kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
با اشاره به شکست‌های سنگین عربستان و ترکیه

رأی‌الیوم: اردوغان در چاه سوریه و ملک‌سلمان در چاه یمن گرفتار شده‌اند

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان اسلام در روزنامه «رأی‌الیوم» نوشته رجب طیب اردوغان از شش سال پیش تاکنون با دخالت‌های بی‌رویه در سوریه خود را به چاه انداخت، درست مثل سعودی‌ها که چند سالی است در چاه یمن گرفتار شده‌اند.




«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر جهان اسلام در تازه‌ترین مقاله خود که روز شنبه در روزنامه رای‌الیوم منتشر شد با اشاره به «دخالت‌های مختلف ترکیه از آغاز بحران سوریه تاکنون» و «ورود نیروهای ترکیه به شمال سوریه» نوشت: «رجب طیب اردوغان خود را در چاه سوریه انداخته است. یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید «وقتی در چاله  افتادی اولین کاری که باید انجام دهی این است که کندن چاله را متوقف کنی». به نظر می‌رسد که اردوغان این ضرب المثل را نشنیده است و اگر هم شنیده باشد، به پیام آن عمل نمی‌کند زیرا خود را به چاه سوریه انداخته است. »
عطوان افزود: «به نظر می‌رسد که ترکیه خود را در جنگ فرسایشی نظیر سعودی‌ها در یمن گرفتار کرده است...10 سرباز ترکیه در دو روز گذشته در جریان نبرد با داعش کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده‌اند. سه سرباز دیگر نیز به اشتباه در جریان حمله هوایی روس‌ها کشته شدند، از سه ماه پیش نیز ترکیه از پیشروی زیاد نیروهای سپر جزیره در اطراف شهر الباب و سقوط قریب‌الوقوع آن سخن می‌گوید اما این شهر هنوز سقوط نکرده است. این امر حکایت از آن دارد که جنگ طولانی خواهد شد و تلفات انسانی و مادی ترکیه افزایش خواهد یافت که این مسئله موجب خشم افکار عمومی ترکیه خواهد شد.
به گفته عطوان «ارتش سوریه در سرزمین خود و برای بازپس‌گیری شهرهایی می‌جنگد که از کنترلش خارج شده است و حضور نظامی ترکیه را اشغالگری و نقض حاکمیت سوریه می‌داند اما اردوغان به بهانه ایجاد «منطقه‌ای امن» در گستره‌ای به مساحت پنج هزار کیلومتر مربع نیروهای ترکیه را وارد عمق سوریه کرده تا یک بخش مستقل از دولت سوریه زیر حاکمیت ترکیه باشد و مقدمه‌ای را برای تقسیم سوریه به بخش‌های طائفه‌ای ایجاد کند، در حالی که دخالت نظامی ترکیه در شهر الباب سوریه برای نبرد با داعش نبوده است بلکه برای جلوگیری از تشکیل یک ساختار کردی است که می‌تواند سکویی برای حملات علیه ترکیه در آینده باشد و پشتوانه‌ای برای حزب کارگران کردستان ترکیه به شمار رود که آنکارا آن را در فهرست تروریسم قرار داده است. وی تصریح کرد: «اردوغان می‌خواهد حاکم واقعی سوریه باشد. و سازمان سیا آنکارا را قانع کرده که کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به این هدف باز کردن درهای ترکیه به روی عناصر مسلح و هزاران تن سلاح و میلیاردها دلار پول برای انتقال به سوریه است.»