kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶

بدهی دولت به بانک‌ها در یک سال 25 درصد افزایش یافت(خبر ویژه)

«جمع بدهکاران، جمع است. دولت به بانک‌ها بدهکارتر شد و بانک‌ها به بانک مرکزی»!



این تحلیل،  تیتر روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه است که در گزارشی می‌نویسد: تازه‌ترین ترازنامه بانک مرکزی از وضعیت مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری و مجموعه بانکی، حکایتی تلخ از رشد نقدینگی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها در آستانه اجرای طرح تسویه بدهی و رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را به نمایش گذاشت.
هنوز چند روزی از اعلام سیاست سه‌گانه دولت برای افزایش قدرت بانک‌ها که یکی از این سه‌گانه‌ها تسویه بدهی‌ها بود، نمی‌گذرد که تازه‌ترین ترازنامه بانک مرکزی، از افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها خبر می‌دهد. گزارش بانک مرکزی، از این حکایت دارد که این بدهی‌ها تا پایان آذر امسال، تا بیش از 209 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. این رقم نسبت به آذر سال گذشته 25/7 درصد و در قیاس با اسفند 1394، تا 20/5 درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که هم دولت و هم شرکت‌های دولتی را بدهکار نظام بانکی کرده و گفته می‌شود از این رقم، 179 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و حدود 30هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به شبکه بانکی است.
جزئیات بیشتر از بدهی‌های دولت به بخش بانکی، بیانگر آن است که در حال حاضر، حجم بدهی‌های دولت به بانک مرکزی، تا 61 هزارمیلیارد تومان و با رشد 17/5 درصدی نسبت به پایان سال قبل پیش رفته است. از این میزان تا 35 هزار میلیارد تومان متعلق به دولت بوده و نشان می‌دهد در 9 ماهه اول امسال، 45 درصد، دولت به بانک مرکزی بیشتر بدهکار شده است. این در حالی است که تا 148 هزار میلیارد تومان بدهی‌های بخش دولتی نیز به بانک‌ها و موسسات دولتی تعلق داشته که رشدی بالغ بر 20 درصد را تا پایان آذر تجربه کرده است. رشد بدهی‌های دولت به شبکه بانکی، همچنان نام دولت را در صدر بدهکاران به شبکه بانکی نگه داشته و با وجود اینکه دولت تصمیم گرفته بدهی خود با شبکه بانکی را تسویه کند و با این اقدام در راه افزایش توان بانک‌ها قدم بردارد اما به نظر می‌رسد رشد قدم به قدم بدهی‌هایش در گزارش‌های بانک مرکزی، این هدف را دور و دورتر کرده و دسترسی به آن را با مشکل روبه‌رو کرده است.
هر چند شبکه بانکی، طلبی سنگین از دولت دارد و رقم به حدی سنگین است که حتی دولت هم آن را در این سال‌ها نپذیرفته اما این طلبکاران بزرگ، سال‌هاست بدهکاران بزرگ بانک مرکزی محسوب می‌شوند؛ بدهکارانی که به دلیل خالی بودن جیبشان از بابت مطالباتی  که از دولت و معوقات بخش خصوصی دارند، همواره مجبور هستند برای پرداخت تسهیلات جدید و اجرای تکالیفی که دولت بر دوششان می‌گذارد، دست در جیب بانک مرکزی کنند و به این ترتیب، در این چرخه افزایش بدهی، آنها هم هر روز به بانک مرکزی بدهکارتر می‌شوند. براساس آمارهای متغیرهای پولی، بدهی بانک‌ها به بانک‌ مرکزی به 104 هزار و 790 میلیارد تومان رسیده که گویای رشد 25/3 درصدی در 9 ماهه امسال است. براساس گزارش بانک مرکزی، مجموع دارایی خارجی این بانک در پایان آذر امسال به 335 هزار و 290 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته، 4/7 درصد کاهش داشته است. همچنین بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی، 61 هزار و 160 میلیارد تومان محاسبه شده که سهم دولت، 35 هزار و 470 میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و موسسات دولتی، 25 هزار و 690 میلیارد تومان است. بدهی دولت به بانک مرکزی در 9 ماهه امسال، 45/3 درصد افزایش و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی، هفت درصد کاهش یافته است. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، به رقم عجیب و قابل توجه 104 هزار و 790 میلیارد تومان رسیده که رشدی 25/3 درصدی را نسبت به اسفند 94 نشان می‌دهد. در 12 ماه منتهی به آذر امسال، رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 26/3 درصد بوده است.