kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

شرق: نتیجه تلاش دولت برای رونق اقتصادی «هیچ» است(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد نتیجه همه تلاش‌های دولت برای دمیدن جان به اقتصاد، افزایش نقدینگی و رکود بوده است.



شرق نوشت: شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که «ارتباط بین نقدینگی، رکود و تورم» قطع شده است. این هم یکی از تناقض‌های اقتصاد است. همزمان که حجم مجموع پول و شبه‌پول به بیش از هزار و 160 هزار میلیارد تومان می‌رسد، هم تورم درجا می‌زند و هم نرخ رشد اقتصادی. دولت در تلاش برای دمیدن جانی به بنگاه‌ها، مشاغل، صنایع و اقتصاد پول خلق می‌کند و نتیجه‌اش «هیچ» است. چر!‌!؟
مجموع اسکناس‌ها و مسکوکات و سپرده‌های دیداری کشور رشد می‌کنند، اما همچنان بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند.
آمار جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم نقدینگی مرز هزار و 160 هزار میلیارد تومان را هم پشت سر گذاشته است. تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از ترازنامه شبکه بانکی منتشر کرده آشکارا نشان می‌دهد که حجم نقدینگی پایان آبان ماه امسال در مقایسه با  اسفند ماه سال گذشته 14/3 درصد رشد کرده است. این حجم در حالی روندی فزاینده دارد که نسبت به آبان ماه سال گذشته حدود 30 درصد رشد کرده است و در مقایسه با رقم 907 هزار میلیاردی این دوره بیش از 250 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.
شرق می‌افزاید: جالب آنکه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد هم دغدغه‌ای مشابه با اقتصاددانان دارد. او خرداد ماه سال جاری از «تنگنای اعتباری» و «بدهی دولت»‌به عنوان دو چالش مهم اقتصاد نام برده و گفته بود: با وجود حجم نقدینگی درخور توجه در سطح کلان در مقایسه با بسیاری از کشورها و رشد فزاینده این متغیر، در سطوح خرد، بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها پاسخ کافی از سوی عرضه‌کنندگان منابع دریافت نمی‌کنند. آنها با تنگنا و محدودیت شدید اعتباری مواجه هستند.