kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

هشدار رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ /آمریکا کاتالیزور عبور جهان از غرب(خبر ویژه)

رئیس کنفرانس امنیتی اروپا تصریح کرد: جهان در حال عبور از غرب و ورود به عصر پس از غرب است.


ولفگانگ ایشینگر گفت: جهان در حالی در آستانه ورود به «عصر پس از غرب» است که کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده است تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند.
روزنامه ایندیپندنت براساس گزارش سالانه رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد همه‌پرسی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) و انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا، نهادهای جهانی همچون اتحادیه اروپا، سازمان ملل‌ و ناتو را در وضعیت متزلزلی قرار داده است.
این اظهارات به دنبال 12 ماه آشفتگی که با ظهور عوامفریبی در اروپا و آمریکا و افزایش حمایت از مرزهای بسته و ملی‌گرایی همراه بوده است، در گزارشی سالانه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این دیپلمات سابق گفت: «نظم بین‌المللی لیبرال، به طور کلی، زمینه را برای دوره استثنایی صلح و توسعه اقتصادی فراهم کرده است، اما احتمال می‌رود آمریکا سیاست خود را تغییر دهد و از یک کشور  تامین‌کننده کالاها و خدمات عمومی، و امنیت بین‌المللی به کشوری تبدیل شود که سیاست خارجی غیرواقع‌بینانه‌تر و شاید حتی ملی‌گرایانه‌تر را دنبال می‌کند.
وی با هشدار درباره اینکه دولت جدید آمریکا ممکن است به منزله کاتالیزور برای یک «جهان پسانظم» عمل کند، گفت: فضای امنیتی بین‌المللی «مسلما در حال حاضر بی‌ثبات‌تر از هر مقطع دیگر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.»
وی گفت: «بنابراین ممکن است ما در آستانه دوره عبور از غرب باشیم؛  دوره‌ای که در آن بازیگران غیرغربی امور بین‌المللی را شکل می‌دهند، که اغلب موازی یا حتی به ضرر چارچوب‌های بین‌المللی  دقیقی است که مبنای نظم بین‌المللی لیبرال از سال 1945 است.»
این اظهارات درست چند روز قبل از نشست سالانه کارشناسان دفاعی و امنیتی برجسته جهان موسوم به کنفرانس امنیتی مونیخ در قالب گزارش سالانه منتشر شد.
کنفرانس امسال با حضور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل؛ دونالد توسک، رئیس شورای اروپا‌ و ینس استو‌لتنبرگ، دبیرکل ناتو‌ و بیش از 30 تن از سران کشورها برگزار خواهد شد.
رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: برخی از اساسی‌ترین ارکان غرب و نظم بین‌المللی لیبرال تضعیف شده است. دشمنان جوامع باز تهاجمی عمل می‌کنند یا آماده رفتار تهاجمی هستند.
وی افزود: «از سوی دیگر، به نظر می‌رسد نظام‌های غیرلیبرال جایگاه محکمی دارند و با قدرت عمل می‌کنند، در حالی که تمایل و توانایی دموکراسی‌غربی  برای شکل دادن امور بین‌المللی و دفاع از نظم لیبرال رو به کاهش است.
شکست سران غرب برای پاسخ به درگیری‌ها در سوریه و اوکراین، ضعف نظم جهانی دیرینه لیبرال را در مقابله با بحران‌های جهانی آشکار کرده است.
سستی و بی‌حرکتی غرب زمینه را برای پر شدن خلاء توسط کشورهای دیگر همچون روسیه و ایران فراهم کرده است.
در این گزارش تصریح شده است: «با اینکه مقامات غرب بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌ راه‌حل نظامی برای جنگ در سوریه وجود ندارد، روسیه و متحدانش این مسیر را دنبال کردند- و به نظر می‌رسد که موفقیت‌آمیز خواهد بود.»
همزمان با ایشینگر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: قدرت رهبری آمریکا در حال زوال است.
وی گفت: قدرت آمریکا در حال کاهش است. من هرگز آمریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم. آمریکا در درون منسجم نیست. وقتی بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا بی‌ثبات می‌شود، دیگر نگاه جهان بی‌ثبات می‌شود.