kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

یک ایرباس و این همه برکت /بلیت 400 هزار تومانی، کاهش مسافر و تعدیل خدمه!(خبر ویژه)

وزیر راه دولت اصلاحات خبر خوش را به مردم درباره ایرباس جدید داد. احمد خرم گفت بلیت این هواپیما 2 برابر خواهد شد.




در حالی که 95 درصد مردم همین حالا هم به خاطر قیمت گران هواپیما قادر به استفاده از آن نیستند، احمد خرم در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب ستاره صبح گفت: تنها مشکلی که ممکن است در پروسه استفاده از هواپیماهای نو بروز کند مشکل قیمت بلیت هواپیماست.
وی می‌افزاید: طبیعی است که هواپیماهای نو نمی‌تواند از نظر فیزیکی با هواپیماهای دست دوم رقابت کند. بنابراین در این شرایط فردی که هواپیمای نو سوار می‌شود باید ما به ازای پرداخت هزینه خود را پرداخت کند. میانگین قیمت بلیت هواپیمای نو 2 برابر بیشتر از هواپیمای دست دوم است. به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما به مسیر مشهد با یک هواپیمای دست دوم هم اکنون 150 هزار تومان برآورد می‌شود اما با هواپیمای نو میانگین قیمت بلیت به 300 تا 400 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
وزیر راه دولت اصلاحات همچنین گفت، از سوی دیگر دومین مسئله‌ای که باید هماهنگ با هواپیمای نو در طول سال به ناوگان هوایی ایران وارد شود این موضوع است که با ارائه سرویس خوب، اشغال صندلی هواپیما به بالای 80 درصد افزایش پیدا کند. یعنی در صورتی که قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین شود که تعداد مسافران کاهش یابد هواپیما با کاهش توزیع مواجه می‌شود. از این رو سازمان هواپیمایی باید بین قیمت و اشغال صندلی بالانس ایجاد کند. نباید فراموش کنیم هواپیماهای نو باید در طول 24 ساعت 12 ساعت پرواز کنند، چرا که 5 تا 10 ساعت پرواز برای ناوگان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی با دادن خبر خوش «تعدیل نیرو» به خدمه‌ای که مشغول سلفی گرفتن با ایرباس خریداری شده بودند، گفت: هم اکنون ایرلاین‌های ما با مشکل حجم پرسنل مواجه هستند. به طوری که ناوگان هواپیمایی هما 20 هزار نفر پرسنل دارد. به منظور پرداخت اقساط هواپیما باید ظرف سه سال کادر فنی، مهمانداری و پروازی هما متناسب با ناوگان کاهش پیدا کند. در غیر این صورت ناوگان هواپیمایی هما نمی‌تواند با این وضعیت درآمدی اقساط هواپیما را پرداخت کند. چرا که در صورتی که اقساط پرداخت نشود هواپیما توقیف می‌شود. بنابراین این موضوع خطری است که اکثر شرکت‌ها را تهدید می‌کند که هما هم‌اکنون یکی از بارزترین این شرکت‌هاست. شرکت هواپیمایی باید با بازخرید کردن و ایجاد شرکت‌های خدماتی حجم پرسنل متکی به درآمد را کاهش دهد.