kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
پیام سپرده‌گذاران کاسپین به رئیس‌جمهور:

پاسخ بی‌عملی دولت را در انتخابات 96 می‌دهیم

سرگردانی سپرده‌گذاران کاسپین در حالی ادامه دارد که مسئولان نظام بانکی تاکنون اقدامی برای بازگرداندن پول این گروه از مردم انجام نداده‌اند؛ تعدادی از این افراد وعده جبران‌ وضعیت‌شان در انتخابات 96 را داده‌اند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، مشکلی که شب عید امسال را برای گروهی از هموطنان تلخ کرده، سپرده‌گذاری در یک موسسه اعتباری مجاز به نام کاسپین است که چند ماه است به مشکل خورده و پول سپرده‌گذارانش را برنمی‌گرداند.
رئیس کل بانک مرکزی پیشتر به سپرده‌گذاران کاسپین توصیه کرده بود صبور باشند تا مراحل قانونی و اداری طی شود. اما بعد از چند هفته سیف در برنامه تلویزیونی اظهاراتی کرد که اندوه و نگرانی این گروه از سپرده‌گذاران بانکی را بیشتر کرد.
سیف از دوربین سیما به مردم گفت: در مورد مجوز کاسپین سوءتفاهم ایجاد شده است؛‌ اما این عذر بدتر از گناه نه‌تنها دردی را دوا نکرد بلکه موجب عصبانیت سپرده‌گذاران کاسپین از بانک مرکزی دولت یازدهم نیز شد چرا که این گروه به اعتماد مجوز بانک مرکزی سرمایه‌های خود را در کاسپین قرار داده بودند.
نکته‌ای که مؤسسه کاسپین را از داستان سایر مؤسسات غیرمجاز جدا می‌کند، مجوزی است که بانک مرکزی در  اسفندماه سال گذشته برای این مؤسسه صادر کرده و در پلاکاردهای تجمع اخیر سپرده‌گذاران کاسپین نیز به چشم می‌خورد: «من به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده‌ام.»
اگرچه سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌های غیرمجاز همواره با ریسک بالایی همراه بوده و بانک مرکزی بارها نسبت به این امر هشدار داده، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد مؤسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده نیز سرانجام به سرنوشت مؤسسات غیرمجاز دچار شود.
با گذشت سه ماه ماجرای مؤسسه اعتباری مجاز کاسپین به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با این مؤسسه مجاز جای تردید و سؤال ایجاد می‌کند.
گفتنی است نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر در نامه‌ای به ولی‌الله سیف رئيس کل بانک مرکزی خواستار پرداخت اصل و سود سپرده‌ سپرده‌گذاران کاسپین و رسیدگی به آ‌خرین وضعیت کارمندان ثامن‌الحجج شد.
در نامه قاضی‌پور آمده که مؤسسه اعتباری کاسپین مجوزهای لازم را دارد و باید سپرده سپرده‌گذاران و سود آنها پرداخت شود.
همچنین نماینده ویژه مجلس برای رسیدگی به پرونده کاسپین در نامه خود به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده است: با توجه به مجوزدار بودن مؤسسه، باید بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو باشد و اقدامات عاجل را انجام دهد.
بنابراین گزارش، ضعف بانک مرکزی در زمینه حل مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین و صندوق ضمانت سپرده‌گذاران که عملا ضمانتی در قبال سپرده‌های بانکی ندارد واکنش‌های مختلفی از مردم به ویژه سپرده‌گذاران کاسپین را به همراه داشت.
یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری صندوق ضمانت سپرده‌ها جبران خسارات سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات مجاز در صورت بروز مشکلات است؛ وظیفه‌ای که گویا فقط روی کاغذ برای این صندوق تعیین شده.
سپرده‌گذاران: ما را فریب دادند
برخی کاربران درباره مؤسسه کاسپین و بانک مرکزی این‌گونه اظهارنظر کرده‌اند که تعدادی از آنها چنین است.
شهروز عنایت: اینکه در نظام بانکی کشور یک موسسه مجوزدار اعلام می‌شود در صورتی که این مجوز از بدو صدورش از نظرمتولی خودش یعنی بانک مرکزی بدون اعتبار بوده و فقط به خاطر لابی‌گری و ارتباط صادر شده هیچ معنی دیگری جز همکاری بانک مرکزی به منظور سوءاستفاده مالی از دارایی‌های صدها شهروند بیچاره نمی‌تواند داشته باشد.
مودتی: من از سپرده‌گذاران نگون‌بخت کاسپین هستم که به اعتماد مجوز بانک مرکزی همه سرمایه زندگی خودم و خانواده‌ام را در کاسپین گذاشتم حالا رئیس بانک مرکزی با... میاد توی رسانه و میگه سوءتفاهم بوده بی‌مسئولیتی یک مسئول و نهاد تا چه حد؟ تا کجا؟ به چه قیمتی؟؟
رضا: همان‌طور که گفته شد، ظاهراً صندوق ضمانت فقط روی کاغذ سپرده‌های ما را ضمانت کرده است و جالب اینکه بعد از سه ماه از شروع این بحران و بلوکه شدن سپرده‌های مردم هیچ نهادی اعم از این صندوق، بانک مرکزی و موسسه کاسپین هیچ گونه مسئولیتی را قبول نمی‌کنند و ظاهراً تنها مقصر این داستان سپرده‌گذاران بوده‌اند که به این موسسه به اصطلاح مجوزدار اعتماد کرده‌اند.
مریم: کاسپین ورشکسته نیست. صندوق ضمانت تنها می‌تواند مشکل مقطعی کاسپین را حل کند. ضمناً مگه خود بانک مرکزی یا مجلس این فکر به سرش نمی‌تونسته بزنه؟
فرید: مردم از سر اعتماد به دولت و بانک مرکزی که مجوز داده اومدن سپرده‌گذاری کردند. چرا مجوز می‌دین و مردمو بدبخت می‌کنین؟ چرا بعد از اینکه اینجوری شد هیچ حمایتی از سپرده‌گذار نمی‌کنیم؟ چرا ضرر رو از سپرده‌گذار کم می‌کنند؟! پس سهامدار که در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنه چی‌کاره هست؟
تقی: روحانی مچکریم دولتی که با وعده بهتر کردن معیشت مردم سر کار اومده. امروز حتی نمی‌تواند مردم خودش رو به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، موسسات و در زیرساخت‌های کشور قانع کنه. رأی من «نه» به این دولت بی‌تدبیر.
فریب خورده مجوز بانک مرکزی: وقتی تو آذر ماه سال جاری سپرده باز کردم به یه چیز کاسپین مشکوک شدم: وقتی در بانک یا موسسه مجاز سپرده باز می‌کنی، مبلغ هزار تومن بابت ابطال تمبر (برای قانونی شدن سپرده) می‌گیرن. ولی اینها برای هیچ یک از سه سپرده نگرفتن. نه اینکه هزار تومن پولی باشه ولی اون روز تعجب کردم که نگرفتن! نکنه این سپرده‌ها رو غیرقانونی باز کردن و به هیچ جایی (بانک مرکزی، صندوق ضمانت،...) اعلام نمی‌کنند؟! پس این نظارت بانک مرکزی کجاست!!!
علی: کاش رسانه‌های حامی دولت یه ذره انصاف رو از شما یاد بگیرند اصلاح‌طلبانی که همش شعار میدن کجان پس چرا آن قدر ساکتن کجان نماینده‌های لیست امید؟؟؟ سرنوشت یک میلیون خانواده براتون مهم نیست انشاءالله در این انتخابات درس خوبی به این نامردان می‌دیم.
گفتنی است، روزانه ده‌ها تماس تلفنی با روزنامه کیهان برای پیگیری وضعیت موسسه کاسپین از سوی سپرده‌گذاران صورت می‌گیرد. چند برابر نظراتی که از قول کاربران آورده شد، به روزنامه منعکس می‌شود و همگی روی دو نکته اتفاق نظر دارند؛ مجوزدار بودن موسسه کاسپین و پاسخ به بی‌عملی دولت روحانی در انتخابات آینده.