kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
آمانو گزارش داد

ذخایر اورانیوم ایران بسیار کمتر از میزان توافق شده است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین گزارش خود در سال 2017 درباره اجرای برجام اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم دارای غنای کم ایران از سقف تعیین شده در برجام هم بسیار کمتر است.



در بخشی از این گزارش آمده است که تا تاریخ 18 فوریه 2017، میزان اورانیوم U235 غنی‌شده تا سطح 3/67 درصد ایران برابر با 101/7 کیلوگرم یعنی تقریباً یک سوم میزان مجاز تحت برجام است.
این بخش از گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح می‌کند : آژانس در نامه مورخ 23 آگوست 2016، از ایران خواست تا میزان اورانیوم غنی‌شده در خطوط  فرآوری (جامانده) در کارخانه پودر دی‌اکسید اورانیوم غنی شده (EUPP) در اصفهان را ارزیابی کند و گزارش قبلی خود را مطابق با آن بازنگری کند. در نامه مورخ 19 فوریه 2017، ایران گزارشی را به آژانس حاوی میزان تخمینی بازنگری شده ارائه کرد. مقدار تخمینی بازنگری شده 99/9 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با ارزیابی آژانس از مواد جامانده همخوانی دارد. در تاریخ 31 ژانویه 2017، درپی تصمیم کمیسیون مشترک 10 ژانویه 2017، ایران خوراک‌دهی اورانیوم‌های تضعیف شده را از طریق خطوط فرآوری در EUPP و تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس آغاز کرد. میزان تخمینی اورانیوم‌های غنی‌شده در تجهیزات EUPP و مواد خروجی درمقابل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بحساب نمی‌آید.
به گزارش فارس، در ادامه این گزارش آمده است:  موجودی ذخیره شده اورانیوم غنی سازی شده ایران از میزان 300 کیلوگرم UF6 غنی شده تا میزان 3/67 درصد اورانیوم 235 (یا معادل آن در اشکال مختلف شیمیایی) فراتر نرفته است. بر اساس برجام و تصمیمات کمیسیون مشترک، در تاریخ 18 فوریه 2017، مقدار اورانیوم 235 غنی‌شده ایران تا سطح 3/67 درصد 101/7 کیلوگرم بود.
 گفتنی است اولین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۷ روز جمعه در حالی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت که آژانس در گزارش‌های خود در یک سال گذشته اعلام کرده  ایران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده است.