kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
سخنگوی وزارت کشور انجام داد

تشریح جزئیات برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

سخنگوی وزارت کشور گفت: طبق قانون اصلاحیه جدید مجلس برای انتخابات شوراها، باید ۲۷ بهمن دستور شروع این انتخابات داده شود.


«سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور امروز در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح جزئیات برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: کاندیداهای شوراها قبل از انتخابات در معرض احراز صلاحیت قرار می‌گیرند.
سامانی با بیان اینکه 117 هزار و 56 نفر تاکنون از اعضای شهر و روستا در سراسر کشور هستند، گفت: در دوره سوم شوراها که 6 ساله بوده 235 پرونده درباره تخلفات اعضای شورا مطرح شد. در دوره جدید 5/3 ساله 245 پرونده رسیدگی شده که126 نفر از اعضای شوراها سلب عضویت شده است. همچنین 7 شورای شهر و 20 شورای روستا هم منحل شدند. سخنگوی وزارت کشور درباره زمان قطعی ثبت نام انتخابات شوراها اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: بر اساس اصلاحیه جدید قانون انتخابات شوراها؛ باید 28 روز برنامه زمانی ما باید به جلوتر برود.
سامانه ادامه داد: طبق قانون اصلاحیه جدید مجلس برای انتخابات شوراها، باید 27 بهمن دستور شروع این انتخابات داده شود که در این صورت 2 اسفند زمان ثبت نام این انتخابات انجام می‌شود اما هنوز مراحل قانونی این مصوبه طی نشده و با توجه به زمان بر بودن، بعید می‌دانم در این دوره مورد اجرا قرار گیرد.
سخنگوی وزارت کشور درباره کسانی که می‌خواهند برای انتخابات شوراها استعفا دهند، گفت: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زمان استعفا روز ثبت‌نام است. فردی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کند، می‌تواند روز قبل استعفا دهد، اما به شرطی که استعفایش پذیرفته شده باشد. البته در قانون سمت‌هایی که نیاز به استعفا دارند پیش‌بینی شده است که البته در اصلاحیه اخیر سمت‌هایی مثل روسای دانشگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی و روسای شعب دانشگاهی نیز مطرح شده که در صورت لازم الاجرا شدن قانون جدید این افراد هم باید استعفا دهند. البته شاغلان شهرداری نیاز نیست که استعفا بدهند اما اگر رای آوردند موکلفند از سمت خود در شهرداری کناره‌گیری کنند.
وی در مورد تامین هزینه‌های انتخابات نیز تصریح کرد: پیش‌بینی ما حدود 450 میلیارد تومان است که شیوه و منابع تامین آن باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی شود و آنچه ملاک ماست مصوبه مجلس درباره قانون بودجه سال 96 است، البته طبق قانون کلیه دستگاه‌های اجرایی موکلف هستند همه امکانات خود را برای برگزاری انتخابات در اختیار وزارت کشور قرار دهند.