kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
شمخانی:

پرواز جنگنده‌های روس از آسمان ایران ادامه دارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به همکاری راهبردی ایران و روسیه گفت: تهران هر نوع همکاری درباره سوریه با مسکو خواهد داشت و ممکن است هواپیماهای روسیه هم از فضای ایران عبور کنند که مجوز لازم صادر می‌شود.



امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص خبر استفاده اخیر جنگنده‌های بمب‌افکن روس از فضای ایران و حضور مجدد در همدان که اخیرا در رسانه‌های غربی مطرح شده، گفت: اینکه آنها (روس‌ها) از فضای ایران استفاده کنند، ادامه دارد زیرا ما یک همکاری کاملا راهبردی با روسیه داریم.
وی افزود: لذا هر نوع همکاری که در خصوص سوریه لازم باشد، با روسیه داریم و ممکن است در این راستا هواپیماهایی از فضای ایران عبور کنند که در این خصوص مجوز لازم صادر می‌شود. شمخانی تاکید کرد: عبور هواپیماهای روس منوط به رابطه، همکاری و تصمیم‌گیری از قبل است و اینطور نیست که این کار بدون هماهنگی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: جنگنده‌های روس در موارد اخیر تنها از آسمان ایران استفاده کردند و عملیات سوخت‌گیری نداشته‌اند. چند روز پیش خبری در رسانه‌های غربی مطرح شد که اعلام کرده بود؛ شش فروند بمب‌افکن راهبردی «توپولف 22 ام» از آسمان ایران و پایگاه همدان برای عملیات در دیرالزور سوریه استفاده کرده‌اند.
مردادماه امسال بود که طبق توافق روسیه و ایران، جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسی، با استقرار و پرواز از پایگاه نوژه همدان، مواضع اصلی تروریست‌ها در سوریه را بمباران کردند. شمخانی در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه تصریح کرده بود: همکاری‌های ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این رابطه تبادل ظرفیت و امکانات داریم.