kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سوت و کف مدعیان اصلاحات برای بستن دهان‌ها!



سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی به طرح نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای زندانی کردن سؤال‌کنندگان پرداخت و ضمن حمایت از این طرح با عنوان «برخورد با خودسرها» نوشت: برخي نمايندگان مجلس با تدوين يک طرح دوفوريتي به عنوان «تأمين امنيت برگزاري مراسم رسمي، عرفي و معمولي» براي برهم‌زنندگان مراسم‌ها مجازاتي را تعيين کردند. در ماده ‌واحده اين طرح آمده «هر کسي با هر اقدامي اعم از طرح سؤال يا غير آن در مراسم سخنراني، اعم از مراسم رسمي يا مراسمي که عرفا بدون مجوز تشکيل مي‌شود، موجب توقف يا جلب توجه به خود يا تشنج شود به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم مي‌شود.
حمایت از طرحی که سؤال و انتقاد را با شش ماه تا دو سال حبس مواجه می‌سازد از سوی روزنامه‌های مدعی آزادی بیان عجیب به نظر می‌رسد و در عین حال دو‌ رویی این مدعیان را نشان می‌دهد.
فرار از پاسخگویی در آستانه انتخابات
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مجازات زندان برای برهم‌زنندگان مراسم‌ها» با حمایت از طرح تامل برانگیز فراکسیون امید نوشت: «تصویب قانون مجازات حبس به مدت ۶ ماه تا یک ‌سال برای برهم‌زنندگان مراسم‌ها و سخنرانی‌ها گام مثبتی از سوی مجلس دهم قلمداد می‌شود. باید دو مسئله احترام به قانون و مشارکت همگانی به یک مسئله روانی و پذیرفته شده در جامعه تبدیل شود. گرچه طرح مجلس، اقدام بسیار مثبتی است اما این گام آغاز مسیر است و راه بهتر آن است که این مسائل در آموزه‌های خانواده و آموزش و پرورش تبدیل به عرف و هنجار شود».
گفتنی است جماعتی که همواره با ویترین رنگارنگی از شعارها، ظاهر شده‌اند و پیش از این بارها شعار «دانستن حق مردم است» را عنوان کرده‌اند این بار و در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نزدیک می‌شویم با هدف «فرار از پاسخگویی»این طرح را تنظیم کرده و با قید دو فوریت به مجلس ارائه داده‌اند. چرا که آنها از طرفی دست‌های خود را خالی می‌بینند و از طرفی دیگر وعدهایی بسیاری به مردم داده شده که بر زمین مانده است و در چنین شرایطی طرح سؤال و پرسش برای آنان که باید حساب پس بدهند، بسیار پرهزینه است.
زندانی کردن پرسش‌کنندگان
 «ساز و کاری حساب شده»!
روزنامه اعتماد نیز بدون اشاره به مفاد طرح جنجالی و گازانبری فراکسیون امید برای بستن دهان منتقدان در گزارشی با عنوان «مجازات برای خودسرها» به استقبال طرحی رفت که در آن برای پرسیدن سؤال 6 ماه تا 2 سال حبس در نظر گرفته شده است.
این روزنامه نوشت: مجلس به دنبال مقابله با نيروهاي «خودسر» برآمده است. طرح دوفوريتي ٣٤ نماينده مجلس قرار است ساز و كار حساب شده و دقيقي براي تامين امنيت مراسم‌هاي رسمي و عرفي تعريف كند.
این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی و آزادی بیان که ظاهرا طرح پرسش و سؤال را نیز «خودسری» معنا کرده است مجازات 2 سال حبس برای پرسیدن سؤال را «ساز و کار حساب شده» نامیده است.
دستپاچگی در فرار از پاسخگویی
در میان حمایت زنجیره‌ای زنجیره‌ای‌ها از طرح تامل برانگیز و دیکتاتورمأبانه فراکسیون امید علیه آزادی بیان، روزنامه وقایع اتفاقیه اما در گزارشی با لحن انتقادی نسبت به این طرح واکنش نشان داد و به نقل از یک حقوق‌دان نوشت: هر چقدر که در ابتدای امر به ‌نظر مي‌رسد چنين طرحي پيشروانه است به ‌نظر نیز می‌آید برخي سويه‌هاي ارتجاعي نيز در اين طرح باشد که چنين موردي، مخالف نص صريح اصل «27» قانون اساسي است. اينکه طرح «طرح سؤال» نيز در شمول اين قانون قرار گرفته است، حتي مي‌تواند مانع از اين شود که خبرنگاران هم در اجتماعات، آزادانه پرسش خود را مطرح کنند.
این روزنامه در ادامه ضمن اذعان به دستپاچگی فراکسیون امید در ارائه چنین طرح عجولانه و غیرکارشناسی برای فرار از پاسخگویی و بستن دهان منتقدین نوشت: اين احتمال وجود دارد که طرح مذکور در صورت تبديل‌ به قانون، در جهت ضدخود، عمل کرده و موانع بيشتري براي برگزاري امن تجمعات ايجاد کند. با توجه به اشکالات اساسي اين طرح، لازم است که براي چنين طرح‌هايي، کارهاي کارشناسانه‌تري صورت گيرد و در نهايت با قيد يک‌فوريت تقديم مجلس شود که بتواند قانوني جامع و مانع شود. قيد دوفوريت براي طرح‌هاي بسيار مهم تعبيه شده است و موضوع اين قانون نمي‌تواند مصداق اين اهميت باشد.
کار دیوانه‌هاست !
روزنامه بهار در واپسین روزهای عمر دولت یازدهم که به دولت «قول‌ها و وعده‌های عمل نشده» نیز شهرت یافته است، در سرمقاله خود با عنوان «بیاییم قول ندهیم» به مذمت عهدشکنی کاندیداها پس از رسیدن به قدرت پرداخت و نوشت: آنها که در فوتبال حرفه‌ای‌ترند وقتی در برابر خواسته هواداران یا رسانه‌ها برای قول قهرمانی قرار می‌گیرند می‌گویند: «قول قهرمانی دادن کار دیوانه‌هاست، کار غیرحرفه‌ای‌هاست».  بیاییم از فوتبالی‌ها یاد بگیریم و «این بار» حرفه‌ای باشیم و قول ندهیم.هم ما مردم باخبریم و هم شما اصحاب قدرت می‌دانید که صدی نود، قول‌هایی که در ایام انتخابات به این و آن می‌دهید حاصل «جوگیری» آن روزهاست و نمی‌خواهید به آن عمل کنید. پس چه کاری است قول دادن؟ وقتی همه می‌دانیم انتهای این «قول‌بازی»‌ها عهد‌شکنی نامزدهای محترم است چرا وارد این بازی می‌شویم؟ جماعتی بدقولی‌های مکرر شما عاشقان خدمت (!) را به پای دین خواهند نوشت، [شما] پاسخ اولیای دین را چه خواهید داد، هنگامی که از شما بپرسند این جماعت به واسطه بدقولی‌های شما از ارزش‌های دینی دور شدند؟
نگاهی به کارنامه ضعیف دولت یازدهم و لیست بلند بالای وعده‌ها و قول‌های محقق نشده و فراموش شده دولت مستقر نشان می‌دهد که گویا زنجیره‌ای‌ها نیز از 4 سال دستاورد‌سازی و دفاع از کارنامه پر از خالی دولت خسته شده‌اند که در پایان عمر دولت یازدهم، نامزد عهدشکن و قول‌های عجیب و غریب انتخاباتی‌اش را مذمت می‌کنند.
اذعان به بی‌اثر بودن دستاوردسازی از برجام
 در میان افکار عمومی
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله دیروز نوشت: «خلاصه کردن همه موفقیت‌های دولت در توافق هسته‌ای به وضوح اثر اولیه خود را در نزد افکار عمومی از دست داده و[دولت] باید از آن به فوریت عبور کند».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «بی‌شک بسیاری از اقدامات دولت حسن روحانی طی 4 سال گذشته نتایجی مشابه و مثبت برای جامعه ایرانی به ارمغان آورده، اما بدنه دولت در توصیف آنها دچار لکنت‌زبان است».
این روزنامه در حالی با اذعان به بی‌اثر بودن دستاوردسازی برای برجام در میان افکار عمومی از دولت می‌خواهد که به فوریت از آن عبور کرده و به توصیف اقدامات مثبت! دیگر خود برای جامعه ایرانی بپردازد که با توجه به کارنامه پر از خالی و فاقد هرگونه عملکرد مثبت دولت در طی 4 سال گذشته ظاهرا این روزنامه خود نیز به فوریت از این واقعیت عبور کرده است.  
برگزاری کنسرت مهم‌تر از بحران خوزستان
خوزستان همچنان در بحران است و این بحران 11 شهر استان را دربرگرفته است. اما روزنامه‌های زنجیره‌ای که ید طولایی در سیاسی کاری و بی‌توجهی به امور اصلی مردم دارند، این بار نیز با کم‌توجهی به این بحران، تمام هم و غم خود را به برگزاری کنسرت معطوف کرده‌اند.
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد دیروز تیتر اصلی خود را با عنوان «فرار از پاسخگویی» به برگزاری کنسرت اختصاص داد و نوشت: « سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه حاضر شد و به پرسش‌های آنان در خصوص مسائل مختلف فرهنگی پاسخ گفت... [وزیر ارشاد] در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ در پاسخ به سؤال خبرنگار آفتاب‌یزد مبنی بر اینکه اگر محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کند، موضع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی چیست بیان کرد: همه ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم... پس از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد به پاسخ این پرسش، زمزمه‌هایی درباره عدم پاسخ صریح صالحی امیری به این سؤال در میان خبرنگاران ایجاد شد».
از آمارهای عجیب و غریب اشتغال
 تا ظهور مشاغل عجیب و غریب
در حالی که هر از گاهی شاهد آمار و ارقام عجیب و غریب در ایجاد اشتغال از سوی دولت یازدهم هستیم، روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «من یک نوبت‌بگیر حرفه‌ای هستم» به ظهور مشاغل عجیب و غریب همچون نوبت‌بگیران حرفه‌ای در بیمارستان‌ها که از 5-4 صبح برای بیماران نوبت ویزیت می‌گیرند یا همراهان حرفه‌ای مریض برای بیمارانی که باید همراه داشته باشند و کسی را ندارند اشاره کرد و نوشت: با وجود افزایش چشمگیر تعداد بیماران، بعید نیست ظهور مشاغلی از این دست که شاید حالا کمی غریب به نظر بیایند اما بعدها شاید وقتی از کسی می‌پرسیم شغل‌اش چیست، گلویی صاف کند و بگوید: نوبت‌بگیر یا همراه بیمار!
تملق قاضی آمریکایی به بهانه حمایت از قانون
 در روزنامه زنجیره‌ای!
روزنامه زنجیره‌ای قانون در نوشتاری به حکم قاضی دادگاه فدرال آمریکا در لغو دستور ترامپ پرداخته و با عباراتی تملق‌آمیز از وی ستایش کرد.
در بخشی از این نوشتار آمده است: قاضی دادگاه فدرال آمریکا «جیمز روبارت» که در سال 2003 از سوی ریاست جمهوری جمهور‌‌ی‌خواه آمریکا، جرج بوش، به این سمت منصوب شده بود تصمیمی گرفت که باید به عنوان یک انسان، به احترامش کلاه از سر برداشت و به حرمت شرفش تمام‌قد ایستاد و به ایمان، آزادگی و عدالتش درود فرستاد. زيرا او به نام عدالت و برای انسانیت، نه ‌تنها مقهور حربه دیرینه استبداد یعنی امنیت نشد بلکه بی‌آنکه نظری به نژاد، قوم و مذهبی داشته باشد دستور ریاست‌جمهوری آن کشور مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت‌کشور مسلمان به خاک آمریکا را لغو كرد و به اين گفته دادستان کل واشنگتن، «باب فرگوسن» که با شکایت وی پرونده مطرح شده بود «در صحن دادگاه بلندترین صدا حاکم نمی‌شود بلکه حاکم، تنها ندای قانون اساسی است.»
روزنامه زنجیره‌ای قانون در حالی به صورت تملق آمیز از اجرایی شدن و احترام به قانون اساسی در آمریکا سخن می‌گوید که مدعیان اصلاحات هیچ احترامی برای قانون اساسی کشور قائل نبوده و در بزنگاه‌هایی چون فتنه 88 مردم را به شورش و قیام علیه قانون اساسی و براندازی نظامی که محصول این قانون اساسی بوده فراخوانده‌اند!