kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
معاون سابق وزیر صنعت:

دولت یازدهم اصناف را در تنظیم بازار کنار گذاشت

معاون سابق وزیر صنعت گفت: دولت به اصناف در تنظیم بازار نقشی نداده است در حالی که یک بازوی قدرتمند و توانا محسوب می‌شود.



محمد صادق مفتح در همین رابطه به «نسیم آنلاین» گفت: دولت یک بازوی قدرتمند و توانا مانند اصناف را کاملاً رها کرده است. اصناف در تنظیم بازار کاملاً منفعلند و هیچ گونه نقشی ندارند و دولت به آن‌ها نقشی نداده است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی که اصلاً ابزار دانش، تخصص و اعتبار تنظیم بازار را ندارد. بازار را که با چند جلسه نمی‌توان تنظیم کرد. خروجی جلسات تنظیم بازار نشان می‌دهد که این تقسیم کار ناکارآمد است.
معاون وزیر سابق صنعت گفت: حذف خرده‌فروشی‌ها نشدنی است و در بخشنامه باقی می‌ماند چون در هیچ کجای دنیا هم چنین چیزی شدنی نیست.
همچنین علی فاضلی رئیس اتاق اصناف در خصوص نقش اصناف در تنظیم بازار اظهار کرد: در تنظیم بازار کالاهای اساسی و کالاهای استراتژیک قیمت‌گذاری برعهده سازمان حمایت است. ما عضو ستاد رسمی تنظیم بازار نیستیم و قیمت‌گذاری به ما برنمی‌گردد چون قیمت‌گذاری را آن‌ها انجام می‌دهند.
وی افزود: با این وجود این اصناف هستند که باید کالا را به دست مصرف‌کننده برسانند. ساختار نظارتی ما در حلقه آخر است یعنی بر قیمت تمام شده و نرخ سود مصوب که خدای نخواسته کسی از آن تخطی نکند. متأسفانه از ظرفیت اصناف برای ساماندهی و تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.
رئیس اتاق اصناف خاطرنشان کرد: چون ما به عنوان حاکمیت در فرآیند قیمت‌گذاری نیستیم نمی‌توانیم در این رابطه زیاد اظهار نظر کنیم. هیچ‌گونه کمبودی در ذخیره‌سازی کالا نداریم و در برخی موارد حتی کالاهای اضافه هم ذخیره کردیم.فاضلی بیان کرد: در بعضی محصولات مانند برنج تمهیدات لازم برای کنترل قیمتها را فراهم نکردیم یا در واردات برخی از کالاها دقت نکردیم که این در شرح وظایف حاکمیت است. من درباره خدمات و دستمزد می‌توانم اظهار نظر کنم اما در مورد تأمین کالاهای اساسی و نوع قیمت‌گذاری نمی‌توانم.
رئیس اتاق اصناف عنوان کرد: ما با دولت در عرضه کالا مشکلی نداریم ولی در خصوص افزایش قیمت برخی از کالاها دولت باید توضیح دهد. نکته مهم این است که در بحث واردات کالا تا توزیع آن هماهنگی لازم وجود ندارد.