kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
سالانه ۲ تا ۳ هزار کودک در تصادفات فوت می‌کنند

مرگ 12 هزار نفر در حوادث ترافیکی ۹ ماهه امسال

رئیس‌پلیس راهور ناجا از فوت بیش از ۱۲ هزار نفر در حوادث ترافیکی ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: ۷۳ درصد از فوتی‌ها مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.



به گزارش مهر، سردار تقی مهری در ششمین گردهمایی بین‌المللی «ایمنی راه» و سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی «نورو تروما» اظهار داشت: تروما مهمترین مسئله اصلی بعد از صحنه تصادف است.
مهری با اعلام اینکه در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، افزود: در پایان سال ۹۴ این عدد به ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافت که نشان از عزم و اراده در کشور برای کاهش تلفات حوادث ترافیکی دارد.
وی با بیان اینکه بستن کمربند ایمنی در دهه ۸۰ در کشور جا افتاد و امروز به عنوان یک رفتار خوب ترافیکی تلقی می‌شود، افزود: بیش از ۹۰ درصد رانندگان ما در حال حاضر کمربند ایمنی را می‌بندند، اما هنوز بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان نیازمند کار بیشتر است.
رئیس‌پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار ۹ ماهه تصادفات رانندگی که نشان از کاهش 2/7 درصدی تعداد جان‌باختگان نسبت به سال گذشته دارد، اظهار داشت: این در حالی است که بیش از یک میلیون گواهینامه جدید صادر کردیم و بیش از 1/5 میلیون وسیله نقلیه به چرخه حمل و نقل کشور اضافه شده است.
سردار مهری با اعلام اینکه قریب به ۱۹ میلیون خودرو و حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد، افزود: قریب به ۲۲ تا ۲۵ میلیون راننده فعال در کشور داریم که عدد بزرگی است.
وی با اعلام اینکه قریب به ۵۰ درصد فوتی‌های حوادث ترافیکی بعد از صحنه حادثه و در مسیر بیمارستان و در داخل بیمارستان اتفاق می‌افتد، گفت: باید برای مجروحین بعد از صحنه تصادف برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، بنابراین می‌طلبد در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد.
رئیس‌پلیس راهور ناجا با اشاره به سه عامل مهم راه، خودرو و رفتار راننده در وقوع تصادفات ترافیکی اظهار داشت: استانداردهای خودرو بهتر شده اما باز هم باید برای ارتقای کیفیت خودروها تلاش کنیم.
مهری با اعلام اینکه ۷۳ درصد جان‌باختگان حوادث ترافیکی مربوط به خارج از شهرها است، گفت: در ۹ ماهه امسال ۵۳۰۰ فقره تصادف فوتی رخ داده که در این حوادث بیش از ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
وی با اشاره به اقداماتی که برای ایمنی جاده‌ها و کنترل حوادث ترافیکی انجام شده است، گفت: در حال حاضر حدود هزار دوربین فعال در جاده‌ها داریم که قرار است تا سال آینده به ۱۸۰۰ دوربین افزایش یابد.
رئیس‌پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه ۵۱ درصد کسانی که در تصادفات فوت کرده‌اند در سنین ۲۱ تا ۵۰ سال بوده‌اند، تأکید کرد: پلیس با بهره‌گیری و استفاده از تجربیات جهانی، به دنبال مدیریت سوانح ترافیکی است.
مرگ سالانه ۲ تا ۳ هزارکودک در تصادفات
مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا نیز در این همایش گفت: باید توجه کرد که متاسفانه سالانه دو تا سه هزار کودک در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، این درحالیست که اگر در خودروها صندلی کودک را تعبیه کنیم میزان مرگ و میرشان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد و در عین حال شاهد کاهش ۶۰ درصدی آسیب به کودکان در تصادفات هستیم. بر این اساس مردم باید بدانند که هزینه نکردن برای مسائلی چون تعبیه صندلی کودک در خودروهایشان، ریسک بزرگی است.
به گزارش ایسنا، دکتر علی گرجی گفت: مسئله‌ای که باعث شد تا ما در کنگره‌ها به سمت ایمنی راه‌ها برویم این بود که طبق بررسی‌ها دریافتیم که بیماری‌هایی مانند صرع مقاوم به درمان، اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی و... به دنبال ضربه به سر ایجاد می‌شوند که بیش از ۹۵ درصد این بیماری‌ها با علم روز دنیا قابل درمان نیستند.