kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
جراح و دندانپزشک:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود

جراح و دندانپزشک گفت: کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ناراحتی‌های قلبی هستند.


به گزارش فارس، سید حمیدرضا خضرائی در پاسخ به اینکه آیا بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند منشاء بیماری‌های قلبی عروقی باشد، گفت: یکی از مواردی که صد در صد ثابت شده این است که بیماری‌های قلبی ارتباط کاملاً مستقیمی با بیماری دهان دارند.
خضرائی اظهار داشت: این بیماری از طریق باکتری استراکتاکوس از دهان شروع شده و در اثر بیماری‌های لثه‌ای وارد خون می‌شود سپس روی دریچه‌های قلبی می‌نشیند و آنجا را دچار مشکل می‌کند، که ممکن است در هر فردی ایجاد شود.
وی افزود: در مواردی که علائم قلبی در فرد بروز کند تشخیص اینکه آیا این بیماری صد در صد از دهان وارد شده یا نه کمی سخت خواهد بود، البته کسی که بیماری لثه داشته باشد مطمئنا خودش تشخیص می‌دهد چرا که علائمی همچون خونریزی لثه حین مسواک زدن، بوی بد دهان و مشکلات عدیده لثه‌ای خواهد داشت.
این جراح و دندانپزشک با بیان اینکه کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ناراحتی‌های قلبی هستند، ادامه داد: درست مسواک زدن باید آموزش داده شود، همچنین پرز مسواک باید نرم و با زاویه 30 تا 45 درجه از سمت لثه به سمت تاج دندان زده شود و هر دندان جداگانه مورد نظر قرار گیرد.
خضرائی هشدار داد: تمامی افراد جامعه با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن حداقل روزی دوبار، نخ دندان کشیدن، استفاده از محلول‌های دهانشویه و استاندارد، مراجعه هر چهار ماه یکبار به دندانپزشک، می‌توانند از بیماری‌های لثه جلوگیری کنند و بیماری آنها هیچ زمانی به مرحله حاد نخواهد رسید.
وی افزود: مهم‌ترین وظیفه وزارت بهداشت که مغز متفکر سلامت جامعه است، فرهنگ‌سازی از پیش دبستانی و دبستان است که لازم است در کنار آموزش و پرورش با قرار دادن زنگ بهداشت در مدرسه عملاً دندان‌های کودکان را به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه مورد چکاپ قرار داده و مطالعه آزاد در ارتباط با رعایت بهداشت دهان و دندان به آنها اختصاص داده شود.همچنین این نوع مراقبت و نگهداری را به اجبار آنقدر باید انجام دهیم که بعد از چند سال که کودک از دبستان به مقاطع بالاتر رفت، مطمئن باشیم که فردی است که هرکجا برود روزی دوبار مسواک می‌زند و به نسل‌های بعدی هم انتقال خواهد داد.
این جراح و دندانپزشک  با اشاره به نحوه غلط رژیم غذایی رایج در جامعه امروزتصریح کرد: مصرف فست فودها،کیفیت و تعداد دفعات مصرف آن در ماه، خوردن متناوب و غیره باعث تشدید بیماری‌های دهان و دندان و پوسیدگی آنها می‌شود.