kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
پیش‌بینی هواشناسی

جبران کم‌بارشی امسال در بهمن و اسفند

رئيس سازمان هواشناسی گفت: بارش سال جاری 40/1 درصد بارش سال گذشته است.



داود پرهیزکار در گفت‌وگو با فارس، درباره احتمال وقوع بارش در ماه‌های پایانی سال جاری اظهار داشت: متاسفانه در سال جاری میزان بارش نسبت به سال قبل حدود 60  درصد کمتر است و در واقع بارش‌های امسال فعلا 40 درصد بارش‌های سال قبل است.وی با اشاره به اینکه در بهمن ماه انتظار بارش نزولات جوی در حد مناسب وجود دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که در بهمن و اسفند امسال بخشی از کم‌بارشی‌ها جبران شود.
رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا این کم‌بارشی‌ها مصداق خشکسالی است؟ گفت: خشکسالی بارش کمتر از حد معمول است که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، بنابراین خشکسالی اساسا به حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.پرهیزکار، گفت: بررسی خشکسالی‌های کوتاه‌مدت حکایت از افزایش نسبی وسعت پهنه‌های درگیر با خشکسالی در آبان ماه امسال نسبت به مهر ماه است که در بیشتر مناطق کشور صدق می‌کند.
وی افزود: بررسی این پدیده‌ها در بازه زمانی بلندمدت منتهی به پایان آبان ماه 1395 مؤید تداوم خشکسالی انباشته در بسیاری از مناطق کشور است.
وی درباره آلودگی هوای پایتخت نیز اظهار داشت: در واقع آلودگی هوا و وقوع آن منوط به وجود دو بخش است؛ اول «وجود آلاینده» و دوم «پایداری و سکون شرایط جوی».پرهیزکار ادامه داد: جو اگر شرایط پایدار سکون داشته باشد نظیر یک محیط سر بسته است و وقتی منابع آلوده‌کننده در آن آلودگی تزریق کنند پس از مدتی از آلودگی اشباع می‌شود و در واقع برای همه گروه‌های سنی ناسالم خواهد بود؛ اما اگر هوا جریان پیدا کند این آلودگی هم متوقف می‌شود و  اگر تولید آلاینده هم رخ دهد به دلیل وجود برخی ناپایداری‌های جوی مثل باد و باران این آلودگی بی‌اثر خواهد بود. رئيس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه باید تولید آلاینده‌ها کاهش یابد و حتی حذف شود، اضافه کرد: منابع آلوده‌کننده هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی شامل خودروها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، برخی کوره‌ها و سیستم‌های حرارتی خانگی است.