kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

رطوبت و گرد و غبار /آب و برق ۱۱ شهر خوزستان را قطع کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: به علت مه‌گرفتگی روی شبکه برق، ادارات و مدارس نوبت صبح 11 شهرستان دیروز تعطیل شد.


هاشم بالدی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برق این 11 شهرستان از جمعه شب قطع شده که این امر باعث تعطیلی ادارات و مدارس نوبت صبح و عصر این شهرستان‌ها در روز شنبه شد.
بر اساس اعلام ستاد بحران استان خوزستان ادارات، بانک‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین تمامی مدارس نوبت صبح شهرهای اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، ماهشهر، هندیجان، هویزه، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان به علت قطع برق دیروز تعطیل شدند.
این گزارش حاکی است به دنبال قطع برق، آب ادارات و مدارس این یازده شهر نیز قطع شد. قطع برق و آب و همچنین قطع و اختلال مخابراتی و اینترنتی در برخی مناطق، زندگی ساکنان شهر اهواز را در نخستین روز هفته مختل کرده و روند فعالیت در این کلانشهر را از حالت عادی خارج کرده است.
علاوه بر تعطیلی ادارات، بانک‌ها و مدارس، بسیاری از شرکت‌های خصوصی و خدماتی نیز به دلیل قطع برق قادر به فعالیت و ارائه خدمات به شهروندان نیستند و همین امر مردم را خانه‌نشین کرده است. وزیر نیرو با توجه به گرد و غبار و مه شدید که موجب قطعی آب و برق در برخی شهرستان‌های خوزستان شده است به همراه جمعی از مدیران صنعت برق برای مدیریت مستقیم بحران در خوزستان به سر می‌برد.
استاندار خوزستان گفت: در پی قطع برق در 11 شهر خوزستان، چهار نیروگاه استان از مدار خارج شد که نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان و ماهشهر از جمله این نیروگاه‌ها هستند. ایجاد مشکل برق باعث شد آزادراه اهواز - بندر امام برای مدتی مسدود شود. آب مورد نیاز شهروندان در نقاط حساس، بیمارستان‌ها و شهرهایی که با مشکل برق روبه‌رو هستند با تانکر برطرف می‌شود.
قطعی برق یازده شهر خوزستان
قطعا به وزارت نیرو برمی‌گردد
نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با میزان گفت: سیستم‌های برق در هر کجای دنیا اگر با این وضعیت ریزگردها مواجه شوند، برق قطع می‌شود، چون سطح عایق محفظه‌ها در برابر ریزگردها «کم» و در نتیجه برق قطع می‌شود.
علی ساری با بیان اینکه قطعی برق یازده شهر خوزستان قطعا به وزارت نیرو برمی‌گردد ولی دلایل اصلی قطعی برق متوجه وزارت نیرو نیست اظهار کرد: سوال اصلی این است که چرا ریزگردها باید در خوزستان وجود داشته باشند؛ دلیل اصلی وجود این ریزگردها پروژه‌های انتقال آبی است که دوستان ما به کرات آن را انجام می‌دهند و گوششان بدهکار نیست؛ حتی عوامل خارجی ریزگردهای خوزستان به دلیل اجرای سیاست‌های انتقال آب در آن سوی مرزها و در ترکیه و عراق انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: این مشکل بارها و بارها در مجلس طرح شده، فقط طرح شدن آن کافی نیست؛ اراده‌ای از سوی وزارت نیرو برای حل این مشکل و توقف انتقال آب وجود ندارد؛ لذا از طریق سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح وزیر کشور، پیگیر موضوع انتقال آب خوزستان بودیم و هستیم.
این نماینده خوزستان ادامه داد: به عنوان مثال، موضوع تحقیق و تفحص انتقال آب در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد و دوستان ما از سمت وزارت نیرو در این جلسه شرکت کردند و دفاعیات خاصی نداشتند؛ آنها اعلام کردند که ما پیوست زیست محیطی نداریم و کار انتقال آب را غیرقانونی انجام می دهیم؛ کمیسیون کشاورزی هم در آن جلسه به نفع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری رای داد.
ساری گفت: موضوع تحقیق و تفحص انتقال آب به صحن مجلس کشیده شد و در آینده هم در صحن علنی پیگیری می‌شود.