kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
سخنگوی وزارت خارجه:

در مذاکرات هسته‌ای به هرچه می‌خواستیم رسیدیم!

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره مذاکرات با دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: مذاکرات درباره برجام انجام شده و مراحل را طی کرده‌ایم و روند مذاکرات هسته‌ای به ثمر نشسته و از نظر ما آن پرونده بسته شده است.


به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز  در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا رایزنی پشت‌ پرده‌ای بین ایران و دولت ترامپ وجود دارد؟ گفت: هیچ ارتباطی با دولت آمریکا در گذشته نداشته‌ایم و امروز هم نداریم و هیچ دورنمایی برای داشتن آ‌ن نمی‌بینیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تنها ارتباط در دوره مذاکرات هسته‌ای بود که در حوزه مسائل هسته‌ای در کنار سایر کشورها در مجموعه گروه 1+5 با آمریکایی‌ها مذاکره داشتیم، عنوان کرد: دستورکار این مذاکرات هم مشخص و درباره بحث هسته‌ای بود و جز این هیچ نوع مذاکراتی را درباره هیچ موضوعی با دولت آمریکا نداشتیم.
پرونده برجام بسته شد
خبرنگار دیگری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آیا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این مجوز را دارد که در موضوع هسته‌ای با مقامات جدید کاخ سفید گفت‌وگو کند؟ که وی اظهار داشت: آنچه که مربوط به برجام بود و ما دستورالعملی را در این زمینه داشتیم برای مذاکرات بود که این مذاکرات انجام شد و آن مراحل را طی کردیم و روند مذاکرات هسته‌ای به ثمر نشست و از نظر ما آن پرونده بسته است.
قاسمی ادامه داد: چیزی که برای آن مذاکره می‌کردیم را به انتها رساندیم و چیزی که تحت عنوان برجام است حاصل شده و ما نیازی به مذاکره در این خصوص نداریم.
وی ادامه داد: صرفاً‌ ممکن است در حوزه‌های فنی و مباحث مربوط به آن، مسائلی پیش بیاید که در بخش فنی و از طریق آژانس و دیگران دنبال می‌کنیم؛ اما اینکه دستگاه سیاست خارجی و تیم هسته‌ای نیاز به مذاکره مجددی در مورد بحث برجام داشته باشد، متصور نیست.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: برجام به نتیجه رسیده و به هیچ دلیلی اجازه نمی‌دهیم که کسی این پرونده را بگشاید و دوباره درباره آن بحث کرده و مطلبی را بیان کند.
قاسمی خاطرنشان کرد: ما به جایی که باید می‌رسیدیم رسیدیم و نیازی به این مذاکرات نمی‌بینیم.
چشم انداز روشنی از عربستان ندیده‌ایم
قاسمی درباره روابط ایران و عربستان نیز اضافه کرد: ما در خصوص وضعیت کنونی روابط با عربستان و تحولات صورت گرفته در روابط خود را مقصر نمی‌دانیم، بلکه این دولت عربستان بود که به دلایل مختلف بنای غیردوستانه‌ای را گذاشت و از آ‌ن پیروی کرد و کار به جایی رسید که روابط دو کشور قطع شد.
وی گفت: اما آنچه مسلم است این است که عربستان هنوز بر طبل سابق می‌کوبد و راه خود را ادامه می‌دهد و ما هنوز چشم‌انداز روشنی را از سوی عربستان مشاهده نکرده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین  با بیان اینکه ما مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه هستیم و از قبل نیز اعلام کردیم، اظهار داشت: آمریکا با توجه به مجموعه اقداماتی که از گذشته داشت و برای ساقط کردن دولت بشار اسد تلاش کرد، نمی‌تواند در این حوزه خیلی موثر باشد و حضور صادقانه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه محور مقاومت با جدیت و توان بالایی در منطقه و سوریه حضور خواهد داشت، اظهار داشت: اینکه ایران چه فرمولی دارد من نمی‌توانم در این زمینه توضیح بیشتری ارائه دهم. ولی ما سوریه‌ای را می‌خواهیم، می‌خواستیم و خواهیم خواست که از تمامیت ارضی، یکپارچگی سرزمینی، استقلال، حاکمیت ملی برخوردار باشد و تعیین سرنوشت این کشور و نوع حکومتش بر عهده این مردم است.