kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
واشنگتن‌پست گزارش داد

تفکرات مشاور ارشد ترامپ ناشی از تجربه شکست افتضاح آمریکا در طبس است

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به نقش شکست عملیات طبس در شکل‌گیری دیدگاه‌های ضد ایرانی «استیو بانون»، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته است.



«واشنگتن‌پست» در این گزارش که نقش «استیو بانون» در این عملیات ناکام را نشان می‌دهد می‌نویسد: «بعد از نیمه‌شب 21 مارس 1980 بود و یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا با هدایت استیو بانون با ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در خلیج عمان دیدار کرد. این کاروان در حال حرکت به سمت ساحل ایران بودند، جایی که قرار بود یک ماه بعد، عملیاتی مخفیانه برای آزادی 52 گروگان سفارت آمریکا در تهران انجام شود.»
کشتی «بانون» به نام یو‌اس‌اس پائول اف پشت سر ناو نیمیتس که حامل بالگردهای لازم برای انجام عملیات بود، حرکت می‌کرد. اما قبل از شروع عملیات، به کشتی بانون دستور داده شد به مبدأش بازگردد و او زمانی که در دریا بود، متوجه شد که عملیات آزادسازی گروگان‌ها شکست خورده است.
«آندرو گرین»، یکی از افرادی که با «بانون» در آن کشتی بود درباره ناکام ماندن این عملیات می‌گوید: «من بی‌نقص‌ترین لغت را (برای این حادثه) دارم. شکست‌خورده. احساس می‌کردیم که شکست خورده‌ایم.»
واشنگتن‌پست می‌نویسد خود «بانون» گفته این عملیات ناکام یکی از لحظات تعیین‌کننده زندگی‌اش بوده و برایش مصداقی از شکست در رهبری نظامی و ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود؛ و این تجربه‌ای است که بانون آن را هم‌اکنون که قرار است در سمت استراتژیست ارشد کاخ سفید انجام وظیفه کند، با خود به همراه دارد.
بانون، تاجر میلیاردری که بیش از هر چیز به خاطر راه‌اندازی سایت نژادپرستانه بریت‌بارات شهرت دارد با معرفی ترامپ به عنوان استراتژیست ارشد رئیس‌جمهور به یکی از پرقدرت‌ترین افراد در واشنگتن تبدیل شده است. علاوه بر این، بانون با دستور رئیس‌جمهور عضو ثابت شورای امنیت ملی آمریکا شده و به این ترتیب دیدگاه‌های او در تصمیمات حیاتی در خصوص سیاست‌های دفاعی و خارجی منعکس خواهد شد.
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به جنجال‌ها بر سر عضویت ثابت وی در شورای امنیت ملی، به خدمت بانون در نیروی دریایی آمریکا اشاره کرد. او گفت که این خدمت باعث درک عمیق وی از منطقه و چشم‌انداز ژئوپولتیک فعلی شده است.
با وجود این، روزنامه واشنگتن‌پست بر اساس مصاحبه با افراد آگاه و همچنین اسناد موجود در آرشیو ملی آمریکا گزارش داده که خدمت وی در نیروی دریایی، کم‌اهمیت بوده است.
این روزنامه می‌نویسد: «اسناد نشان می‌دهند که موارد اعزام وی به دریا هرگز مأموریت‌‌های جنگی را شامل نمی‌شده و تنها موردی که او برای یک مورد نزدیک به درگیری نظامی به دریا اعزام شده برای همان عملیات آزادسازی گروگان‌های آمریکایی (در ایران) بوده است.»
علی‌رغم این، همین تجربه به نوشته واشنگتن‌پست، ستون اصلی خط فکری وی را تشکیل می‌دهد. مطابق این گزارش، گروگان‌گیری تهران، کماکان عاملی است که به دیدگاه‌های بانون درباره آن منطقه دنیا، نقش قدرت نظامی آمریکا و فرمانده کل قوا در آمریکا شکل داده است.
بر همین اساس است که او در سال‌های گذشته، اظهارات تندی علیه اسلام به زبان آورده است. بانون همچنین در سمت جدیدش نقشی کلیدی در تدوین یک فرمان اجرایی داشت که خواستار جلوگیری از ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به خاک آمریکا است.