kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
یادداشت اریک والبرگ برای کیهان

آغاز عصر بی‌اعتباری آمریکا/ رهبران واشنگتن سردرگم شده‌اند




اشاره: چند روز پیش هنگامی که خبرنگاری از یکی از مقامات تازه‌وارد کاخ سفید پرسید که «چرا ترامپ دید بسیار منفی نسبت به خبرنگاران و رسانه‌ها دارد و آنها را «متقلب‌ترین افراد» می‌نامد؟ این طور پاسخ شنید که رسانه‌ها به دنبال نامشروع‌سازی حکومت ترامپ هستند و وی از این موضوع به شدت ناراحت است؛ اگرچه ترامپ سوگند یاد کرده و وارد کاخ سفید شده است‌ اما همچنان بیم آن را دارد که مبادا عدم استقبال مردم از وی و فعالیت‌های رسانه‌ای علیه او به مشکلاتی بیانجامد که اداره کشور را به چالش بکشد».
 «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی مسایل آمریکا اما در یادداشتی برای کیهان در این‌باره به ما گفت که «تا چه اندازه نگرانی ترامپ جدی است» و «تا چه اندازه دولت وی تحت‌الشعاع نارضایتی مردم قرار دارد؟». یادداشت نویسنده کتاب‌های‌، «امپریالیسم پست مدرن» و «از پست‌مدرنیسم تا پست سکولاریسم» را در ادامه می‌خوانیم:
عصر جدیدی در آمریکا آغاز شده است، عصری که همراه است با بی‌اعتباری داخلی و بین‌المللی. همان‌طور که می‌دانید «گال آپ» نام موسسه بزرگی است که وظیفه آن برقراری نظرسنجی‌های گسترده در رابطه با مسایل مختلف در آمریکاست. در نظرسنجی‌ای که این موسسه در سال 2013 انجام داد‌، نتیجه بسیار ناامیدکننده‌ای به دست آمد. تنها 10 درصد از مردم آمریکا نسبت به صلاحیت کنگره خوشبین بودند و در مقابل 83 درصد از مردم معتقد بودند که کنگره آمریکا کفایت و عملکرد لازم و رضایت بخش را ندارد. این نتیجه در طول 40 سال گذشته بی‌سابقه بود و نشان می‌داد که مردم آمریکا چقدر به سیاستمداران کشورشان اطمینان دارند.
به اعتقاد من بزرگترین علت یاس و ناامیدی مردم آمریکا‌، سردرگمی مقامات و سیاستمداران این کشور است‌، جایی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان قادر نیستند کاری به پیش برند. مثلا در رابطه با طرح سلامت اوباما موسوم به «اوباماکر»‌، به خاطر عدم همکاری کنگره این طرح به نتیجه‌ خاصی نرسید‌. در واقع کنگره طرح را به آب بست طوری که به هیچ وجه به سازمان‌های سلامت فشاری وارد نشود. بخش‌های جزیی و کلان آمریکا نیز با پول دچار فساد شده‌اند. نظرسنجی تازه‌تری می‌گوید که 90 درصد از مردم آمریکا معتقدند مهمترین ابزار در سیاست آمریکا پول است. سیاستمدارانی که با پول خریده شده‌اند‌، طعمه مناسبی برای مقاصد مخصوص به شمار می‌آیند. هیچ امیدی برای حضور واقعی در انتخابات، در بین مردم آمریکا وجود ندارد. انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین انتخابات در آمریکاست، در این انتخابات دیدیم فقط 54 درصد از مردم در آن مشارکت کردند. یعنی 46 درصد مردم اصلا از آن استقبال نکردند.
در مورد ترامپ‌ اما باید بگویم که او بیشتر یک «فروشنده خوب» است تا رئیس‌جمهوری با کفایت‌، او قول‌های زیادی برای به تصویب رساندن قانون‌های متنوع به مردم داده است. او قول داده که برای مردم اشتغال‌زایی کند. ترامپ اهداف زیادی را برای آمریکا دنبال می‌کند که به نظر می‌رسد وی را مصمم برای پایان دادن دوره‌اش کرده است.
اما در هر صورت چهار سال پرالتهابی انتظار آمریکا را می‌کشد. ترامپ در رابطه با ایران و تروریسم زیاد گزافه‌گویی می‌کند. ایران که همواره در صف اول مبارزه با داعش بوده است از سوی ترامپ متهم به همکاری با داعش شده است. ادعاهایی که با فرضیات جور درنمی‌آید و اصلا منطقی نیست.
اکنون‌، صحبت‌هایی شنیده می‌شود که ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس موافقت کرده است. تصمیمی که نشان‌دهنده فهم نادرست ترامپ از اتفاقات خاورمیانه است، این اقدام ترامپ به طور رسمی اعلام می‌کند که آمریکا اشغال فلسطین توسط اسرائیل را به رسمیت شناخته است. از آنجایی که جامعه جهانی هنوز این موضوع را به طور رسمی نپذیرفته است‌؛ انتقال سفارت به تل آویو می‌تواند از لحاظ حقوقی برای آمریکایی‌ها دردسرساز شود. این اقدام قطعا با مخالفت جامعه جهانی و کشور‌های خاورمیانه مواجه خواهد شد‌، حتی اگر ترامپ نخواهد که چنین شود.