kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
با حضور روحانی و نخست‌وزیر سوئد

۵ سند همکاری میان ایران و سوئد امضا شد

پنج سند همکاری در زمینه‌های فناوری، علوم تحقیقات، امور جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده میان جمهوری اسلامی ایران و سوئد در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر سوئد امضا شد.


به گزارش ایرنا استفان لون نخست‌وزیر سوئد که جمعه شب وارد تهران شد، صبح دیروز مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری کشورمان قرار گرفت.
پس از دیدارها و مذاکرات صورت گرفته یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های نوآوری و فناوری بین طرفین به امضا رسید که از طرف ایران سورنا ستاری معاون فناوری رئیس‌جمهوری و از طرف سوئد خانم آن لیند وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد این تفاهم‌نامه را امضا کردند.
همچنین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات به امضای محمد فرهادی وزیر علوم و تحقیقات و خانم آن لیند وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد رسید. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور جاده‌ای و ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بین ایران و سوئد امضا شد.
پنجمین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور زنان و خانواده بود که به امضای شهیندخت مولاوری معاون رئیس‌جمهوری و آن لیند وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد رسید.
ظرفیت‌ها برای توسعه روابط تهران – استکهلم گسترده است
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در کنفراس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوئد، به شرایط مناسب برای گسترش و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و بویژه سوئد در فضای پسابرجام و توافق هسته‌ای ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: مواضع سوئد در دوران تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای نسبت به کشورمان همواره از میانه‌روی و اعتدال برخوردار بوده است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد : ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل، محیط زیست، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، معادن و صنعت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اراده دو کشور بر این است که سطح همکاری‌های خود را به ویژه در حوزه اقتصادی به پیش از تحریم‌ها بازگردانند، ادامه داد: به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی به ویژه صندوق تضمین صادرات و روابط بانکی نزدیکتر هستیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: معتقدیم اتحادیه اروپا باید در شرایط بعد از برجام از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی حمایت کامل کند تا از این فضا برای منافع مشترک، حداکثر استفاده شود. رئیس‌‌جمهوری بحث و گفت‌و‌گو درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه اوضاع افغانستان، سوریه، عراق و یمن را از دیگر محورهای مذاکرات دوجانبه برشمرد و اظهار داشت: ادامه آتش‌بس در سوریه، جنگ و مبارزه با داعش و جبهه النصره و مذاکرات معارضین با دولت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران و سوئد بسیار اهمیت دارد تا ثبات و امنیت به سوریه بازگردد.
استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد نیز در این کنفرانس خبری با ابراز خشنودی از سفرش به تهران گفت: نخست‌وزیر پیشین سوئد در دهه 80 میلادی چندین سفر برای میانجیگری در جنگ میان ایران و عراق به تهران سفر کرده بود، اما این اولین سفر رسمی و دوجانبه یک نخست‌وزیر سوئد به ایران است و خوشحالم که این افتخار نصیبم شد.
نخست‌وزیر سوئد افزود: با یک هیئت بزرگ از تجار شناخته شده و مسئولین ارشد سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی سوئد حضور یافتم و سطح این هیئت اهمیت برقراری و توسعه روابط با تهران را برای سوئد نشان می‌دهد.