kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

ترامپ: شیوخ خلیج‌فارس غیر از پول چیزی ندارند

رئیس‌جمهور آمریکا در ایالت کالیفرنیا گفت، شیوخ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس غیر از پول، چیزی ندارند.





«دونالد ترامپ» که میان هوادارانش در ایالت کالیفرنیا سخن می‌گفت، آشکارا اظهار داشت که سران کشورهای حاشیه(جنوبی) خلیج‌فارس غیر از پول، چیزی ندارند.
ترامپ در این جمع اظهار داشت: آنچه من می‌خواهم (انجام دهم)، ایجاد مناطق امن در سوریه و سایر کشورهای درگیر جنگ در جهان است... ما از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌خواهیم برای ایجاد این مناطق، هزینه کنند. آنها چیزی جز پول ندارند. ما می‌خواهیم این مناطق را ایجاد کنیم تا (ساکنان این کشورها) به جای اینکه به آمریکا بیایند، در این مناطق اسکان یابند.
اظهارات تحقیر‌آمیز ترامپ به متحدان اصلی آمریکا در غرب آسیا، به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌داران و سیاستمداران آمریکایی چه نگاهی به سران محافظه‌کار عرب دارند.
از نگاه آنها، کشورهایی مثل عربستان و قطر و امارات، نه نیروی نظامی دارند، نه صنعت دارند و نه نیروی انسانی متخصص. آنها فقط پول دارند.
پیش از این نیز یک آمریکایی با نگارش کتابی، نوشت که سیاستمداران و جامعه سعودی غیر از پول و دلارهای نفتی، چیز دیگری ندارند.
طی دهه‌های اخیر کشورهای خلیج‌فارس به علاوه مصر، ترکیه و اردن، برای منافع آمریکا و ناتو در غرب آسیا، هزینه‌های زیادی کرده‌اند.