kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
ضرورت بررسی وضعیت خوزستان و جبران خسارات مردمی -بخش نخست

روز سخت اهواز و ناکارآمدی تدبیر مسئولان



گروه گزارش
شنبه 9 بهمن ماه امسال یک روز خاص  برای مردم استان خوزستان بود، یک روزی که خاطره تلخ آن هیچ‌گاه از خاطر مردم منطقه فراموش نخواهد شد.
 قطع برق در نیمه‌های شب و سپس از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه‌های آب و قطع کامل آب و برق و در مرحله بعدی مختل شدن راه‌های ارتباطی تلفن همراه و برخی خطوط تلفن ثابت و قطع شبکه‌های اینترنت، همگی سبب شد تا مردم اهواز و ۱۱شهر دیگر در وضعیتی عجیب و ناگهانی قرار بگیرند.
روزشنبه ابتدا تعطیل نبود و دانش‌آموزان به مدرسه رفتند و دانشجویان به سر کلاس‌های درس و البته تعدادی هم با تدبیر خانواده در خانه ماندند و جا ماندن از درس و تحصیل را به بیماری‌های ناشی از گرد و غبار ریزگردها ترجیح دادند.
 اما در کنار تمام این مشکلات و بلای ناگهانی، نهایتا تمام این شرایط غیرطبیعی دست به دست هم داد و ستاد بحران استان در اوج ناکارآمدی خود تشکیل جلسه داد و پس از اما و اگر‌های فراوان تصمیم بر این شد که شهر و در کل استان به یک باره تعطیل شود، آن هم زمانی که خسارت‌های جبران ناپذیری به مردم وارد شد.
و اینک که مقداری از این وضعیت فاصله گرفته‌ایم، بررسی علل و عواملی که باعث شد مردم در این شرایط سخت قرار بگیرند ضروری به نظر می‌رسد تا برآورد دقیقی صورت بگیرد که آیا استان خوزستان و شهر اهواز در صورت بروز مجدد این پدیده توان و امکانات مقابله با آن را داراست؟ و به راستی چه کسی باید خسارت‌های وارده به مردم را پرداخت نماید و اصولا آیا برآورد خساراتی صورت گرفته است؟
همراه ما در این گزارش باشید.
11 شهر خاموش و بهانه‌ای به نام
 پدیده‌های بی‌سابقه!
طبق اخبار واصله روز شنبه نهم بهمن ماه سال جاری به دلیل توفانی با سرعت 50کیلومتر بر ساعت و حاوی ریزگردهای 66 برابر حد مجاز زمان در اکثر خوزستان برای ساعاتی متوقف شد، قطعی برق و در نتیجه آن قطعی آب و اخلال در آنتن‌دهی گوشی‌های همراه سبب تعطیلی مدارس و ادارات شد. در آن زمان بیش از 9 شهر استان گویی فرسنگ‌ها از دنیا و عصر تکنولوژی دور شده و زندگی مردم به یک‌باره مختل شد!
15 روز گذشت و در 23 بهمن ماه سال 1395 بار دیگر خوزستان در گرداب بی تدبیری گرفتار شد. استان این‌بار همانند راز مخوف  تنگی نفس خوزستانی‌ها دچار مشکلی شده که به گفته وزیر نیرو «پدیده‌ای بی‌سابقه که شرایط جدیدی را برای ما ایجاد کرده» رخ داده است و ظاهرا کم‌کم باید به این باور برسیم که مشکل از بی‌تدبیری مسئولان نیست بلکه پدیده‌ها پدیده‌های بی‌سابقه‌ای هستند!
خاموشی و سکون در 11 شهر استان خوزستان تنها چیت‌چیان وزیر نیرو را به این استان کشاند تا دلیل قطعی برق که سبب قطعی زنجیروار آب،  تعطیل مدارس، ادارات و حتی اختلال در آنتن‌دهی گوشی‌های همراه می‌شود را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
به گفته استاندار و با تایید وزیر نیرو دلیل قطعی برق وجود رطوبت بیش از 96درصد اعلام شده که این میزان رطوبت گرد و خاک موجود در هوا را تبدیل به گل کرده و در نتیجه چسبیدن این گل به تاسیسات برقی مشکل قطعی برق در استان به وجود آورده است.
تشکیل جلسات در خوزستان
ستاد مدیریت بحران استان خوزستان یک روز بعد از مشکلی که ریزگردها برای اهواز به وجود آوردند با حضور استانداری که تازه از سفر لهستان  برگشته بود در خوزستان تشکیل جلسه داد.
استاندار خوزستان که خود منتقد عملکرد مسئولان در رفع مشکل پیش آمده است، در این باره می‌گوید: «ما در دو روز  با یک پدیده اقلیمی مواجه شدیم. اگر چه شدت زیادی داشت و میزان آلود‌گی را ظرف یک ساعت از 10 به 100 رساند و مشکلاتی حتی غیرقابل پیش‌بینی را ایجاد کرد اما فکر می‌کنم بهتر از این هم می‌شد مدیریت کرد، به نحوی که مشکلات کمتری متوجه مردم می‌شد.»
غلامرضا شریعتی می‌افزاید: «وقتی هواشناسی خوزستان وقوع گرد و غبار را پیش‌بینی کرده و برای آن اخطاریه صادر کرده بود، ضرورت داشت که ستاد بحران تشکیل شود ولی ستاد بحران تنها به صدور ابلاغیه به فرمانداران بسنده کرده است.»
کارشناسان می‌گویندمشکل در خوزستان فقط قطعی برق و آب و تعطیلی ادارات و مدارس نیست. اینکه مسئول کشوری به استان سفر می‌کند و بدون پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران (به طور مثال در یک نشست خبری ) استان را با همه کمبودها و خبرنگاران را با همه سؤال‌های متعدد درباره علت رفع این کمبودها، ترک می‌‎کند نیز به نوبه خود معضلی دیگراست و طنزی هرچند تلخ اما قابل تامل ذهن‌ها را به خود درگیر می‌کند که چگونه استانی با این عظمت و کلان‌شهری مهم به ناگاه تعطیل می‌شود و هیچ مقام مسئولی هم خود را مسئول پاسخگویی نمی‌داند؟
مشکل تامین برق تصفیه‌خانه‌های آب اهواز
مدیرعامل آبفای اهواز نیز اظهار می‌دارد:‌ «ساعت 3:30 بامداد شنبه (9 بهمن ماه) برق تصفیه‌خانه‌های اهواز و به تبع آن کل شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه، ملاثانی و شیبان قطع شد، این اتفاق خیلی ناگهانی رخ داد و برای اولین بار بود که با این مشکل در چنین سطحی مواجه شدیم.”
غلامرضا براتی تصریح می‌کند: «اما وقوع پدیده ریزگرد در روز جمعه و به دنبال آن قطع برق کل شهر نشان داد که حتی برق‌رسانی از دو خط جداگانه به این تصفیه‌خانه نمی‌تواند در شرایط اضطراری برق تصفیه‌خانه را تامین کند. اگر باز هم اتفاقی مشابه پدیده ریزگردهای روز جمعه هفته گذشته رخ دهد، باز هم در تصفیه‌خانه شماره 2 با شرایطی که در دو روز گذشته داشتیم، مواجه خواهیم شد زیرا این تصفیه‌خانه فاقدبرق اضطراری است!»وی می‌گوید: «تصفیه‌خانه شماره 2، آب مورد نیاز 60 درصد اهواز را تامین می‌کند بنابراین بروز هر گونه مشکل برای این تصفیه‌خانه به تنهایی موجب ایجاد  مشکل می‌شود و بنابراین باید تامین برق اضطراری این تصفیه‌خانه با جدیت پیگیری شود.»
تخلیه شارژ باتری‌ها عامل قطع خطوط ارتباطی اهواز!
یکی از مسئولین مخابرات خوزستان نیز در خصوص قطع خطوط ارتباطی اعم از ثابت و همراه می‌گوید: «قطعی عمده ما در سطح شهر اهواز مربوط به تعدادی از بی‌تی‌اس‌های موبایل بود که طبق استانداردهای جهانی 4 ساعت بیشتر جواب نمی‌دهند به خاطر اینکه ژنراتور برای تامین برق ندارند و به صورت شارژی با باتری 420 آمپرکار می‌کنند.»
وی در توجیه علت قطع آنتن‌دهی گوشی‌های تلفن همراه میز مدعی است: «چون قطع برق از بامداد روز شنبه شروع شده بود باتری‌ها تا ساعت 6 صبح خالی شده بودند و مردم هنگامی که از خواب برخاستند متوجه عدم آنتن‌دهی موبایل‌های خود به علت نداشتن شارژ باتری شدند!»
ما هشدار لازم را دادیم
علی عسگر ظاهری عبدوند نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما درخواست‌ها، مکاتبات و هشدارهای لازم را داده بودیم و انتظار داشتیم که مسئولین مربوطه بیایند و پای کار باشند، امروز بسیاری از استاهای ما درگیر گرد و خاک هستند و فقط استان خوزستان نیست.»وی ادامه می‌دهد: «انتظار داشتیم دولت در اینباره کمی فکرکند، بیشترین دغدغه ما در حوزه انتخابیه انتقال آب است که متاسفانه به هیچ کدام از تغییرات زیست محیطی که تا کنون به وجود آمده است توجهی نشده است.»نماینده مردم خوزستان تصریح کرد: «پدیده ریزگرد‌ها هم به اقتصاد کشور و هم به سلامت مردم لطمه می‌زند از سوی دیگر باعث مهاجرت ناخواسته مردم این مناطق می‌شود و کشاورزی در این مطقه رو به خاموشی است که باید توجه داشت همه این‌ها سرمایه‌های ملی است.»ظاهری عبدوند تاکید می‌کند: «می‌توانستند ماجرا را پیش از رخ دادن چنین وضعیتی مدیریت کنند و امروز هم ما همه در کنار کشور و نظام هستیم اما این نوع مدیریت جوابگو نیست و لازم است که رئیس‌جمهور شخصا مدیریت بحران را به عهده بگیرد و اگر شعارش علاقه به مردم است به استان بیاید و عملا آن را نشان دهد تا ان‌شاء‌الله با کار تیمی مشترک از تمامی ارگان‌ها بتوانیم این پدیده نامبارک را از کشور خارج کنیم.»