kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱

سیل بوشهر جای خود را به گرد و خاک داد

در حالی که اثرات سیل و آبگرفتگی هنوز هم در استان بوشهر از بین نرفته است، این بار مهمان ناخوانده دیگری یعنی گرد و غبار به استان وارد شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.


گرد و غباری که از روز شنبه خوزستان را تحت تاثیر قرار داده بود،‌ دیروز کل استان بوشهر را فراگرفت و تردد در هوای آزاد را برای مردم سخت کرد.
نادر شفی خدایی مدیرکل هواشناسی استان بوشهر اظهار داشت: روز گذشته شاهد ورود گرد  و غبار از سمت غرب به استان بوشهر بودیم که مناطق مرکزی و شمالی استان را تحت تاثیر قرار داد و دید افقی را کاهش و ریزگردها استان را در وضعیت بحرانی قرار داد.
ریزگردها در استان بوشهر روز گذشته یازده برابر حد مجاز اعلام شد و مشکلاتی را برای مردم به ویژه بیماران قلبی و عروقی و سالمندان ایجاد کرد که وضعیت در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم از دیگر نقاط استان بحرانی‌تر بود. تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های گناوه و بندر ریگ و دیلم به دلیل گرد و خاک و مدارس روستاهای بردخون شهرستان دیر هم به دلیل سیلاب و آبگرفتگی راه ارتباطی دیروز تعطیل شدند.
همچنین در مرکز استان بوشهر و جزیره خارگ نیز به علت گرد و غبار و ریزگردها مدارس در همه مقاطع تحصیلی در نوبت‌های صبح و عصر تعطیل شد. ریزگردها در فضای استان بوشهر باعث شد تا برنامه‌های پروازی و فرود هواپیماها در فرودگاه بوشهر روز گذشته با تاخیر و با مشکلاتی روبه‌رو شود.
از ابتدای هفته گذشته بارش‌های شدید و گسترده در استان بوشهر باعث طغیان رودخانه‌‌ها و آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهری، بسته شدن برخی از محورها و جاده‌های بین شهری، محاصره تعدادی از روستاها، تخریب تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌‌ها، نابودی برخی مزارع و محصولات کشاورزی شد.
درخواست تنخواه برای هر استان حادثه‌دیده
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای هر یک از 4 استان حادثه‌دیده کشور درخواست 5 میلیارد تومان تنخواه کرده‌ایم.
اسماعیل نجار در جلسه ستاد بحران استان فارس، گفت: این رقم تنها برای رفع مشکلات اولیه است و امیدواریم با پرداخت تسهیلات برای منازل شهری و روستایی نیز بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم اما با این اعتبارات حل تمامی مشکلات ممکن نیست.
نجار تاکید کرد: رفع مشکلات ناشی از سیل برای کشاورزان نیز از طریق بیمه قابل پیگیری است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در استان فارس بحران به خوبی مدیریت شد زیرا در زمان شکستن یک بند و چند حوضچه در جهرم اگر از قبل اطلاع‌رسانی نشده بود، امروز شاهد یک فاجعه در منطقه بودیم اما چنین بارش‌ عظیم و جاری شدن سیل تنها یک فوتی داشته که آن هم به دلیل بی‌احتیاطی بوده که با موتورسیکلت قصد عبور از سیلاب را داشت.
پیدا شدن جسددرریزش بهمن پس از 17 روز
جسد یخ‌زده مجید ضیاء راننده آملی کامیون که در زیر بهمن آبعلی مفقود شده بود پس از 17 روز پیدا شد.
پس از ریزش بهمن در منطقه مبارک‌آباد آبعلی چند راننده در زیر بهمن گرفتار شدند که پیکرهای چند تن از آنان به سرعت پیدا شد اما خبری از مجید ضیاء راننده آملی کامیون بنز در دست نبود.اما با تلاش تیم‌های تجسس و امدادی صبح شنبه جسد وی توسط سرایدار یکی از خانه‌های ویلایی در حالی که یخ زده و روی بالکن یکی از خانه‌های ویلایی قرار داشت پیدا شد.
دریاچه شورابیل یخ بست
دریاچه گردشگری شورابیل در شهر اردبیل به علت بارش برف سنگین و برودت هوا یخ بست.
به گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل، سردی هوا در روزهای اخیر در شهر اردبیل و کاهش دما به  19 درجه سانتیگراد زیر صفر باعث یخ زدن دریاچه شورابیل شد. مسئولان محلی هشدار دادند که به علت ضخامت کم یخ‌های سطح دریاچه، احتمال شکستن یخ‌ها و سقوط افراد به داخل آب یخ‌زده وجود دارد و افراد را از رفتن روی یخ دریاچه و برف‌بازی در آن برحذر داشتند.با توجه به این که عمق این دریاچه در برخی نقاط به بیش از چهار متر می‌رسد، حضور و تفریح افراد بر سطح یخ‌زده آن خطرناک است و  سال گذشته 2 دختر دانشجو بر اثر شکستن یخ در این دریاچه غرق و جان خود را از دست دادند.براساس این گزارش، یخ بستن سطح آب دریاچه شورابیل،‌ پرندگان وحشی مهاجر را که برای زمستا‌ن‌گذرانی به این منطقه پناه آورده‌اند در تامین غذا با مشکل رو‌به‌رو کرده است.
گرد و غبار مدارس 22 شهرستان خوزستان را تعطیل کرد
مدارس و مراکز آموزش عالی 22 شهرستان خوزستان به علت پدیده گرد و غبار دیروز یکشنبه اول اسفند تعطیل اعلام شد.مدارس نوبت صبح و عصر و مراکز آموزش عالی به جز 5 شهرستان ایذه، باغملک، اندیکا، لالی و مسجدسلیمان در همه شهرستان‌های خوزستان دیروز تعطیل و ساعت پایان کار ادارات این شهرستان‌ها نیز تا ساعت 12 اعلام شد.
قطع آب در شهر گراش
فرماندار گراش گفت: شکستگی خط انتقال آب‌رسانی سد سلمان فارسی سبب قطعی آب در برخی نقاط شهری و روستایی این شهر شده است.
اصغر فرودی اظهار داشت: در حال حاضر تلاش می‌شود تا از چاه‌های موجود آب را تامین کرد.
وی با بیان اینکه رفع کامل این مشکل منوط به بازسازی خط  انتقال آب سد سلمان فارسی است، بیان کرد: از آنجا که این موضوع استانی است و از اختیار شهرستان خارج است پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته کمبود آب در گراش ادامه داشته باشد.