kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

نگرانی عضو کارگزاران از ریخت و پاش در هزینه‌‌های جاری دولت(خبر ویژه)

در حالی که بودجه جاری دولت ظرف 3 سال سه برابر شده، عضو مرکزیت کارگزاران از دولت خواست از ریخت ‌و پاش در هزینه‌ها بکاهد.


سعید لیلاز که غالبا از سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی دولت حمایت کرده، این بار در روزنامه اعتماد نوشت: تداوم ریخت‌وپاش بی‌دلیل است و باید با صرفه‌جویی این بودجه را به بخش عمرانی اختصاص داد.
وی با تاکید بر انضباط مالی و لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دولت نوشت: بررسی کلی بودجه ارايه شده از سوی دولت نشان می‌دهد که باید در خصوص برخی از آمار و ارقام ارایه شده از سوی دولت به دید شک نگریست و برای تحقق برخی اهداف خرسند بود.
دولت در بودجه سال آینده خود بودجه 63 هزار میلیارد تومانی را برای بخش عمرانی خود در نظر گرفته است که به نظر می رسد در خوشبینانه‌ترین حالت از این میزان تنها 40 تا 50 میلیارد تومان محقق شود و باز هم در بخش عمرانی کشور در سال آینده شاهد کمبودهایی هستیم.
واقعیت‌های بودجه‌نویسی نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته بودجه‌های عمرانی دولت محقق نشده است.
وی ادامه می‌دهد: «نباید فراموش کنیم که در سال‌‌های اخیر یکی از نقاط ضعف بودجه جاری تداوم و ریخت و پاش‌های نسبی دولت است. بودجه وزارتخانه‌های دولتی به روشنی نشان می‌دهد که این وزارتخانه‌ها منبع ریخت و پاش‌های بی‌دلیل است که می‌توان با صرفه‌جویی این منابع را به بخش عمرانی انتقال داد.
قطعا عقل و منطق اقتصادی حکم می‌کند که دولت نباید هزینه‌های عمرانی خود را کاهش دهد، اما با کاهش هزینه‌های جاری و سوق دادن آنها به سمت بودجه‌های عمرانی می‌تواند گام‌های مثبت‌تری بردارد. به این جهت باز هم به نظر می‌رسد دولت با اعمال انضباط بیشتر مالی می‌تواند جلوی هزینه‌های اضافه را گرفته و برای تحقق هر چه بیشتر بودجه‌های عمرانی گام بردارد.»
یادآور می‌شود بودجه جاری دولت ظرف 3 سال به میزان 320 درصد (3/2 برابر) افزایش یافته و این در حالی است که رئیس دولت یازدهم و برخی اعضا یا حامیان رسانه‌ای آن مدام از خالی بودن خزانه نالیده‌اند.