kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
با اشاره به مذاکرات آستانه

مک‌کین: ببینید چه بر سر آمریکا آمده که ایران و روسیه باید واشنگتن را دعوت کنند!



سرویس خارجی -
سناتور مشهور آمریکایی با اشاره به حاشیه رانده شدن آمریکا در ماجرای سوریه و غیبت این کشور در مذاکرات «آستانه» گفت، چه بر سر آمریکا آمده که روسیه، ایران و ترکیه باید واشنگتن را به این نشست دعوت کنند؟
«جان مک‌کین» سناتور ارشد کنگره آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «ام.اس.ان.بی‌.سی» اظهار داشت: «او (ولادیمیر پوتین) اکنون یک بازیگر بزرگ در خاورمیانه است. موضوعی از این مهم‌تر نیست که روس‌ها، ایرانی‌ها و سران ترکیه ما را برای حضور در کنفرانس صلح (آستانه) دعوت می‌کنند. آمریکا  دیگر در حال ایفای نقش رهبری نیست. آمریکا حتی بخشی از آن (کنفرانس آستانه) هم نیست. ما را دعوت می‌کنند. چطور به اینجا رسیده‌ایم!» گفتنی است نشست «آستانه» پایتخت قزاقستان، قرار است چهار و پنج بهمن برگزار شود. این یک نشست سوری-سوری بوده و با هدف پایان دادن به بحران سوریه برگزار می‌شود.
«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اعلام کرده که «مخالف حضور نماینده آ‌مریکا در نشست آستانه است. واشنگتن به خاطر حمایت از تروریست‌های فعال در سوریه، یک کشور بی‌طرف محسوب نمی‌شود و باید به خاطر ویرانی کشور سوریه، پاسخگو هم باشد.»
مک‌کین در ادامه این گفت‌وگو، پوتین را «قصاب» و «اوباش» خواند. بخشی از این عصبانیت «مک‌کین» نسبت به رئیس‌جمهور روسیه، به بمباران تروریست‌های به اصطلاح «میانه‌رو»ی تحت حمایت آمریکا توسط جنگنده‌های روسی ربط پیدا می‌‌کند.
این سناتور آمریکایی همچنین مدعی شد: «هدف پوتین، احیای امپراتوری روسیه است، او (شبه‌ جزیره) کریمه را گرفت و (قصد دارد) کشورهایی مثل گرجستان و اوکراین را تقسیم کند.» مک‌کین در ادامه خطر پوتین برای آمریکا را از خطر داعش بیشتر دانست.
در مجموع، اظهارات این سناتور تندروی آمریکایی هر چند ممکن است فاقد ارزش به نظر برسد، ولی آنچه در ارتباط با جایگاه کشور خود در غرب آسیا می‌‌گوید، دور از واقع نیست و همه کشورهایی که روی قدرت آمریکا در منطقه، حساب باز کرده بودند، اکنون دچار چالش شده‌اند و واگرایی بی‌سابقه‌ای در اردوگاه متحدان آمریکا به چشم می‌خورد. در حال حاضر حتی استراتژیست‌های آمریکایی مثل «نوآم چامسکی»، «میر شایمر» و «فرید ذکریا» از افول قدرت این کشور در جهان حرف می‌زنند و «فرانسیس فوکویاما» که زمانی کتاب «پایان تاریخ» را نوشت، به زوال قدرت این کشور اعتراف می‌‌کند.
شرکت‌کنندگان در نشست
به گزارش تسنیم، از طرف دولت سوریه، «بشار جعفری» نماینده این کشور در سازمان ملل ریاست هیئت اعزامی دولت دمشق را بر عهده دارد.
از جانب 14 گروه مخالف دولت نیز «محمد علوش» سرکرده گروه تندروی «جیش‌الاسلام» به ریاست آنها انتخاب شده است. این 14 گروه آتش‌بس را امضاء کرده‌اند.سازمان ملل نیز «عزالدین رمزی» معاون «دی میستورا» نماینده ویژه این سازمان در  امور سوریه را به نشست آستانه می‌فرستد.
شرایط دیرالزور
علی‌رغم حملات گسترده و شدید عناصر داعش برای تصرف شهر «دیرالزور»، نیروهای دولتی و محافظ این شهر همچنان محکم و استوار ایستاده‌اند؛ به گزارش فارس، یک فرمانده ارشد ارتش سوریه گفت، تروریست‌های داعش طی روزهای اخیر، فقط توانستند دو موضع ارتش در جنوب شهر دیرالزور را قطع کنند. وی گفت: «مسیر فرودگاه به شهر دیرالزور قطع نشده حمایت‌های لجستیکی ارتش از منطقه، همچنان ادامه دارد.»به گفته این فرمانده سوری، طی سه روز جنگنده‌های روسیه و سوریه 75 نوبت مواضع داعش و  تجهیزات آنها را در منطقه بمباران کردند. در حملات داعش، سرتیپ «محمد فارس» فرمانده تیپ ارتش سوریه شهید شد.
قیام مردم علیه داعش
از استان دیرالزور در شرق سوریه همچنین خبر رسیده، اهالی شهرهای «المیادین» و «العشاره» این استان به صورت خودجوش، علیه داعش قیام و به مقرهای آنان حمله کردند.در این حملات مردمی، شماری از خودروها و پایگاه‌های تروریست‌‌ها به آتش کشیده شد. در همین حال، «حسن حسن» پژوهشگر مسائل راهبردی سوریه به خبرگزاری فارس گفت که تروریست‌های داعش تصاویر ماهواره‌ای  مواضع ارتش سوریه را از آمریکا دریافت کرده‌اند.