kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
رئیس‌جمهور مسائل خوزستان را به عذاب الهی نسبت داد

مشکلات مردم خوزستان عذاب الهی یا ناکارآمدی دولت‌؟!

رئیس‌جمهور در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری که روز پنجشنبه در استانداری خوزستان برگزار شد مشکلات خوزستان را به عذاب الهی نسبت داده و گفت‌: در برخی روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد، عذاب الهی نازل می‌شود و برخی عذاب‌ها نیز همین است که ما می‌بینیم.



به گزارش تسنیم رئیس‌جمهور در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری با اشاره به اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتی و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود، تاکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود.
وی خطاب به حاضران گفت‌: اگر سرزمین خود را آباد کنیم و درختکاری انجام دهیم جزو نماز و روزه نیست ولی معروف است، ما باید معروف‌ها را انجام دهیم.
اظهارات روحانی درباره مرتبط دانستن مشکلات و بحران موجود در خوزستان به عذاب الهی در حالی است که رئیس‌جمهور از تهران به خوزستان رفته بود تا به بحران رسیدگی کرده و از نزدیک در جریان امور قرار گیرد.
سوال اینجا است که اگر مشکلات موجود عذاب الهی و ناشی از ترک امر به معروف و نهی از منکر است، می‌شد این حرف را از تهران نیز خطاب به مردم گفت!
نکته دیگر آن که روحانی و مسئولین دولت یازدهم تاکنون دولت‌های سابق را در ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌ها مقصر می‌دانستند و هر چه که می‌شد پای دولت قبل در میان بود. اظهارات جدید روحانی نشان می‌دهد که گویی این بار عذاب الهی جایگزین دولت سابق شده و استدلال‌های موازی برای توجیه ناکارآمدی‌ها پیدا شده است!
مسئله دیگر آن که اگر عذاب الهی نیز در میان باشد بر اساس استنادی که رئیس‌جمهور به روایات و احادیث می‌کند این عذاب به رفتار و مردم شریف خوزستان بر می‌گردد یا عملکرد و ناکارآمدی دولتمردان؟! مردم خوزستان چه باید می‌کردند که انجام نداده‌اند‌؟ کدامین معروف را ترک و کدامین منکر را مرتکب شده‌اند؟ پاسخ مشخص است‌؛ مردم خوزستان در طول تاریخ این مرز و بوم شهدای بسیاری را در حراست از اسلام و خاک این سرزمین تقدیم کرده‌اند و اگر عذابی نیز باشد ناشی از ناکارآمدی و خبط و خطای مسئولین است نه مردم.
گفتنی است اظهارات  روحانی با واکنش مردم خوزستان روبرو شده و امام جمعه شهرک طالقانی با انتقاد شدید از بیانات رئیس‌جمهور در سفر به استان خوزستان، اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای چشم‌پوشی از ناکارآمدی دولت تدبیر و امید بحث عذاب الهی را پیش کشید. آیا عذاب الهی فقط برای مردم خوزستان است؟ آیا همه مردم خوزستان گناهکار و مردم تهران و دیگر مناطق کشور بی‌گناه‌اند؟ آیا رئیس‌جمهور می‌توانست چنین حرفی را در تهران و دیگر مناطق کشور بزند؟
حجت‌الاسلام سیدسلمان هاشمی تصریح کرد: ما منکر وجود این روایات نیستیم، اما عنوان کردن این موضوع توسط رئیس‌جمهور ترفندی برای فرار از پاسخ به سؤالات موجود و برای پنهان کردن ناکارآمدی دولت تدبیر و امید بود. متأسفانه رئیس جمهور به جای مرهم گذاشتن بر زخم مردم خوزستان، روی این زخم نمک پاشید و مردم این استان هرگز این حرف را فراموش نخواهند کرد.
ضرورت تلاش و همت جدی مسئولان برای رفع مشکلات
روحانی همچنین در جلسه شورای اداری استان خوزستان با ابراز خوشحالی از حضور مجدد در این استان و اشاره به عملیات خیبر اظهار کرد: امروز در محل انجام این عملیات بزرگ پدیده‌ای به نام گرد و خاک به‌وجود آمده است که نیاز است همه مسئولان با همت جدی برای رفع آن تلاش کنند.
روحانی با بیان اینکه نباید در کشور نامیدی و یأس بوجود آید ادامه داد: ما نگران مشکلات نیستیم، زیرا در هر نقطه‌ای مشکل پیش می‌آید، ما باید با برنامه‌ریزی و اقدامات خود درصدد رفع این مشکلات به صورت جدی باشیم.
روحانی با اشاره به اینکه ریزگردها فقط مربوط به ایران نیست و در همه کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه وجود دارد خاطرنشان کرد: مردم خوزستان چند سال است که با مشکل گرد و خاک مواجه هستند و این مشکل را می‌شناسند.
روحانی با بیان اینکه باید در مقابل مشکلات ایستادگی کرد و نباید عقب‌نشینی داشت، تصریح کرد: هرچند که امکانات موجود در کشور مناسب و کامل نیست، باید از تمام این ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات کشور به ویژه استان خوزستان تلاش داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته هیئت دولت در استان خوزستان گفت: مسئله گرد و خاک یک موضوع پیچیده است و همه آن دست ما نیست، قسمتی از آن نیز به کشورهای منطقه و گفت‌و‌گوهای بین‌المللی مربوط می‌شود ولی ما توان خود را برای رفع آن در سطح منطقه به کار خواهیم گرفت.
وی در پایان گفت: به عنوان یک هدیه سفری به مردم خوزستان قول می‌دهیم در جهت رفع مشکلات آب و فاضلاب تا پایان کوشا باشیم و دولت از هیچ تلاشی در این رابطه دریغ نخواهد کرد.
رئیس‌جمهوری در بدو ورود به فرودگاه اهواز در جمع خبرنگاران گفت: از آغازین روزهایی که استان و اهواز با مشکل ریزگردها که با مشکلات متعدد دیگر همراه و منجر به قطعی آب، برق و ارتباطات شد، دولت برای رفع این مشکلات و جلوگیری از تکرار آن، برنامه‌ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام داده است.
وی با بیان این‌که «امروز در اهواز جلسه ویژه‌ای در راستای حل مسئله ریزگردها تشکیل و نتایج آن به اطلاع مردم خواهد رسید»، گفت: امروز به مردم اهواز اعلام می‌کنیم بر اساس گزارش وزیر نیرو و شرایطی که پیش‌بینی شده، دیگر شاهد قطعی آب نخواهند بود و تلاش‌های زیادی هم برای رفع مشکل قطعی برق در حال انجام است.
تامین آب شهر اهواز
حتی در صورت قطع برق
روحانی با حضور در تصفیه‌خانه شماره ٢ اهواز،  از مراحل تامین برق مطمئن و اضطراری تاسیسات آب شرب ‏کلانشهر اهواز از طریق نصب ژنراتور برای جلوگیری از خسارات ناشی از نوسانات و قطعی برق سراسری بازدید کرد‎.‎
همچنین با دستور روحانی، دیزل ژنراتور تامین برق اضطراری مورد نیاز تجهیزات در سیستم آبرسانی این تصفیه خانه ‏مورد بهره‌برداری قرار گرفت‎.‎
به گزارش ایسنا، بر این اساس آب شهر اهواز حتی در صورت قطع برق نیز تامین خواهد شد.
خبر دیگر این که رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه از مراحل اجرایی طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت مخازن بنگستان آماک در استان خوزستان بازدید کرد.
پیشگیری از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی از طریق جمع‌آوری، آبزدایی و شیرین‌سازی گازهای ترش و تبدیل این گازها به گاز شیرین غنی، از اهداف اجرای این طرح است.
از سوی دیگر رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان از پست ٢٣٠ کیلو ولت مهدیس اهواز بازدید کرد.
رئیس‌جمهور با تقدیر از تلاش‌های نیروهای خدوم صنعت برق کشور در استان خوزستان برای رفع مشکلات ناشی از پدیده ریزگردها و شست‌وشوی مقره‌ها بر لزوم تامین شرایط، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از قطعی ‌های گسترده برق بویژه در شرایط غیرمترقبه و اضطرار تاکید کرد.
بازدید روحانی از طرح تثبیت خاک و بیابان‌زدایی
روحانی در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان با حضور در یکی از کانون‌های مهم و بحرانی حومه اهواز از طرح بیابان‌زدایی، تثبیت خاک و نهال کاری برای جلوگیری از وقوع پدیده ریزگرد با منشأ داخلی بازدید کرد.
رئیس‌جمهوری در این بازدید با توضیح مدیران و مسئولان جهاد کشاورزی و محیط‌زیست استان خوزستان در جریان اقدامات و روند پیشرفت طرح‌های مربوط به بیابان زدایی و مقابله با پدیده ریزگرد در این منطقه قرار گرفت.
نامه 1000 نفر از دانشجویان خوزستانی به رئیس جمهور
هزار نفر از دانشجویان خوزستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر گلایه‌مندی مردم از تحقق نیافتن وعده‌های دولت، از روحانی خواستند با حضور در دانشگاه شهید چمران به سؤالات مردم و دانشگاهیان درباره عملکرد دولت پاسخ دهد.
به گزارش فارس، دانشجویان در ادامه با بیان اینکه ذهن مردم و علی‌الخصوص دانشجویان فرهیخته خوزستان مملو از سوالات ریز و درشت درباره عملکرد دولت و مشکلات استان است، اعلام کردند: آقای روحانی دانشجویان خوزستانی انتظار دارند که فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم حضور مسئولین در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به پرسش‌های دانشجویان را نصب‌العین قرار داده و ضمن حضور در دانشگاه به سوالات دانشجویان پاسخ گویید.
قطع برق برخی از مناطق اهواز
بارش باران از صبح روز پنجشنبه در استان خوزستان سبب قطع برق در برخی از مناطق کلانشهر اهواز شد.
قطعی برق در برخی مناطق اهواز در حالی روی داد که این کلانشهر میزبان رئیس‌جمهور بود.
عصر پنجشنبه برق مناطقی همچون شهرک برق، قسمتی از بوستان و بخشی از کوی سعدی قطع شد.
خبر دیگر این که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و فعالان محیط زیست همزمان با ورود رئیس‌جمهور به خوزستان اطراف میدان فرودگاه دست به تجمع زدند.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در این تجمع خواهان پرداخت مطالبات خود از سوی این شرکت شدند.
علت تجمع کارگران این شرکت عدم پرداخت معوقات، عدم پرداخت حق بیمه و عدم تمدید دفترچه بیمه آنها از مهر ماه امسال است.
از سوی دیگر جمعی از فعالان محیط ‌زیست و شهروندان ایذه‌ای صبح دیروز با تجمع در مقابل سد کارون 3 و در دست داشتن پلاکاردهایی با موضوعیت بی‌آبی ایذه، خواستار توجه و نگاه مسئولان کشوری و استانی به این شهرستان شدند.
این حرکت برای بار چندم در این شهرستان صورت می‌گیرد و تجمع‌کنندگان از  بی‌توجهی‌های مسئولان دولتی در سفرهای خود به خوزستان نسبت به شهرستان ایذه و مشکلات موجود در آن گلایه‌مند هستند.
اعتراض به ابتکار
علی ساری نماینده اهواز در حاشیه جلسه شورای اداری به اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست واکنش نشان داد.
ابتکار مدعی بود که تالاب‌های خوزستان در حال آبگیری هستند و مردم مشغول ماهیگیری در آن هستند، علی ساری نماینده اهواز با صدای بلند ضمن اعتراض به این ادعاهای ابتکار از جای برخاست و با فریاد اظهار کرد: چرا دروغ می‌گویی کجای هور آب دارد که ما نمی‌بینیم؟!! کجا مردم خوزستان در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورها هستند؟
ساری در حالی که استاندار خوزستان و حسنوند نماینده اندیمشک به دنبال ساکت کردن وی بودند خاطرنشان کرد: خانواده من در نزدیکی من زندگی می‌کنند کجای هور آب دارد که ما نمی‌بینیم؟!
آمدی جانم به قربانت
 ولی حالا چرا؟!
همچنین به گزارش خبرنگار کیهان نماینده شادگان هنگام  سخنرانی خطاب به رئیس‌جمهور  گفت: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟
وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت‌: آقای حجتی کانون‌های ریزگرد مرتع‌هایی هستند که در دوره شما به بیابان تبدیل شد. نخلستان‌های خوزستان در دوره تصدی شما خشکید.