kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
مروری بر عملیات غرورآفرین والفجر 8

غافلگیری فاو از آن سوی اروند



به دنبال عدم موفقیت در عملیات بدر، فرماندهان نظامی ایران، برای انجام عملیات مهم و سرنوشت‌ساز و همچنین گرفتن فرصت تجدید قوا از دشمن به انجام عملیات‌های کوچک و متوسط اقدام نمودند؛ مانند سلسله عملیات قدس، عاشورا، ظفر و فتح در جبهه‌های مختلف. و بالاخره منطقه عملیاتی فاو برای انجام یک عملیات در نظر گرفته شد. یکی از علل انتخاب این عملیات، وجود رودخانه خروشان و عریض اروند بود که در برخی نقاط عرض آن به بیش از هزار و 700 متر نیز می‌رسد. به همین علت فرماندهان بعثی حتی تصور اینکه ایرانی‌ها بتوانند روزی از این منطقه عملیات گسترده‌ای مانند والفجر 8 را اجرا کنند، در سر نداشتند.
بالاخره روز موعود فرا رسید. 20 بهمن 1364، ساعت 22:10 و رمز عملیات؛ «یا زهرا (س)». این عملیات با شرکت نیروهای کاروان راهیان کربلا انجام شد. کاروان راهیان کربلا به نیروهایی گفته می‌شد که به استعداد 100هزار نفر نیرو و با سازماندهی سپاه پاسداران به جبهه‌ها اعزام می‌شدند که بخشی از آنها در عملیات والفجر 8 شرکت داشتند. اعزام این کاروان ابتدا از نیروهای مردمی شهرستان قم و با دیدار آنها با حضرت امام(ره) و سپس اعزام به مناطق عملیاتی آغاز شد و با اعزام نیروهای داوطلب مردمی دیگر استان‌ها ادامه یافت.
اهداف عملیات: قطع ید دشمن از دریا و تامین امنیت راه‌های دریایی خلیج فارس و دور نمودن آتش دشمن از شهرهای مرزی ایران، تسخیر پایگاه‌های موشکی و تاسیسات مخابراتی رژیم بعث، قطع شریان صدور نفت از طریق اسکله‌های الامیه و الوکر، وارد کردن ضربه اقتصادی و نظامی بر دشمن و در نهایت شکست رویای پوچ ضربه ناپذیری او در این منطقه همراه با نمایش قدرت و توان رزمی ظفرمندان لشکر اسلام.
جزئیات عملیات
استعداد نیروهای ایرانی: 140 گردان پیاده، 16 گردان توپخانه شامل 27 محمد رسول‌الله(ص)، 25 کربلا، 31عاشورا، 7ولیعصر(ع)، 5 نصر، 14 امام حسین (ع)، 8 نجف، 41 ثارا...، 17 علی بن ابیطالب، 19 فجر تیپ‌های 32 انصار الحسین(ع)، 15، 33 المهدی، 44 قمر بنی هاشم(ع) از سپاه بعلاوه چندین یگان از نیروی زمینی ارتش با حمایت و پشتیبانی آتش توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش. برای مثال نیروی هوایی قرارگاه رعد را تحت فرماندهی امیر سرلشکر شهید عباس بابایی تاسیس نمود. وظیفه این قرارگاه پشتیبانی و بمباران مواضع نظامی دشمن در عملیات والفجر 8 بود بطوری که شهید بابایی علی‌رغم مسئولیت خطیر این قرارگاه، خود 60 سورتی پرواز جنگی علیه مواضع دشمن در این عملیات انجام داد که نشان از اخلاص و تعهد فرزندان این ملت در ارتش و به خصوص نیروی هوایی را به همراه دارد.
استعداد نیروهای دشمن: 126 گردان پیاده، 33 گردان زرهی، 23 گردان مکانیزه، 29 گردان کماندو،20 گردان گارد جمهوری.
تلفات دشمن در این عملیات: 90هزار کشته یا زخمی و دوهزار و 365 اسیر.
وسعت مناطق آزاد شده: بیش از 800 کیلومتر مربع از منطقه جنوب شرق عراق و منطقه عمومی فاو آزاد شد.
خسارات وارده به دشمن در طول 75 روز عملیات: 540 تانک و نفربر، 75 قبضه توپ، 5 دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و 250 خودرو. بیش از 80 فروند از هواپیماهای جنگی دشمن توسط نیروهای اسلام سرنگون شد و تعداد هلی کوپترهای سرنگون شده دشمن 5 فروند بوده. ضمناً برای اولین بار در تاریخ نبردهای هوایی، یک فروند جنگنده دشمن توسط یک فروند  هلی کوپتر هوانیروز با پرتاب موشک از این هلی کوپتر هدف قرار گرفته و سرنگون شد که این از پدیده‌های نادر جنگ‌های هوایی دنیا و دفاع مقدس محسوب می‌شود.
غنایم: 50  تانک و نفربر، 140 قبضه توپ، 30 دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و 180 دستگاه خودرو به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد.
آثار سیاسی ناشی از پیروزی در عملیات والفجر 8  
رسیدن نیروهای ایران اسلامی به مرزهای کویت و قطع ارتباط لجستیکی بین عراق و کویت، قطع ارتباط با جزیره بوبیان، افزایش کمک‌های شیخ نشین‌های خلیج فارس به عراق با تشویق استکبار جهانی به ویژه آمریکا، نزدیک شدن مواضع دولت‌های غربی مبنی بر پایان جنگ ایران و عراق، تلاش آمریکا برای تصویب قطع نامه علیه ایران و پایین آوردن قیمت نفت از حدود 28 دلار در هر بشکه به سطح 5 دلار در هر بشکه به منظور در تنگنا قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع، از جمله برخی آثار سیاسی ناشی از پیروزی در عملیات والفجر 8 بود.
 اما ملت ایران با تبعیت از رهبری امام راحل و رزمندگان اسلام با نثار جان خود، پیروزی در این عملیات و به تبع آن پیروزی در جنگ را بدست آوردند.
عبادالله حنیفه‌زاده