kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰

افزایش نرخ ارز به تورم و گرانی دامن زده است(خبر ویژه)

تداوم افزایش نرخ ارز می‌تواند نوسانات اقتصادی را افزایش داده و باعث تورم و گرانی شود.



روزنامه اصلاح‌طلب بهار در این باره نوشت: روزهای ابتدایی زمستان امسال شاهد رکوردشکنی دلار و صعود آن به بالای 4 هزار تومان بود. طی دو ماه اخیر صحبت پیرامون قیمت دلار بسیار بوده است.
در یک سوی ماجرا، دولتمردان تلاش کرده‌اند که این قیمت را موقتی نشان دهند و وعده کاهش قیمت را داده‌اند. در این میان، برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که واقعی شدن نرخ ارز می‌تواند زمینه افزایش صادرات و رشد تولید و بالا رفتن رقابت‌پذیری را فراهم کند.
متأسفانه این افزایش نرخ ارز اخیر تنها در مورد نرخ ارز آزاد اتفاق افتاده و برای نرخ ارز مبادله‌ای اتفاقی نیفتاده و اختلاف ارز بازار آزاد و ارز مبادله‌ای حدود 700 تومان شده است. افزایش نرخ ارز در حال حاضر به افزایش بالقوه تورم و نقدینگی و فشار شدید نوسان مقطعی و فصلی به بازار برمی‌گردد.
این روزنامه می‌افزاید: زمزمه گرانی ارز کافی است تا بهانه برای برخی سوءاستفاده‌کنندگان فراهم شود تا قیمت کالاها را به صورت کاذب گران کنند به طور مثال قیمت محصولات پرمصرف با افزایش روبه‌رو شده است؛ همزمان با این تحولات در بازار ارز و سایر بازارها حتی از برخی این موضوع شنیده می‌شود که مسئولان اقتصادی می‌خواهند از راه فروش دلار، درآمد برای دولت کسب کنند.
تدوام افزایش نرخ دلار می‌تواند نوسانات اقتصاد کشور را افزایش دهد و نتیجه آن گرانی قیمت کالاها در بازارها و ایجاد مشکل برای معیشت مردم است.
بررسی‌های داده‌های آماری از نحوه نوسانات قیمتی بازار مسکن نشان می‌دهد، با تداوم افزایش قیمت ارز، قیمت مسکن نیز تغییر را تجربه می‌کند، حتی اگر مسکن در دوران رکود قرار داشته باشد.