kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

ریچارد هاس: ترامپ با حفظ برجام تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند(خبر ویژه)

رئیس‌ شورای روابط خارجی آمریکا ضمن مخالفت با ادعاهای قبلی ترامپ مبنی بر پاره کردن برجام پیشنهاد کرد دولت جدید آمریکا افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید را علیه ایران در دستور کار قرار دهد.




ریچارد هاس ضمن تحلیلی در وال استریت ژورنال می‌نویسد: «به طور کلی آمریکا باید به طور خاص نگران عقب‌نشینی‌های ناگهانی و شدید در تعهدات خارجی خود باشد. پیوستگی و قابلیت اعتماد عناصر مهمی برای یک قدرت بزرگ به حساب می‌آیند. متحدانی که برای تامین امنیت خود به واشنگتن وابسته هستند، باید بدانند که این وابستگی پابرجاست. تردید جدی درباره این مسئله وجود دارد که آمریکا به ناچار و در نهایت به ظهور یک جهان متفاوت که به مراتب از نظم کمتری برخوردار است، تن دهد.»
به گزارش رجانیوز، وی می‌افزاید: «ترامپ با چالش‌های بسیار دشواری مواجه خواهد شد؛ از خاورمیانه ناآرام گرفته تا اروپایی نامطمئن  و کره‌شمالی. عجله برای تغییر سیاست‌های درازمدت آمریکایی می‌تواند چالش‌های جدیدی به وجود آورد و حل چالش‌های موجود را نیز دشوارتر کند.»
وی با بیان اینکه «اشتباه دوم ترامپ می‌تواند پاره کردن و عمل نکردن به توافق برجام با ایران باشد» گفت: «دولت ترامپ بهتر است بر تضمین این مسئله متمرکز شود که ایران به توافق موجود پایبند می‌ماند. در عین حال، آمریکا و شرکایش باید راهبردی تدوین کنند که شامل تقویت کشورها و گروه‌های سنی در منطقه، کمک به نیروهای کرد در منطقه و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران باشد.»
وی در ادامه نیز ابراز می‌دارد که باید پس از توافقنامه و تحریم‌ها نیز در یک پیمان‌نامه دیگر با محدودیت‌ مواجه کند: «آمریکا همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی برای یک پیمان متعاقب را آغاز کند که گزینه‌های هسته‌ای تهران را در زمانی که بخش‌های مهم توافق فعلی به پایان می‌رسد، محدود سازد.»