kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اعتماد دوباره به قول آمریکا سوغات تیم هسته‌ای از وین!





سرویس سیاسی-
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مسئولان آمریکایی قول دادند که قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت.استناد به «قول دادن مقامات آمریکایی» در حالی است که عهدشکنی‌های واشنگتن در اجرای برجام، هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. آمریکا حتی به قول‌های مکتوب خود پایبند نیست، چه رسد به قول‌های شفاهی.
بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها در نشست کمیسیون برجام متعهد شدند از آثار تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران (ISA) جلوگیری کنند.
کمالوندی افزود: در این نشست مسئولان آمریکایی به دیگر اعضای این کمیسیون قول دادند که قطعا آثار تمدید آیسا در عرصه عمل وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه گفت: از نگاه ما، تمدید تحریم‌ها بر ضد ایران نقض برجام است و علی القاعده قرار نیست طبق قول آمریکایی‌ها اثر اجرایی داشته باشد.
آقای کمالوندی در حالی بر «قول دادن» آمریکا استناد می‌کند که عهدشکنی‌های مقامات این کشور درباره اجرای برجام، هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
 آمریکا پیش از تمدید قانون آیسا هم قول داده بود!
مقامات دولت یازدهم در ماه‌های گذشته در اظهارات جداگانه تاکید کردند که آمریکا درباره انجام تعهدات خود قول داده است! برای نمونه روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان پس از بازگشت از سفر به نیویورک گفته بود:«آمریکا قول داده است به تعهدات خود عمل کند!». همچنین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفته بود: «آمریکا قول داده است آن دسته از بانک‌های اروپایی که انجام عملیات‌های بانکی با بانک‌های ایران را تسهیل کرده‌اند، را تنبیه نکند».
چندی پس از این موضع‌گیری‌ها، آمریکا قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا را تمدید کرد.
بر همین اساس در هفته‌های گذشته تقریبا تمامی مقامات ارشد دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کردند که تمدید آیسا قطعا نقض برجام است.
 عدم اشاره به نقض برجام
 در بیانیه مربوط به نشست وین
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا حتی به قول‌های مکتوب خود پایبند نیست، چه رسد به قول‌های شفاهی.
ایزدی افزود: در بیانیه‌ای که در حال حاضر در سایت اتحادیه اروپا قرار دارد،تصریح شده است که نشست وین به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام است و بدین ترتیب، گویا اعتراض ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و در متن بیانیه هم به آن اشاره نکرده‌اند. همچنین به این نکته نیز اشاره نکرده‌اند که نقض برجام صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: در بیانیه عنوان کرده‌اند که نظر آمریکا مبنی بر اینکه قانون ایسا مشکلی برای برجام به وجود نمی‌آورد پذیرفته شده و به آمریکایی‌ها برای تصویب این قانون اعتراض نکرده‌اند.
این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: بر اساس بند 36 برجام، اگر نقضی رخ دهد باید چند قدم برداشته شود که گام نخست، این است که در سطح معاون وزیر دیدار صورت گیرد و موضوع بررسی گردد و اگر مشکل حل نشد، قدم بعدی این است که مسئله در سطح وزرا مطرح شود و بعد از آن، در صورت حل نشدن، رجوع به هیئت حل اختلاف پیش‌بینی شده است و قدم آخر هم طرح موضوع در شورای امنیت است حال به نظر می‌رسد سؤالی که آقای کمالوندی باید پاسخگوی آن باشد، این است که چرا ما در قدم اول متوقف شدیم؛ با توجه به اینکه مشکل ما حل نشده است.
 واکنش منفعلانه، از فشار ایمیلی تا اظهار گلایه
اکنون در آستانه یک سالگی آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام قرار داریم. پس از آغاز اجرای برجام، مقامات آمریکایی در اظهارنظرهای گستاخانه مدعی شدند که نه تنها به تمامی تعهدات عمل کرده‌ایم بلکه فراتر از آن را نیز انجام داده ایم.
اما وقاحت مقامات آمریکایی به دروغ بزرگ «به همه تعهداتمان عمل کردیم» ختم نمی‌شود. آنها صراحتا اعلام کرده‌اند که در پسابرجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرده‌ایم. برای نمونه، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره اقداماتی که آمریکا از بعد از حصول توافق هسته‌ای علیه ایران انجام دادند، گفته بود که تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات ایران و نیروهای نظامی آن تصویب کرده، حمایت‌ هایشان را جهت تقویت توان نظامی کشورهای عربی افزایش داده و همچنین بسته حمایت نظامی بزرگتری را برای اسرائیل در نظر گرفته و امضا کردند تا مطمئن شوند متحدانشان در اثر توافق هسته‌ای آسیب نخواهند دید.
این در حالی است که لغو تحریم ها- به عنوان مهمترین موضوع مذاکرات- تنها روی کاغذ اجرا شده است و در عمل نه تنها تحریم‌ها لغو نشده است بلکه تحریم‌های جدیدی نیز تصویب و تحریم‌های گذشته تمدید شده است.کارشکنی و مانع تراشی در ایجاد ارتباط ایران با بانک‌های خارجی نیز به قوت خود باقیست. علاوه بر این باید غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران و اجرای قانون محدودیت ویزا و تصویب دهها طرح ضد ایرانی در کنگره را نیز به فهرست طولانی عهدشکنی‌های آمریکا در پسابرجام اضافه کرد.
متاسفانه دولت یازدهم و به خصوص وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هیچگاه واکنش قاطع و شایسته‌ای به این نقض عهدهای آشکار انجام نداده و در مجموع به فشار ایمیلی، ابراز گلایه و نامه نگاری اکتفا کرده‌اند.
اقداماتی که نتیجه آن گستاختر شدن طرف مقابل و استمرار و تشدید عهدشکنی است.
 مقام سابق
رژیم صهیونیستی: برجام را پاره نکنید
«عاموس یادلین» رئیس‌سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی در «یو‌اس‌ای تودی» نوشت: به جای پاره کردن برجام شرایط آن را برای واشنگتن و تل‌آویو بهتر کنید.
یادلین، محدودیت‌های عمده و مکانیسم‌های بازرسی و نظارت شدید در نظر گرفته شده در برجام را یکی از نقاط قوت این توافقنامه نامید.
وی تاکید کرده است که خروج از توافق هسته‌ای، آمریکا را از ائتلافی که با موفقیت شکل داده، جدا می‌کند.
همچنین «دیوید پترائوس» رئیس‌سابق سازمان جاسوسی آمریکا در مصاحبه با «سی ان ان» با اشاره به محدودیت‌های چندین ساله ایران در فناوری هسته‌ای، آن را جنبه مثبت برجام نامید و در مقابل تاکید کرد که جنبه‌های منفی نیز در توافق هسته‌ای به چشم می‌خورد که شامل مسئله موشکی یا فعالیت‌های منفی ایران می‌شود.
مدیر سابق سیا در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه «پس شما می‌خواهید به جای پاره کردن این توافق، آن را تکمیل کنید؟» گفت: من همینطور فکر می‌کنم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را ارائه کرده است که هدف نهایی از آن وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌هایی است که از سوی آمریکا تروریست خوانده می‌شوند.