kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

کلاه گشاد السیسی بر سر آل‌سعود /دادگاه مصر 2 جزیره را از سعودی‌ها پس گرفت

دادگاه عالی اداری مصر دیروز در حکمی تاریخی، توافق واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان را برای همیشه باطل و این دو جزیره را «مصری» اعلام کرد، مسئله‌ای که با شادی و پایکوبی مردم مصر و خشم سعودی‌ها مواجه شده است.


آل سعود این روز‌ها به جسد بی‌جانی می‌ماند که هر کس از راه می‌رسد لگدی به آن زده و رد می‌شود. شکست‌های پی در پی در برابر محور مقاومت و به ویژه شکست در سوریه و عراق گویا برای سعودی‌ها کافی نبوده، که اکنون خبر رسیده السیسی نیز کلاه گشادی بر سر ملک سلمان گذاشته است. السیسی در چند ماه اخیر با چرخش‌هایی که در سیاست خارجی خود به وجود آورده بود به سمت سوریه و عراق بیش از گذشته نزدیک شده و این یعنی شکاف بین این کشور با عربستان. اما نقطه عطف اختلافات دو کشور مربوط به دو جزیره تیران و صنافیر بود که در سفر ملک سلمان به مصر در فروردین گذشته از سوی السیسی به عربستان اهدا شد. این اقدام السیسی با واکنش شدید مردم مواجه و وی به عنوان «خائن» معرفی شد. السیسی در برابر اعتراضات مردمی چندان واکنش سختی نشان نداد و در واقع نوعی بی‌میلی در وی نسبت به اهدای جزایر به عربستان وجود داشت اما ظاهرا برای جذب دلارهای آل سعود به ظاهر هم که شده از این توافق حمایت می‌کرد. دیروز اما پس از گذشت ماه‌ها دادگاه اداری مصر بطور رسمی مهر پایانی بر توافقنامه تیران- صنافیر زد.
 به گزارش فارس، دادگاه عالی اداری مصر دیروز سرانجام توافق بین مصر و عربستان برای ترسیم مرزهای آبی که دو جزیره «تیران» و «صنافیر» را به عربستان واگذار می‌کرد باطل اعلام کرد. به نوشته پایگاه خبری روزنامه الاهرام مصر، هیئت تجدید نظر دادگاه عالی اداری مصر در رأی نهایی خود مانع از واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان شد. در پی این حکم که نهایی است، بسیاری از مردم مصر به خیابان‌ها آمده و جشن و شادی کردند.
حکم تاریخی
مطبوعات مصری اما با تیتر «حکم تاریخی» به استقبال این خبر رفتند. وکلای این پرونده، بارها واگذاری این دو جزیره را مخالف قانون اساسی مصر دانسته و گفته‌اند که در قانون اساسی واگذاری خاک کشور ممنوع است. کارگروه مخصوص این پرونده نیز در گزارش خود به دادگاه عالی اداری آورده است: «توافقی که براساس آن از جزئی از خاک مصر صرف نظر شده به علت مخالفت صریح با قانون اساسی بطور مطلق باطل است.»  دیوان اداری مصر در تیرماه طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار اعلام کرده بود، اما دولت مصر پنجشنبه 9 دی طرح واگذاری جزایر  را تأیید و به مجلس مصر ارسال کرد که با مخالفت دیوان عالی اداری مصر روبه رو شد.
این شکست برای آل سعود بسیار گران خواهد بود چرا که از جانب یک کشور دوست و متحد بر عربستان وارد شده است. البته در مورد این نوع رفتار السیسی کارشناسان معتقدند که وی برای رهایی از مشکلات امنیتی- اقتصادی به سیاست مصلحت گرایی و منفعت محوری روی آورده است. در سفر ملک سلمان به مصر السیسی موفق شد 2 میلیارد دلار کمک از عربستان دریافت کند و میلیاردها دلار نیز ارزش توافقنامه‌های دو طرف بود. با تمام این وجود السیسی در نهایت کلاه گشادی بر سر عربستان گذاشت.
واکنش عربستان
بازپس‌گیری این جزایر توسط مصر واکنش عربستان خشم‌آلود را در پی‌داشت. شاهزاده انور عشقی، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در پی حکم دادگاه عالی مصر درباره بطلان قرارداد مربوط به تیران و صنافیر اعلام کرده که عربستان به طرف مصری مدارک کافی برای اثبات مالکیت بر این دو جزیره را داده است. «انور ماجد عشقی» همچنین در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی داشت، افزود: «عربستان در اعتراض به لغو و بطلان این قرارداد به سازمان ملل و دادگاه لاهه رجوع خواهد کرد!