kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
نماینده تبریز در گفت‌وگو با کیهان:

استیضاح وزیر راه مطالبه جدی مردم است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تأکید کرد: استیضاح عباس آخوندی به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است.


احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با کیهان، ضمن اشاره به حادثه دلخراش برخورد قطار تبریز- مشهد با قطار سمنان- مشهد در اوایل آذرماه امسال، اظهار داشت: در این سانحه تعداد زیادی از هموطنان ما کشته شدند اما مسئولان دولت، خطاهای انسانی را عامل این حادثه عنوان می‌کنند.
این نماینده مجلس با انتقاد از اظهارات اکبر ترکان، درباره عامل انسانی بروز حادثه برخورد قطارها، گفت: وزیر راه ادعا کرده بود سامانه کنترل خودکار ATC آنچنان کارآمد است که حتی اگر لکوموتیوران درگذشت، قطار با سلامت به مقصد می‌رسد با این حال گزارش مرکز ایمنی و نظارت شبکه راه‌آهن نشان داد تنها در 6 ماه ابتدایی امسال حدود 4 هزار خطا در سیستم ATC مسیر تهران- مشهد ثبت کرده است، لذا علت این حادثه نمی‌تواند متوجه نیروی انسانی باشد.
علیرضابیگی تصریح کرد: با توجه به این حجم از خرابی، خارج کردن حرکت قطارها از سامانه به یک رویه جاری تبدیل شده بود.
نماینده تبریز افزود: نسبت به این خطاها نظارت کافی نبوده و اهتمام لازم برای رفع خرابی‌ها صورت نگرفته است، به همین دلیل مقصر اصلی وزیر مربوطه است.
مطالبه عمومی استیضاح
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس فارغ از گرایش‌های سیاسی و قومیتی به موضوع استیضاح وزیر راه ورود کرده‌اند و حتی تعدادی از نمایندگان لیست امید هم خواستار استیضاح هستند.
علیرضابیگی با تأکید بر اینکه استیضاح به مطالبه مردمی مبدل شده، افزود: اگر از استیضاح جواب نگیریم، یک کمپین بزرگ برای برکناری عباس آخوندی راه می‌افتد.
نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه تاکنون 84 نفر پای نامه استیضاح را امضا کرده‌اند، اظهار داشت: بررسی لایحه بودجه هم نمی‌تواند مانع بررسی استیضاح شود و طبق قانون اولویت با استیضاح است.
کارشکنی
 در مسیر استیضاح
وی همچنین به مقاومت‌هایی که در مجلس برای عقب‌ افتادن و لغو استیضاح صورت گرفته اشاره کرد و گفت: مقاومت عجیبی در برگزاری استیضاح وجود دارد. ابتدا گفتند فضای مجلس برای استیضاح مهیا نیست و ما مجبور شدیم مجدداً برای جمع‌آوری امضا اقدام کنیم.
علیرضابیگی عنوان کرد: فضای منفی که در هیئت رئیسه نسبت به طرح این موضوع وجود دارد را احساس می‌کنیم.
نماینده تبریز با اشاره به فشارها از ناحیه هیئت رئیسه، افزود: حتی برای ارجاع استیضاح به کمیسیون عمران هم مقاومت می‌شد.
نماینده تبریز در ادامه با تأکید بر اینکه اظهارات آخوندی پس از دعوت اول به کمیسیون عمران، وهن مجلس بود، گفت: قبلاً یک بار وزیر راه برای ادای توضیحات به کمیسیون عمران دعوت شد که معاونان وی به جای او در این جلسه حضور یافتند ولی بعداً هیئت رئیسه پذیرفت که ایشان از جلسه مطلع نشده‌اند!
علیرضابیگی افزود: معاونان وزیر در آن جلسه ابتدا گفتند که وزیر در راه است ولی بعداً اعلام شد وزیر اطلاع نداشته است(!) و ما هم گفتیم اگر وزیر اطلاع ندارد پس شما از کجا می‌دانستید؟!
عضو کمیسیون شوراهای مجلس با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم، گفت: باید منابع کشور را براساس اولویت صرف کنیم تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.
وی درباره تمرکز دولت بر خرید هواپیما اظهار داشت: قطار بیشترین سطح سلامتی و ایمنی را دارد اما در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده است.
علیرضابیگی با اشاره به حادثه برخورد قطارها در نزدیکی سمنان گفت: حتی در قطار چکشی وجود نداشته تا مردم شیشه را بشکنند و خود را نجات بدهند.
نماینده تبریز ادامه داد: متأسفانه سیستم مدیریتی موجود در سه مرحله قبل، حین و بعد از حادثه نشان داد از ناکارآمدی بغرنجی رنج می‌برد.