kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
فرمانده ناتو در افغانستان:

جنگ افغانستان را با 2000 تلفات و میلیاردها دلار هزینه به ایران باختیم

فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، طی اعترافاتی بی‌سابقه اعلام کرده آمریکا در جنگ 15 ساله افغانستان به رغم دادن بیش از 2هزار تلفات و صرف میلیاردها دلار پول به اهداف خود نرسیده است.



ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده کل نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت تلاش برای در هم شکستن نیروهای طالبان در افغانستان به بن‌بست رسیده است و این جنگ ۱۵ ساله، به‌رغم کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی و صرف میلیاردها دلار هزینه عملا موفقیت تعیین‌کننده‌ای نداشته است. وی در ادامه برای توجیه این شکست مدعی شد که، نیروهای طالبان در سایه حمایت‌های روسیه و ایران توانستند مقابل آمریکا دوام بیاورند! نیکلسون سپس با همین بهانه درخواست کرد نیروهای نظامی بیشتری برای مقابله با نقش روسیه و ایران در افغانستان اعزام شوند! فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان گفت: «به باور من، فعالیت‌های ایران و روسیه در افغانستان با هدف تضعیف آمریکا و ناتو صورت می‌گیرند.»
به گزارش شبکه تلویزیونی «دویچه وله»، «نیکلسون» همچنین خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «ایران به سوریه نیروی افغان اعزام کرده است. هرگاه این رزمندگان که عملا برای دفاع از دولت سوریه اعزام شده‌اند، به افغانستان باز گردند، می‌توانند برای دولت افغانستان مشکل‌ساز شوند. نیکلسون که فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا و همچنین سربازان ناتو در افغانستان را برعهده دارد‌، در ادامه ادعاهایش گفت که «برای پایان دادن به این بن‌بست باید توان نظامی آمریکا و متحدانش تقویت شود... نیروی نظامی ما تنها برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی کفایت می‌کند، اما برای تعلیم و آموزش نیروهای نظامی افغانستان، نیاز به اعزام هزاران سرباز جدید وجود دارد.»
وی در عین حال افزود که از اکتبر(آبان) سال ۲۰۱۶ تا به امروز ۱۲ سرباز دیگر آمریکا در افغانستان جان باخته‌اند و ۵ شهروند آمریکایی هم هنوز در چنگ نیروهای مخالف دولت هستند.
«نیکلسون» هزینه‌های جنگ افغانستان برای دولت آمریکا را هم بالغ بر۱۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت، حتی با حذف تاثیرات تورمی می‌توان اذعان کرد پولی که آمریکا -به ادعای نیکلسون- برای بازسازی افغانستان و مقابله با طالبان در این کشور هزینه کرده، بیش از مجموعه هزینه‌ای است که پس از جنگ جهانی دوم صرف بازسازی کشورهای اروپای غربی شد.»
این ژنرال 4 ستاره آمریکایی در ادامه به آنچه «هزینه بازسازی افغانستان» نامیده اشاره کرد و گفت: «جنگ افغانستان و بازسازی این کشور پرهزینه‌ترین اقدام از نوع خود بوده و تاکنون در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است که چنین مبلغی تنها برای بازسازی یک کشور هزینه شده باشد. از سوی دیگر شمار سربازان آمریکا در افغانستان بطور مداوم کاهش یافته است. در شرایط حاضر تعداد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان تنها ده درصد تعداد سربازان آمریکایی است که در سال ۲۰۱۱ در افغانستان انجام وظیفه می‌کرده‌اند.»