kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
نمایندگان و کارشناسان تاکید کردند

فراکسیون امید برای حفظ آبرو، طرح تعجب‌آور را پس بگیرد

نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی طرح دوفوریتی تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید برای زندانی کردن سؤال‌کنندگان و منتقدین را تعجب‌آور خوانده و تأکید کردند، این فراکسیون برای حفظ آبرو طرح را پس بگیرد چرا که در مجلس رأی نخواهد آورد.




سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تدوین طرح دوفوریتی تأمین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی توسط جمعی از نمایندگان گفت: واقعاً تعجب کردم و نمی‌دانم چنین طرحی توسط همکاران با چه هدفی طراحی شده است. به عزیزانی که منادی آزادی بیان و دموکراسی هستند توصیه می‌کنم طرح را پس بگیرند چرا که رأی نخواهد آورد.
«سید حسین نقوی حسینی» گفت: وقتی می‌گویند طرح سؤال در جلسات مذکور از شش ماه تا دوسال حبس دارد، بنده واقعا متوجه این جمله نمی‌شوم.
وی افزود: همه نشست‌ها و همایشات محلی برای پرسش و پاسخ مردم با مسئولین است. از این رو چطور می‌توان با جلوگیری از اظهار نظر و بیان عقیده مردم مروج آزادی بیان باشیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مردم سؤال دارند و ما موظف به پاسخگویی هستیم، امضا و انتشار این طرح را دون شان یک نماینده مجلس خواند و ابراز داشت: دوستانی که منادی آزادی، دموکراسی و تحمل مخالف هستند، با این کار دیکتاتوری و استبداد را در جامعه تسری می‌بخشند.
نماینده ورامین با بیان اینکه برخی از نمایندگان از جمله حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم امضای خود را پس گرفته، خاطر نشان کرد: دوستان ما در فراکسیون امید، برای حفظ آبروی خودشان هم که شده این طرح را جمع آوری کنند چون در آینده موجب استهزاء همگان خواهد شد.
به گزارش جام جم آنلاین وی در خصوص اینکه آیا دوفوریت مذکور رأی خواهد آورد گفت: به هیچ وجه رأی نمی‌آورد و چنانچه موضوع در صحن مطرح شود نمایندگان به تمسخر می‌گیرند.
این طرح اوج دیکتاتوری
و باعث تاسف است
ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به طرح 2فوریتی فراکسیون امید با موضوع ایجاد حفظ نظم و مراسم رسمی و غیررسمی گفت: من تأسف می‌خورم در شرایطی که مردم با مشکلات بیکاری و مشکلات معیشتی مواجه هستند و ما شاهد فقر در جامعه هستیم، طبق این طرح، مردم حق نداشته باشند حتی یک سؤال مطرح کنند. وی افزود: این‌گونه رفتار کردن اوج دیکتاتوری است و واقعا باعث تأسف و تأثر است.
نماینده نجف آباد با بیان اینکه علاوه بر این، نگارش طرح مذکور نیز دارای ایرادات فراوانی است، اظهار داشت: ما برای (جلوگیری از ایجاد هیاهو و اخلال) نیز قانون داریم و نوشتن این طرح، تکرار مکررات است.
طرحی برای بستن دهان منتقدان
 و فرار از پاسخگویی
علی عرب دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به طرح دوفوریتی فراکسیون امید مجلس برای بستن دهان منتقدان، گفت: در بحث سخنرانی‌ها و مراسم‌ و حواشی بعد از آن قوانینی وجود دارد که شاید نیاز به اصلاح آن باشد، ولی اینکه عده‌ای از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس طرحی را در دو بند و دو فوریت مطرح می‌کنند که در صورت تصویب آن پای هر منتقدی به زندان کشیده شود، برای مدافعان آزادی بیان خیلی عجیب است.
وی ادامه داد: نمایندگان لیست امید در یک سال اخیر هیچ عملکرد قابل‌توجهی در مجلس نداشته‌اند و امروز هم برای اینکه بگویند ما در مجلس فعال هستیم چنین طرحی را ارائه می‌کنند، البته هدف‌ آنها حل مسئله نیست و منافع دیگری را دنبال می‌کنند.
دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: متأسفانه نمایندگان لیست امید و اصلاح‌طلبان از یک سو شعار آزادی بیان می‌دهند و از سویی می‌خواهند با منتقدان برخورد شود. آنها قصد دارند با چنین طرح‌هایی در ماه‌هایی که تا انتخابات مانده، ضمن بستن دهان منتقدان از پاسخگویی به مردم فرار کنند.
با وجود نقدهای جدی مطرح به طرح فراکسیون امید برای زندانی کردن منتقدین و سؤال کنندگان مصطفی کواکبیان یکی از اعضای این فراکسیون در صحن علنی دیروز مجلس از طرح فوق دفاع کرد!
مصطفی کواکبیان نماینده تهران در آغاز جلسه علنی صبح دیروز طی تذکری شفاهی مستند به ماده 165 آئین‌نامه داخلی مجلس خطاب به علی لاریجانی رئیس‌مجلس گفت: امروز شما دستور مجلس را قرائت کردید اما طرح 2فوریتی برای تأمین امنیت اجتماعات در آن نبود.
وی با اشاره به آنچه که آن را «تفسیر بد برخی رسانه‌های ضدآزادی» از این طرح خواند، گفت: آیا این رسانه‌ها طرفدار آزادی بیان و اجتماعات شده‌اند؟ در حالی که مفهوم این طرح این‌ طور نیست.
رئیس‌مجلس در پاسخ این تذکر، گفت: اگر شما خیلی علاقه دارید که زودتر این طرح 2فوریتی در دستور قرار گیرد ایرادی ندارد و آن را در دستور می‌گذاریم اما ما امروز به دوستان گفتیم که چون هفته بعد بودجه سال 96 و استیضاح وزیر راه را در دستور داریم، باید دستور کار مجلس را اولویت‌بندی کنیم اما این طرح 2فوریتی نیز در زمان خود مطرح خواهد شد.
مصوبات مجلس
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با تصویب لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در خصوص تامین اجتماعی موافقت کردند.
مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز توسط نمایندگان 2 سال تمدید شد.
خبر دیگر این که طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق‌التدریسی استخدامی در وزارت آموزش و پرورش به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
از سوی دیگر بهارستان‌نشین‌ها مصوب کردند که مسئولیت تدوین، تعیین، نشر و نظارت بر اجرای استانداردهای حلال بر عهده هیئتی متشکل از سه فقیه منصوب شورای نگهبان است.
نطق‌ها و تذکرات شفاهی نمایندگان
عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: ما سرزمینمان را از جنگ نظامی می‌توانیم نجات دهیم اما با روند کنونی از جنگ اقتصادی و ارزی نمی‌توانیم نجات دهیم.
امیر خجسته نماینده همدان نیز با انتقاد از عدم نظارت‌پذیری بانک‌های خصوصی، گفت: بیشترین فسادهای مالی در بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی رخ می‌دهد.
محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس نیز با بیان اینکه «پولبران» مرزهای کشور بدون تحمل رنجی «کولبران» را استثمار می‌کنند، گفت: دولت هر چه سریع‌تر لایحه «ساماندهی معیشت کولبران» را تقدیم مجلس کند.
خبر دیگر این که ۴۶ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار ابلاغ تعیین نرخ دستمزد کارگران براساس محاسبات اعلامی بانک مرکزی شدند.
سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در تذکری به وزیر اقتصاد گفت : فروش نامتعارف و پرشائبه و پردردسر پالایشگاه کرمانشاه که به احتمال خیلی زیاد منجر به ناامنی و مشکلات امنیتی شده که در صورت واقعه، شخص شما باید پاسخگو باشید. وی همچنین به وزیر نفت در مورد عدم توجه به فروش پالایشگاه‌های کشور و ایجاد نارضایتی و ناامنی در بین آحاد مردم به ویژه کارمندان و کارکنان شرکت نفت تذکر داد.