kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱

بارش برف و باران در کشور رکورد زد /ادامه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان

از ابتدای سال آبی امسال حجم بارش‌های کشور با ثبت رکورد در مقایسه با دوره بلندمدت، چهار درصد افزایش یافته و در این مدت بیش از 225 میلیارد مترمکعب آب برف و باران جمع شده است.


به گزارش مهر، همزمان با بارش‌های سنگین برف و باران در اکثر استان‌های کشور، از ابتدای بهمن ماه تاکنون رکوردهای جدیدی در بارش‌های جوی به ثبت رسیده است.
بر این اساس ارتفاع کل بارش‌های جوی کشور از اول مهر تا 30 بهمن ماه امسال بالغ بر 137 میلی‌متر بوده که در مقایسه با میانگین دوره مشابه بلندمدت (132 میلی‌متر) 4 درصد افزایش و در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته (141 میلی‌متر) 3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر حجم بارش‌های کشور در طول این مدت بیش از 225 میلیارد مترمکعب گزارش شده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به آغاز موج جدید بارش‌ها در ادامه اسفندماه امسال، رکوردهای جدید بارش در کشور یکی پس از دیگری شکسته شود.درمیان 6 حوضه آبریز کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین بارش در  مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آبی کشور در حوضه‌های شرق کشور شامل فلات مرکزی و قره قوم (شرق کشور) بوده که به ترتیب 20 و 30 میلی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.
در همین حال از ابتدای مهرماه امسال تاکنون در حوضه آبریز دریای خزر حجم بارش‌ها حدود 206 میلی‌متر، خلیج فارس و دریای عمان حدود 228 میلی‌متر، دریاچه ارومیه 112 میلی‌متر و فلات مرکزی 91 میلی‌متر، مرزی شرق 34 میلی‌متر و قره‌قوم (شرق کشور) 91 میلی‌متر بوده است.
بیشترین بارش‌ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 228 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 247 میلی‌متر، 8 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط 48 ساله یک درصد، افزایش داشته است.
بیشترین بارش‌های کشور در ایستگاه دینارسرا از استان مازندران با 914 میلی‌متر و کمترین بارش‌ها در ایستگاه اردکان از استان یزد با 7/4 میلی‌متر ثبت شده است.
میزان بارش‌های کشور در طول هفته گذشته از تاریخ 23 تا 29 بهمن ماه امسال از 88 میلی‌متر با 36 میلی‌متر افزایش به 124 میلی‌متر رسیده است.
با توجه به بارش‌های هفته گذشته، میزان بارش‌های استان‌های بوشهر از تاریخ 23 تا 29 بهمن ماه از 28 به 195، خوزستان از 102 به 131، چهار محال و بختیاری از 347 به 400، هرمزگان از 90 به 150، فارس از 73 به 250، کرمان از 43 به 90 و کهگیلویه و بویراحمد از 232 به 307 میلی‌متر افزایش یافته است.
بیشترین حجم افزایش بارش در طول یک هفته گذشته مربوط به استان فارس با 177 میلی‌متر و کمترین حجم بارش‌ها مربوط به استان خوزستان با 29 میلی‌متر بوده است.
ادامه امداد‌رسانی در 6 استان
به گزارش مهر، شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ارائه گزارشی از عملیات امداد و نجات در مناطق سیلابی کشور پرداخت.
وی با اعلام اینکه عملیات سیل و آبگرفتگی از ۲۴ بهمن تا اول اسفند ۹۵ بوده است، گفت: در این مدت، نیروهای امداد و نجات در استان‌های فارس، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان به یاری هموطنان شتافته‌اند.
وی در تبیین جزییات امدادرسانی در استان فارس، با بیان اینکه شهرستان‌های ارسنجان، استهبان، اقلید، اوز، جهرم، خرامه، خرم بید، خنج، داراب، رستم، زرین دشت، سپیدان، فراشبند، قیر و کارزین، کازرون، گراش، لارستان، لامرد، مرودشت، ممسنی، مهر و نی‌ریز، تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشته‌اند، جزییات امدادرسانی در این استان را به این شرح بیان داشت: مناطق در حال امدادرسانی: ٢٠٢ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین، امدادرسانی: ٤٩٦٠٠ نفر، اسکان اضطراری: ٩١٦٠ نفر، نجات یافته: ٥ نفر، فوتی: ٢ نفر در شیراز و جهرم، تخلیه آب از ٢٤١٦ واحد مسکونی و رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب: ٥١ دستگاه.
فتحی همچنین در بیان جزییات این عملیات در استان کرمان، شهرستان‌های ارزوئیه، انار بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راین، رفسنجان، ساردوئیه، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کوهبنان، کهنوج، ماهان و منوجان را تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی عنوان کرد و جزییات امدادرسانی در این استان را به این قرار ابراز داشت: مناطق در حال امدادرسانی: ٢٣٤ شهر، روستا و مناطق عشایر‌نشین، امدادرسانی: ٢٩٧٠٠ نفر، اسکان اضطراری: ١٩٠٠ نفر، نجات یافته: ٢٧ نفر، مفقودی: یک نفر، تخلیه آب از ٤٠ واحد مسکونی، رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب: ١٣ دستگاه، تیم: ٣٢٤ تیم (٨١٧ نفر).
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تبیین جزییات امدادرسانی در استان هرمزگان، با بیان اینکه شهرستان‌های بستک، بندرلنگه، بندرعباس، بندرخمیر، پارسیان، حاجی آباد، رودان و میناب، تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشته‌اند، جزییات این عملیات در این استان را به این شرح اظهار داشت: مناطق در حال امدادرسانی: ٥٥ شهر، روستا و مناطق عشایر‌نشین، امدادرسانی:١٤٨١٩ نفر، اسکان اضطراری:٢٨٧٥نفر، نجات یافته:٦ نفر مفقودی:١ نفر، رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب: ١٢ دستگاه، تیم:٧٨ تیم (٢٧٥ نفر)
وی همچنین شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، کنگان و جم در استان بوشهر را نیز تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی عنوان کرد و جزییات امدادرسانی در این استان را به این قرار دانست: مناطق در حال امدادرسانی: ٢٢ شهر و روستا، امدادرسانی:٦٢٣٠ نفر، اسکان اضطراری:٢٣٤٧ نفر، نجات یافته: ٥ نفر، تخلیه آب از ٢١٠ واحد مسکونی، رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب: سه دستگاه، تیم: ٣٩ تیم (٢١٩ نفر)
فتحی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی نیز شهرستان‌های بجستان، برد‌سکن، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، چناران، خواف، درگز، رشتخوار، کاشمر، مشهد، نقاب، جوین و نیشابور تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشته‌اند، جزییات این عملیات در این استان را به این شرح بیان داشت: مناطق امدادرسانی شده: ٤٦ شهر و روستا، امدادرسانی: ٥٥٨٠ نفر، اسکان اضطراری: ٤٧٤٥ نفر، نجات یافته: ٢١ نفر، فوتی: ٢ نفر، مفقودی: یک نفر، تخلیه آب از ١٧٥ واحد مسکونی، تیم: ٥٨ تیم(٢٢٥نفر)
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین شهرستان‌های بیرجند، خوسف، درمیان، زیرکوه، سرایان‌، سربیشه، طبس، فردوس و قائنات در استان خراسان جنوبی را تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی عنوان کرد و جزییات امدادرسانی در این استان را به این قرار اظهار داشت: مناطق امدادرسانی شده: ٤٣ شهر و روستا، امدادرسانی: ١٥٩٤ نفر، اسکان اضطراری: ٨٠٦ نفر، نجات یافته: ٣١ نفر، انتقال به مراکز درمانی:٤ نفر، تخلیه آب از ١١٠ واحد مسکونی، رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب: ٧٤ دستگاه، تیم: ٨٧ تیم (٢٦٥نفر)
وی با اشاره به توزیع بسته‌های غذایی، آب آشامیدنی، چادر، چراغ و... در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی، تاکید کرد: امدادرسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد.