kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
علیرضا زاکانی در نشست مطبوعاتی:

از اعترافات یک جاسوس فهمیدیم سندی به نام FATF تنظیم‌ شده است

رئیس ‌کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم گفت: در موضوع FATF هم همه چیز محرمانه بود و ما بعد از دستگیری یک جاسوس و اعترافات او متوجه شدیم که یک سندی به نام FATF تنظیم ‌شده است.


دکتر علیرضا زاکانی رئیس ‌کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم صبح دیروز در نشست مطبوعاتی «تجربه‌گران» که به مناسبت اولین سالگرد برجام از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد اظهار داشت: اکنون یک سال از اجرای برجام می‌گذرد و این یک سال می‌تواند قضاوت دقیقی را برای ما فراهم کند تا بازبینی کنیم که چه شد به این توافق رسیدیم و مقدمات این توافق با چه مسیری فراهم شد.
رئیس ‌کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم در همین راستا ادامه داد: اینکه گفتند خزانه کشور خالی است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات بسته است و اظهاراتی اینچنین باعث این شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نیاز تبدیل کردیم و این مسیر با اشکالات جدی ادامه پیدا کرد.
زاکانی همچنین با بیان اینکه تصحیح این سند بسیار مشکل بود و از نظر حقوقی دست و پای ما بسته بود؛ اظهار داشت: رئیس‌جمهور به آقای ظریف دستور داد که از ظرفیت‌های حقوقی برجام در جهت بدعهدی آمریکا استفاده کند و تیم مذاکره‌کننده بروند و کمیسیون مشترک تشکیل شود. با توجه به سیری که در مفاد 3731 برجام و تیم ارشد مذاکره‌کننده داشت؛ ادامه راه شکایت وجود ندارد جز اینکه شکایت مبتنی بر ماده 12 قطعنامه 2231 کل قطعنامه‌ها و ششگانه 1929 باشد که بیان می‌کند کل تحریم‌های قبل برگردد.
وی همچنین با بیان اینکه دوستان ما به طرف آمریکایی به حد اعلا اعتماد کردند تصریح کرد: بنده زمانی که به عنوان رئیس ‌کمیسیون برجام بودم و تیم مذاکره‌کننده به مجلس آمدند از آقای عراقچی پرسیدم نگاه شما به آمریکا به عنوان دوست است یا دشمن، این سند را با دوست بسته‌اید یا دشمن، او گفت با دشمن، اما زمانی که سند را نگاه می‌کردیم انگار با برادر تنی بسته شده بود.
رئیس ‌کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم ادامه داد:‌ در مرحله اول 5 نفر عضو ارشد می‌بایست سند برجام را دنبال می‌کردند که بعد آقای صالحی و وزیر دفاع به آنها اضافه شدند و آن 5 نفر به‌ صراحت اعلام کردند که ما نسبت به محتوای برجام بی‌خبریم و این به ضرر ما بود که علاوه بر آن ما فرصت کمی هم داشتیم که باعث شد در پاویون فرودگاه سند برجام بررسی شود که باید آن را سند پاویونی نام نهاد و این سند غیرکارشناسی به ثبت و ضبط رسید و آنها برای تعجیل خود دلایلی را می‌تراشیدند که هیچ‌یک از این دلایل مبنای درستی نداشت.
زاکانی تصریح کرد: آقایان می‌گفتند که نفت داشت به صفر می‌رسید و  تمام می‌شد و جالب این است که می‌گویند برجام کار خود را کرد. اگر کارکرد برجام همینی بود که ما دیدیم باید وامصیبتا سر داد.
رئیس‌ کمیسیون برجام در مجلس نهم با تأکید بر اینکه ما با مذاکرات مخالف نیستیم و هیچ وقت زمین مذاکره را ترک نکردیم، تصریح کرد: هرکسی مخالف است باید در داشته‌های عقلانی خود شک کند؛ اما نباید در مذاکرات از سر نیاز و احتیاج به یک ورشکسته بین‌المللی (آمریکا) رجوع کنیم.
زاکانی ادامه داد: روحانی به مردم صراحتاً بگوید از برجام چه چیزی عاید اقتصاد شد و چقدر از منابعی که به دست آمد به داخل کشور منتقل شد؛ همچنین روحانی به مردم بگوید میزان موجودی جیب مردم چه تغییری در این یک‌سال کرده است.
زاکانی ادامه داد: دولت تبدیل به دولت انشاء شده و امیدواریم به دولت اجرا تبدیل شود.
رئیس ‌کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه روحانی صراحتاً بگوید‌ روزی 150 میلیارد دلاری که قرار بود بعد از برجام به نفع کشور شود دقیقاً کجاست؟
نماینده سابق مردم تهران با اشاره به خرید ایرباس توسط دولت گفت: شرکت ایرباس کارکنان خود را اخراج می‌کرد و با خرید ایران از مشکل اقتصادی خارج شد درصورتی‌که بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها در کشورمان به یک مشکل بزرگ بدل شده است.
زاکانی افزود: مدیرعامل شرکت بوئینگ می‌گوید بزرگ‌ترین مشکل ما بیکاری است ولی با خرید ایران 100 هزار شغل را برای خود ایجاد کرده‌ایم و این درحالی است که کارخانه‌های داخلی‌مان رو به تعطیلی رفته‌اند.
زاکانی ادامه داد: در FATF هم این موضوع را محرمانه کردند و ما بعد از دستگیری یک جاسوس و اعترافات او متوجه شدیم که یک سندی به نام FATF تنظیم ‌شده است.