kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
در بیانیه مجمع منتقدان سینمایی انقلاب عنوان شد

تصمیم‌گیران پشت‌پرده جشنواره فجر مخالف حضور حتی یک نماینده سینمای انقلاب در داوری هستند(اخبار ادبی و هنری)

نویسندگان سینمایی رسانه‌های انقلابی (از جمله روزنامه کیهان) در بیانیه مشترکی، نسبت به ممانعت صحنه‌گردانان جشنواره فیلم فجر از حضور حتی یک نماینده از جریان انقلابی سینما در هیئت داوری جشنواره فیلم فجر اعتراض کردند.


به گزارش خبرنگار کیهان، طی یک نظرسنجی از نویسندگان و منتقدان سینمایی رسانه‌های جبهه انقلاب تحت عنوان «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» برترین فیلم‌های سی‌وپنجمین جشنواره فجر معرفی شدند. در این نظرسنجی که از بیش از 40 نویسنده و منتقد سینمایی صورت گرفته، فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «ویلایی‌ها» و «بیست و یک روز بعد» به عنوان آثار برتر این دوره از جشنواره فجر معرفی شدند.
«مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» همچنین بیانیه‌ای را در تحلیل جشنواره فیلم فجر منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: شاید دست‌اندرکاران جشنواره و در راس آنها، «محمد حیدری» انتظار نداشتند این حجم از اعتراضات به سوی آنها روانه شود. اما حقیقت ماجرا این است که این اعتراضات، سرریز چهار سال سکوت در برابر داوری‌های جانبدارانه و عجیب و غریب فجر در دولت یازدهم بود. سرریز چهار سال بی‌اعتنایی به جریان فیلمسازی انقلابی و بایکوت و نادیده گرفتن آثاری چون «چ» و بیرون گذاشتن «شیار 143» از فهرست اولیه‌ فیلم‌های فجر در دوره‌ سی و دوم، بایکوت معنادار «روباه» و «ایران‌برگر» در فجر سی ‌و سوم و حتی حذف آنها از آرای مردمی، ندیدن ارزش‌های فنی و مضمونی «بادیگارد» و «سیانور» در جشنواره‌ سی و چهارم فجر و حالا جشنواره‌ سی و پنجم و حذف «امپراتور جهنم» از فهرست اولیه‌ فیلم‌ها، بایکوت کامل فیلم ارزشمند «ویلایی‌ها»، ندیدن ارزش‌های فیلم دوست داشتنی «بیست و یک روز بعد» و حذف سؤال‌برانگیز «ماجرای نیمروز» از برخی رشته‌های اصلی فنی. و چه کسی می‌داند که همین سیمرغ «بهترین فیلم» هم، اگر نبود اعتراضات وسیع رسانه‌ها و جامعه‌ سینمایی و اتهاماتی از قبیل تابعیت دوگانه‌ هیئت داوران، آیا در دستان تهیه‌کننده‌ «ماجرای نیمروز» آرام می‌گرفت یا نه؟ چه آنکه تشکر تهیه‌کننده‌ این فیلم از تدبیر رئیس ‌سازمان سینمایی روی سن اختتامیه، بسیار معنادار بود. احتمالاً مشکل اینجاست که نمایندگان تفکر انقلابی در چهار سال اخیر، هر بار لااقل با یکی دو اثر ارزشمند که همگان بر کیفیت فنی آنها معترف بوده‌اند، قدم به جشنواره‌ فیلم فجر گذاشته و خود را در قامت دریافت سیمرغ بهترین فیلم معرفی کرده‌اند، اما علی‌رغم یافتن کرسی خود در میانه‌ رقابت فیلم‌ها، هنوز نتوانسته‌اند در میان کرسی‌های هیئت داوران، سهمی داشته باشند. چنانکه تصمیم‌گیران پشت پرده حتی حاضر نیستند لااقل یک کرسی از هفت کرسی هیئت داوران را به نمایندگان سینمای انقلاب واگذار کنند تا جریانی که در چهار سال اخیر، همواره مدعی دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره و بهترین اثر از نگاه تماشاگران بوده، حتی یک حامی در میان هیئت داوران نداشته باشد.