kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با کیهان:

دولت پالایشگاه 1100میلیارد تومانی را ۱۸۰ میلیارد فروخته است!

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در خصوصی سازی شرکتهای دولتی گفت: دومین پالایشگاه بزرگ کشور را که دو سال پیش 1100 میلیارد تومان قیمت گذاشته بودند به ۱۸۰میلیاردتومان فروخته‌اند.




احمد صفری در گفتگو با خبرنگاراقتصادی کیهان اظهارداشت: پالایشگاه بزرگ کرمانشاه که دومین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان است در سال 93 به نرخ 1100 میلیارد تومان قیمت گذاری شد ولی پس از اینکه مدیرعامل پالایشگاه تغییرکرد به ناگهان اعلام کردند که این پالایشگاه زیان ده است و ارزشش پایین تراز این قیمت است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس سپس با انتقاد از روند واگذاری پالایشگاه این شهر به افراد فاقد صلاحیت افزود: اخیرا این پالایشگاه را با قیمت بسیار پایین به فردی فروخته‌اند که اساسا فاقد صلاحیتهای قانونی است.
وی بابیان اینکه یکی از شرایط قانونی برای خرید شرکتهای دولتی داشتن اهلیت مدیریتی است افزود: پالایشگاه کرمانشاه را به فردی واگذارکرده‌اند که سال گذشته شرکت «شیرپاستوریزه بیستون» را خریده است! که البته در پرداخت اقساط این شرکت هم درمانده است و فقط قسط اول خریدش را داده و 2 قسط دیگر عقب افتاده است. اما سؤال بنده از مسئولان سازمان خصوصی سازی این است که مگر یکی از شرایط واگذاری، داشتن اهلیت مدیریتی نبوده است پس بر چه اساسی دومین پالایشگاه بزرگ کشور را به فردی که در شیر و لبنیات کار می‌کند واگذار کرده‌اید؟ اساسا شیر چه نسبتی با پالایشگاه دارد؟
صفری درادامه با انتقاد از مزایده واگذاری این پالایشگاه گفت: چرا باید مزایده پالایشگاه کرمانشاه که90 هکتار زمین دارد و 13هزار قلم جنس هم در انبارش موجود است بین دو نفری برگزارشود که هردو شریک هم هستند و دارای منافع مشترکی می‌باشند.
وی همچنین با اشاره به قیمت بسیار پایین این واگذاری گفت: با وجودی که این پالایشگاه در سال93 حدود1100 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود اما درجریان واگذاری اخیر، قیمت کلی آن را 180میلیارد تومان اعلام کردند که البته در ابتدا فقط 10درصد این رقم یعنی 18میلیاردش را سازمان خصوصی سازی گرفته و مابقی را قرار شده پس از 2 سال تنفس به صورت اقساط دریافت کنند. به عبارتی پالایشگاهی را که1100میلیارد تومان ارزش داشته به 18میلیارد تومان فروخته‌اند.
عضوکمیسیون انرژی مجلس همچنین با بیان اینکه سال گذشته طبق دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، واگذاری پالایشگاه کرمانشاه از لیست خصوصی‌سازی حذف شده بود افزود: متاسفانه اخیرا دوباره نام این پالایشگاه را در لیست قرار داده وبه قیمت پایین فروختند.
نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه زمین این پالایشگاه متعلق به اوقاف است و باید برای واگذاری آن از اوقاف مجوز می‌گرفتند گفت: تاکنون چنین مجوزی دریافت نشده و برای خرید اعیانی پالایشگاه هیچ اقدام قانونی صورت نگرفته است.
وی درپایان با اشاره به اینکه استان کرمانشاه جایگاه نخست بیکاری در کشور را داراست گفت: با بیکارشدن 800 کارگر این پالایشگاه باز هم برتعداد بیکاران کرمانشاه افزوده می‌شود متاسفانه مسئولان استانداری و دولت در این باره پاسخگوی کارگران بیکار شده نیستند.