kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱

راز پنهانکاری دولت در زیان 5 هزار میلیاردی 2 بانک(خبر ویژه)

«به خاطر زیان 5 هزار میلیارد تومانی بازگشایی نماد بانک‌ها، 1600 میلیارد تومان از ارزش سهام اقشار ضعیف کم شد».



روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ریزش ارزش سهام بانک‌ها پس از بازگشایی نماد آنها در بورس سر و صدایی به پا نکرد. وقتی پشت ماجرای افت ارزش این سهام را واکاوی می‌کنیم به سهم 32 درصدی سهام عدالت برمی‌خوریم که متعلق به دهک‌های ضعیف جامعه است و نه صاحبان آن از افت ارزش سهام‌شان اطلاعی دارند و نه تریبونی برای گله از ریزش ارزش سهام‌شان در اختیارشان هست.
در هفته‌های اخیر نمادهای بانک ملت و بانک تجارت پس از چند ماه در بورس بازگشایی شد. در روز بازگشایی ارزش سهام بانک ملت 3600 میلیارد تومان و ارزش سهام بانک تجارت 1500 میلیارد تومان کاهش یافت. صرف‌نظر از علل و عوامل این سقوط قیمتی، این کاهش ارزش آن طور که از یک زیان 5000 میلیارد تومانی (1/3 میلیارد دلاری) انتظار می‌رفت، واکنش‌هایی در پی نداشت.
بخشی از این امر مربوط به ترکیب سهام‌داران این دو بانک است، 30 درصد سهام بانک ملت و 40 درصد سهام بانک تجارت ذیل سهام عدالت و در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است. این به معنای آن است که 1680 میلیارد تومان (32 درصد) از این زیان مربوط به فقرا و کارکنان دولت است که نه اطلاعی از عمق فاجعه دارند و نه تریبونی برای ابراز آن. سهامدار بزرگ دیگر این دو بانک دولت است که 17 درصد سهام هر یک از آنها را در اختیار دارد و 867 میلیارد تومان ضرر کرده است.
البته دولت خود عامل بخش مهمی از این مشکل است، چرا که مدیرعامل توسط او انتخاب می‌شود و لذا منافعش در مسکوت ماندن این اتفاق است. سایر سهامداران حقوقی نهادهایی مثل تأمین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که اولاً از لحاظ مدیریت در سیطره دولت هستند و ثانیاً انگیزه‌ای برای حفاظت از منافع بازنشستگان ندارند.
صورت مالی منتهی به 30 آذر بانک تجارت منتشر شده و بهت‌آور است. فقط ظرف 9 ماه بدهی دولت به بانک تجارت، 43 درصد اضافه شده و از حدود 17 هزار میلیارد به 25 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریباً ظرف 9 ماه، به اندازه دو برابر سرمایه بانک، به بدهی دولت اضافه شده است. مدیرعامل محترم بانک متوجهید چه ریسکی را به جان بانک انداخته‌اید؟