kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲

باران شدید و سیلاب در استان‌های جنوبی کشور

جاری شدن سیل در استان‌های بوشهر، کرمان، هرمزگان و فارس یک کشته برجای گذاشت و بسیاری از راه‌های روستایی و منازل مسکونی را تخریب و آب آشامیدنی را قطع و زندگی مردم را فلج کرد.


فرماندار دشتستان استان بوشهر گفت: تداوم بارندگی و جاری شدن سیل در نقاط مختلف این شهرستان باعث کشته شدن یک نفر و بسته شدن راه ارتباطی و محاصره 15 روستا شده است.
ارسلان زارع روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بامداد دیروز در روستای «شاه پسرمرد» بخش بوشکان دختری 38 ساله که در تلاش برای خروج دام‌های خود از آغل و نجات آنها بود به علت آبگرفتگی و آوار شدن سقف آغل جانش را از دست داد و دام‌‌ها نیز تلف شدند.
وی اضافه کرد: بارش‌های شدید و مداوم در نقاط مختلف دشتستان که همراه با آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها بود خساراتی در پی داشت که این آسیب‌ها و خسارات بیشتر به تاسیسات و امور زیربنایی به‌ویژه حوزه راه‌های روستایی، چند پل و ابنیه فنی جاده‌ها بیشتر در بخش‌های بوشکان و ارم رخ داد.
فرماندار دشتستان یادآور شد: هم‌اکنون 15 روستا که بیشتر در بخش‌های بوشکان و ارم واقع هستند در محاصره سیلاب قرار گرفته و راه ارتباطی آنها قطع است و دستگاههای ذی‌ربط با بسیج همه امکانات در حال انجام وظیفه برای بازگشایی مسیرها هستند.
مصطفی سالاری استاندار بوشهر اظهار داشت: از 10 شهرستان استان بوشهر هشت شهرستان شدیدا درگیر سیل و بارندگی شدید هستند و در برخی از جاده‌های استان شاهد قطع ارتباط به دلیل ریزش کوه یا جاری شدن سیل بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود برخی از زیرساخت‌های شهری و روستایی آسیب ببیند.
سالاری تاکید کرد: برق برخی از روستاهای استان قطع شد که به فوریت وصل شد و ارتباط تلفنی شهرستان‌های جنوبی استان مانند عسلویه و جم که قطع شده بود وصل شد.
وی افزود: سیل به کشاورزان خسارتی وارد کرد و برخی از خانه‌های روستایی آسیب دیدند.
وی ادامه داد: آب در برخی از شهرهای استان وارد منازل مسکونی شد.
فرماندار شهرستان دشتی بوشهر هم گفت: بارندگی‌های شدید چند روز گذشته در استان‌های بوشهر و فارس موجب طغیان بی‌سابقه رودخانه مند  شده است و چندین روستای حاشیه رودخانه را به صورت جدی تهدید و احتمال تخلیه آنها وجود دارد.
غلامرضا مهرجو افزود: حجم عظیم بارندگی در حوزه آبریز رود مند در استان فارس سبب شده دریچه‌های سدهای تعبیه شده بر روی این رودخانه در بالادست رودخانه مند باز و حجم بی‌سابقه‌ای آب بر بستر این رودخانه سرازیر شود و تمام سدها و بندهای خاکی دشتی برای اولین بار پر آب شدند.
مصطفی سالاری استاندار بوشهر گفت: همه امکانات دستگاه‌‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی این استان برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بسیج شده است. وی گفت: بارندگی چند روز گذشته در هشت شهرستان از 10 شهرستان استان بوشهر سبب جاری شدن سیل شده است و سامانه اخیر مخابرات دو شهرستان عسلویه و جم و برق برخی مناطق نیز در این شهرستان‌ها قطع شده است و سیل بسیاری از راه‌های ارتباطی استان را در مناطق روستایی مسدود کرده است. سیل زندگی مردم استان بوشهر را فلج کرد. بارندگی در استان بوشهر طی 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. سیل سبب قطع برق و تلفن شهر دیر نیز شد و راه این شهر به دشتی را مسدود کرد. کار تخلیه روستاهای  پایین‌دستی دشتی انجام شده است و هر آن احتمال خطر طغیان رودخانه مند وجود دارد. و آب ورودی به این رودخانه طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. راه پارس‌جنوبی به مرکز استان بوشهر نیز مسدود شد.
تکذیب خبر شکسته شدن سد سلمان فارسی
مدیرکل مدیریت بحران استان فارس با اشاره به تکذیب خبر شکسته شدن سد سلمان فارسی گفت: بارندگی‌ها در استان تا به حال هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و تنها موجب آب‌گرفتگی و تخریب برخی منازل روستایی شده است.
حسن فیاض‌پور اظهار داشت: با وجود بارندگی‌های شدید در سراسر استان به لطف پروردگار تا به این لحظه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته‌ایم و تنها برخی منازل روستایی در شهرستان‌های فسا، لامرد، مهر، جهرم و داراب تخریب شده و جاده‌های روستایی نیز به دلیل حجم بالای بارش، زیر آب قرار گرفته است. و در محور خرامه به شیراز تعدادی از بناها دچار تخریب شده‌اند. وی گفت: با طغیان تمام رودخانه‌های فصلی در بستر بیش از 20 رودخانه فصلی سیرجان آب جاری و منجر به وقوع سیل شد و بیش از 10 روستای این مسیر با جاده اصلی قطع شد.
وی گفت: بارندگی‌ها در شیراز موجب نشست زمین در محدوده بازار وکیل محل حفاری‌های مترو شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: سد خاکی محمدآباد در شهرستان جهرم‌ بر اثر حجم زیاد آب ناشی از بارندگی‌های پیاپی شکست و تلاش برای کاهش خسارات این اتفاق آغاز شده است. حسن فیاض‌پور افزود: این سد خاکی حجم زیادی را در مقایسه با سدهای بزرگ ذخیره نمی‌کند. سیاوش قزلی شهردار جهرم از ساکنان این شهر خواست هر چه سریع‌تر خانه‌های قدیمی را تخلیه کنند.
برخی زیرساخت‌ها و منازل روستائیان و بافت فرسوده برخی شهرهای استان فارس در اثر این بارش‌ها و بروز سیلاب آسیب دیده است و ساکنان برخی روستاهای شهرستان‌های جهرم، فسا و داراب و دیگر مناطق استان به  محل‌های اسکان‌های اضطراری انتقال یافته‌اند.
تخریب یک هزار واحد مسکونی رابر کرمان
فرماندار رابر کرمان هم از تخریب بیش از یک هزار واحد مسکونی در این شهرستان به دلیل شدت بارندگی‌‌های اخیر خبر داد.
علیجان سلیمانی اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته در شهرستان رابر تاکنون بر اساس آمار اعلام شده بیش از یک هزار واحد مسکونی از 20 تا 100 درصد تخریب شده‌اند، اما تلفات جانی نداشته‌ایم.
بافت فرسوده و خانه‌های خشت و گلی موجود به دلیل نامقاوم بودن از علت‌های تخریب این خانه‌هاست.
وی گفت: آب آشامیدنی روستاهای در محاصره سیل رابر قطع شده است و هم‌اکنون 35 روستای  رابر به دلیل طغیان رودخانه همچنان در محاصره سیل قرار دارند و امدادرسانی به برخی مناطق صعب‌العبور با مشکل مواجه شده است.
مهران میرشاهی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سیرجان کرمان گفت که آب در بستر بیش از 20 رودخانه جاری و این رودخانه‌ها نیز دچار سیلاب شدند. دو دهه خشکسالی در استان کرمان باعث کاهش شدید منابع آبی در این منطقه شده بود.
وی بیان کرد: راه  ارتباطی بیش از 10 روستا در مسیر این رودخانه‌های فصلی با جاده‌‌های اصلی قطع شد و 270 سد و از سدهای آبخیرداری قریب به یک صد میلیون مترمکعب آبگیری شدند که طی دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
طغیان رودخانه در بندرلنگه و  اسکان موقت سیل‌زدگان در جزیره لاوان
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان بندرلنگه گفت:  به علت بارندگی شدید و طغیان رودخانه، آب‌نمای روستای کنخ بندرلنگه مسدود شد و مسیر تردد بندرلنگه به بندرعباس از این مسیر به مسیر دهستان دژگان تغییر کرد.
مراد زرهی اظهار داشت: به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه، آب‌نما موصوف به کنخ مسدود شد و به همین جهت، تردد در این مسیر ممنوع و کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین که قصد تردد از محور بندرلنگه به بندرعباس را از این آب‌نما دارند از مسیر جایگزین، جاده دهستان دژگان تردد کنند.
 محمد رادمهر فرماندار شهرستان پارسیان هم گفت: سیل خسارت‌های سنگینی به راه‌های روستایی و اراضی کشاورزی مردم و منازل مسکونی روستائیان وارد کرده است که در همین راستا امکانات لازم به همراه اکیپ‌های ویژه به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده است. و در مرکز شهر نیز آبگرفتگی معابر و تخریب برخی از زیرساخت‌ها مشهود است.
رئیس ستاد بحران جزیره لاوان هم از اسکان موقت سیل‌زدگان و خسارت‌دیدگان این جزیره خبر داد.
علی احمدی گفت: بارندگی شدید و جاری شدن سیل 10 منزل مسکونی در جزیره لاوان را کاملا تخریب کرد اما هیچ‌گونه خسارات جانی را به همراه نداشته است.
وی افزود: پیش‌بینی همه این حوادث را کرده بودیم لذا با برنامه‌ریزی دقیق خانه‌های فرسوده را تخلیه کردیم و اسکان دادیم و در اسرع وقت به تمام کسانی که دچار سیل‌زدگی شدند، امدادرسانی صورت گرفت و خسارت‌دیدگان در مدارس و منازل مردم جزیره موقتا اسکان داده شدند.
توفان شن در ریگان
فرماندار ریگان گفت: توفان شدید شن به همراه ریزگردها موجب بسته شدن جاده ترانزیت ریگان - ایرانشهر در استان کرمان شد و بیش از 35 نفر در ریگان راهی مراکز درمانی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم اعلام شده است.
امین باقری بیان کرد: تمام نیروهای امدادی و اورژانس جاده‌ای به این محور اعزام شدند.
توفان شن علاوه بر مشکلات تنفسی موجب وارد آمدن خساراتی از جمله شن‌گرفتگی باغات و مزارع و خسارت به محصولات گندم و جو شهرستان ریگان شده است.
وی از آماده‌باش تمام نیروهای امدادی در جاده ترانزیت ریگان - ایرانشهر خبر داد و بیان کرد: مساجد و مدارس برای اسکان مسافران این مسیر آماده‌سازی شده است. توفان شدید شن به همراه ریزگردها 16 روستای ریگان را خالی از سکنه کرده و بیش از 50 روستا را در محاصره شن‌های روان قرار داده است.
توفان شن و ریزگردها تمام محورهای منتهی به ریگان را مسدود کرد و بیش از 69 روستا را در محاصره شن قرار داده است که امکان تردد به این روستاها وجود ندارد.
 مدیر آموزش و پرورش عشایری  شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرما شیر از تخریب 5 مدرسه عشایری ریگان بر اثر توفان شدید شن خبر داد. رضا خورشیدی افزود: میزان خسارات وارده تاکنون بیش از 800 میلیون ریال است.
برف راه ارتباطی صدها روستا را بست
کولاک برف و بهمن راه ارتباطی 1458 روستای آذربایجان، 569 روستای آذربایجان غربی، 293 روستای مشکین‌شهر و خلخال، 5 مسیر ارتباطی استان زنجان، 500 روستای کردستان از جمله محور سقز به بانه و سقز به مریوان به علت سقوط بهمن، گردنه ژالانه - اورامان و راه ارتباطی 90 درصد روستاهای سقز را بست و به دلیل بارش برف و برودت هوا فعالیت تمامی مدارس در مقاطع تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان امروز تعطیل اعلام شد.