اینجا از همه نیروهای امنیتی، مرزبانی، انتظامی، نیروهای مسلح، از همه این عزیزان تشکر می‌کنم که کارهای بزرگی انجام دادند. ولی اساس این مسئله به وحدت، انسجام و سرمایه‌های اجتماعی برمی‌گردد که باید به این مسئله توجه داشته باشیم.»
رئیس جمهور ادامه داد: «مسائل سیاسی برای رقابت خوب است. انتقاد برای پیدا کردن راه حل، رفع نقص‌ها و نصیحت‌ها و دلسوزی‌ها خوب است، اما نباید بگذاریم کینه و اختلافی ایجاد شود.»
روحانی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: «رهبر معظم انقلاب، روی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تاکید فراوان داشته‌اند. اقتصاد همواره مهم بوده و امروز هم چنین است. دشمن در زمان تحریم فشار را روی اقتصاد گذاشت تا مردم به زانو در بیایند.»
رئیس جمهور ادامه داد: «من خوشحالم که خدمت ملت ایران اعلام کنم که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.»
روحانی با بیان اینکه هنر دیپلماسی باز کردن پیچ‌های سخت است، اظهار داشت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید مشت گره کرد و داد زد. البته بعضی وقت‌ها باید مشت گره کرد و فریاد زد و شعار داد. اما همواره نمی‌شود که همه چیز را با مشت حل کرد پس خدا برای چه به ما عقل داده است؟ ما پیشرفت خوبی در حمل و نقل و ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای داشته‌ایم.»
روحانی با اشاره به اینکه قبول کنیم در جامعه یک‌جور فکر و تفکر وجود ندارد، تصریح کرد: «دولت زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که اول مخالف خود را به رسمیت بشناسد، فکر می‌کنید در یک کشور اگر مخالف نباشد، جزو افتخارات است؛ دولت وظایفی نسبت به مخالفان خود دارد، منتقد که جای خود دارد.»
رئیس قوه مجریه ادامه داد: «اصلاً فرض کنیم برجام کاری نکرده و تحریم‌ها را از بین نبرده است، اما قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران لغو کرده است؛ هیچ کشوری نبوده که او را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بکشانند و قطعنامه علیه او تصویب کنند؛ مگر اینکه یا آن کشور را سرنگون کرده یا جنگ بر او تحمیل کردند.»
پرهیز از سوءاستفاده از امکانات دولتی
روحانی با اشاره به اینکه همه ما مراقب باشیم که از امکانات عمومی و دولتی به نفع جناح یا فردی استفاده نشود، چرا که این امر حرام است، گفت: «تمام اموال و امکانات دولت نه فقط قوه‌اجرائیه، بلکه قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که از اموال عمومی استفاده می‌کنند، تریبون‌های عمومی، روزنامه‌های عمومی، روزنامه و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، باید بدانند که در انتخابات نباید برای یک فرد یا جناح خاص استفاده شوند.»
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نباید اجازه داد انتخابات قطبی شود، گفت: «ما تجربه داریم، دیدیم انتخابات قطبی شد و برای ما گرفتاری درست کرد. وقتی انتخابات قطبی شود، احساسات و شعاری خواهد شد. نباید انتخابات رقابت جناح‌ها یا احزاب باشد، بلکه به معنی واقعی کلمه، باید رقابت بین برنامه‌ها باشد.»
به قولها عمل کردیم!
اما مهم‌ترین بخش از سخنان دیروز رئیس جمهور که از قضا در میان کاربران فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت این بود: «من خوشحالم که خدمت ملت ایران اعلام کنم که دولت نسبت به قول‌هایی که به مردم داده شرمنده نبوده است.» اما آیا دولت به تمام قول‌هایش جامه عمل پوشانده است؟ به قدر بضاعت این گزارش به تعدادی از قول‌های بر زمین مانده دولت یازدهم نگاهی می‌اندازیم.
همچنان که فیش‌های نجومی افشا می‌شد جریان رسانه‌ای توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان به راه افتاد تا با فرافکنی از زیر بار این موضوع شانه خالی کرده و دولت‌های گذشته را مقصر این ماجرا نشان دهند. در حالی که دست‌کم 3 سال از این حقوق‌ها و پاداش‌های نامشروع در دولت یازدهم به این افراد پرداخته شده بود. آخرین وعده دولت در این زمینه یک مصاحبه مفصل بود!
رئیس جمهور تیرماه گذشته در جمع مردم کرمانشاه گفته بود: «در یک مصاحبه مفصل به‌طور صریح به مردم خواهم گفت که جریان حقوق‌های غیرمتعارف چه بوده است و ما باید همه با هم با این تخلفات مبارزه کنیم.» کمترین ایراد این تفکر این است که دولت یازدهم هیچگاه نقاط ضعف و ایراد خود را نخواهد شناخت چرا که تمام عیوب را در گذشته می‌بیند.
اما در عمل آنچه اتفاق افتاد ستایش نجومی‌بگیران توسط دولتمردان بود که آنها با واژگانی چون «امانتدار» و «ذخیره نظام» مورد ستایش قرار گرفتند و «برخورد با آنها ظلم» نامیده شد.
دیپلماسی انفعال و عزت ایرانی!
بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور بود. اما در عمل پیرامون موضوعاتی نظیر «فاجعه منا» تا «برگزاری نشست منافقین به میزبانی پاریس» و «یاوه گویی‌های معاون صدر اعظم آلمان» در تهران شاهد انفعال دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم بودیم.
سیاست لبخند و کرنش به دشمنان و غرش به دوستان سیاستی است که متاسفانه از دولتمردان بارها دیده شده و مورد تشویق روزنامه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته است، همان رسانه‌هایی که همواره شعار و ادعای مخالفت با خشونت و تندروی را مطرح کرده‌اند!
رفتن محمدجواد ظریف به مجلس در مهرماه گذشته شاهد خوبی بر این مدعاست. برخورد وزیر امور خارجه در برابر نمایندگان سوال‌کننده به قدری تند بود که اعتراض رئیس مجلس را در پی داشت که به وی متذکر شد این حق نماینده است که سوال کند.
ظریف در آن روز خطاب به نماینده سوال‌کننده گفته بود: «هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرئت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما هم اجازه نمی‌دهم.»
تحریم‌هایی که قرار بود بروند!
اما بیشترین وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم را مسائل اقتصادی در بر می‌گرفت. یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت یازدهم که امید زیادی به آن بسته شده بود لغو همه تحریم‌ها در سایه برجام بود. رئیس جمهور، 14فروردین 1394 در حالی که به صورت زنده از شبکه خبر با مردم سخن می‌گفت اعلام کرد: «یکی از وعده‌های دولت به مردم چرخش همزمان سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد کشور بود؛ چرخش سانتریفیوژ‌ها زمانی ارزشمند است که چرخ اقتصاد در گردش باشد.»
وی در ادامه افزود: «طبق این چارچوب همه تحریم‌ها چه مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد!»
اما در مقابل منتقدان از آغاز مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای موسوم به برجام با اشاره به سابقه بدعهدی غرب و خاصه آمریکا نسبت به تبعات اجرای یک طرفه تعهدات هشدار داده بودند و کار به آنجا رسید که پس از سه سال بدعهدی طرف غربی و خاصه آمریکا صدای اعتراض برخی از دولتمردان را بلند کرد. کسانی مانند ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی که عواید ایران را از اجرای برجام تقریبا هیچ خوانده بود و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به این نکته اذعان کرده بود که طرف غربی برای اجرای کامل تعهداتش، دائم بهانه تراشی می‌کند.
دیروز اما روحانی این وعده را به اینکه ایران از بند هفتم شورای امنیت خارج شده است تقلیل داد و گفت: «اصلا فرض کنیم برجام کاری نکرده و تحریم‌ها را از بین نبرده است، اما قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی ایران لغو کرده است!»
هر روز 100میلیون دلار!
در طول مذاکرات هسته‌ای اطرافیان دولت و طرفداران برجام هر روز به شکلهای مختلفی در تلاش بودند تا تنور این مذاکرات را گرمتر کنند و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز با تیترهای درشت این موارد را انعکاس می‌دادند.
حامیان دولت سال گذشته با هدف تحت فشار قرار دادن منتقدان و برخی نهادهای رسمی کشور که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند هر روز تاخیر در اجرای برجام از 100میلیون دلار تا 400 میلیارد تومان به کشور ضرر وارد می‌کند!
سیروس ناصری، عضو تیم اسبق هسته‌ای، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود ادعا کرد: «روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.»
اما این روزها که دولت در مورد لایحه بودجه 96 با کسری بودجه مواجه است مهم‌ترین سوال این است که پس از توافق، مطابق آنچه دولتمردان گفته بودند باید دولت حداقل روزی 100 میلیون دلار عایدی کسب کرده باشد. اگر این‌گونه است پس آه و ناله برای کسری بودجه و گلایه از پرداخت یارانه چیست؟ و اگر این گونه نیست دولتمردان باید پاسخ دهند چرا به مجلس و ملت آمار غلط و نادرست دادند!
وعده حل مشکلات در 100 روز
«راه حل‌های کوتاه مدت یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و ا‌مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.» اینها جملات رئیس دولت تدبیر و امید است که در خرداد 1392 و در گرما گرم رقابت‌های انتخاباتی از طریق برنامه «با دوربین» شبکه یک سیما خطاب به مردم گفته شد.
اکنون تنها چند ماه به پایان دولت یازدهم مانده است. قرار بود دولت در هر کدام از 100 روزها یکی از آن راه حل‌ها را به کار بندد. راه‌حل‌های جادویی که می‌توانست مشکلات مردم، خاصه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها را حل کند و دولت نیز در پایان هر کدام از دوره‌ها  به مردم گزارش دهد.
بیکاری
در حالی که بیش از سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم می‌گذرد هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای رفع معضل بیکاری به بار ننشسته است. در حالی که دولت یازدهم رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی را همواره از اولویت‌های خود معرفی کرده است،  معاون وزیر کار در آبان ماه گفت که طی3 سال گذشته با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت کار موفق به دریافت هیچ اعتباری برای طرح‌های اشتغالزا نشده است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد بیکاران در تابستان امسال به بالاترین رقم در  تاریخ پس از انقلاب رسید. مطابق این آمار تعداد بیکاران به رکورد 3میلیون و 337 هزار نفر رسیده که در تاریخ کشور، بی‌سابقه است. ضمن آنکه ادعای رشد اقتصادی که توسط دولت مطرح می‌شود با نرخ رو به رشد بیکاری تناسبی ندارد، چنان‌که معاون وزیر کار نیز به این تضاد اشاره کرد که «به‌ازای هر یک درصد رشد اقتصادی باید ١٠٠ هزار شغل ایجاد می‌شد اما نشد» و البته آن را «از قبل قابل پیش‌بینی و انتظار» دانسته بود!
معاون وزیر کار در توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 29 شهریور سال جاری در گفت و گویی با روزنامه اعتماد گفته بود: «شاید بپرسید چرا اشتغال ایجاد نشد؟ که در پاسخ به آن به عنوان یک کارشناس باید بگویم انتظار ایجاد اشتغال در این دوره انتظار به‌جایی نیست!»
تعطیلی صنایع
ایجاد اشتغال و چرخیدن چرخ اقتصاد به همراه چرخ سانتریفیوژها از شعارهای اصلی انتخاباتی دولت بود. با این وجود که دولت از همان ابتدا موضوع تعطیلی واحدهای صنعتی را به صورت گسترده مطرح کرد و در آغاز کار خود علت تعطیلی این واحدها را به دولت قبل پیوند زد، اما اکنون و پس از گذشت بیش از 3 سال و نیم از عمر دولت نه تنها به واحدهای صنعتی التفاتی نشد بلکه هر چه به عمر دولت تدبیر و امید اضافه ‌شد روند تعطیلی آنها نیز گسترش یافته است.
اکنون وضعیت بد واحدهای صنعتی در ناخوش احوالی اقتصاد به گونه‌ای شده است که طبق آمار 60 درصد صنایع کشور تعطیل شده و یا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند که از آن میان می‌توان به کارخانه‌های با سابقه‌ای همچون ارج، آزمایش، کاشی و سرامیک ایرانا و... اشاره کرد. این در حالی است که برای نمونه در زمینه کاشی و سرامیک، مدیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در گفتگو با نسیم در مردادماه از واردات 5 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سال گذشته خبر داد. این نمونه‌ای از سوء‌تدبیرهایی است که در دولت یازدهم منجر به تعطیلی صنایع شده است.
آنچه گفته شد تنها چند مورد از لیست بلند بالای وعده‌های دولت است که نشانه‌ای از عمل به آنها دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی سخن گفتن از عملی شدن وعده‌ها بیشتر شبیه یک وعده است تا گزارش فعالیت‌های انجام شده!