kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲

اسرائیل: برجام خوب بود اگر ایران در سوریه پیروز نمی‌شد(خبر ویژه)

یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه ایران مهمترین تهدید برای این رژیم است، گفت: تهدید اصلی در سوریه، قوت گرفتن ایران و حزب‌الله در این کشور پس از خروج قدرت‌های بزرگ است.



«شائول اویاز» در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: در حالی که جنگ در نقاط مختلف منطقه ادامه خواهد یافت، پیش‌بینی نظامیان اسرائیلی برای سال جدید میلادی، به صورتی محتاطانه امیدوارکننده است، زیرا براساس این پیش‌بینی‌ها، نیروهای نظامی اسرائیل ممکن است بتوانند سال 2017 را در حالی به اتمام برسانند، که وادار به انجام عملیات رزمی بزرگی نشده باشند.
این مقام رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امروز، محتمل‌ترین نحوه آغاز جنگ این طور است که هیچ یک از دو طرف، خواهان آغاز جنگ نبوده‌اند، اما به علت تحرکاتی که منجر به تشدید تنش‌ها شود، ممکن است ما ناگهان خود را وسط جنگ با طرف مقابل بیابیم. در نتیجه، اسرائیل باید مراقب پیامدهای ناخواسته حرکات خود در رابطه با همسایگان یعنی حزب‌الله در شمال، حماس در غزه و تشکیلات خودگردان در کرانه باختری باشد.
اسرائیل باید همچنین مراقب کشورهایی که به مراتب دورتر هستند و مهم‌ترین آنها ایران است، باشد.
وی در ارزیابی اطلاعاتی و امنیتی از تهدیدات متوجه اسرائیل در سال 2017 برای خبرنگاران گفت: محتمل‌ترین منبع بی‌ثباتی برای اسرائیل از کرانه باختری خواهد آمد. تهدیدی که آسان‌تر از تمام تهدیدها ممکن است ناگهان جرقه بخورد، از سوی حماس در غزه خواهد آمد و قوی‌ترین نیرو در برابر ما حزب‌الله لبنان است، ولی تا زمانی که ما اسرائیل وارد حیطه تحرکات منجر به تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها نشویم، احتمال آغاز جنگ پایین خواهد بود.
این مقام نظامی رژیم صهیونیستی در رابطه با اوضاع سوریه گفت: نگرانی و بیم اسرائیل در خصوص سوریه، درباره مستقر ماندن ایران و حزب‌الله در این کشور است، به خصوص وقتی روسیه و سایر قدرت‌های جهانی جا پای خود را در سوریه کاهش دهند.
وی افزود: به عقیده من، اسرائیل مزیت‌های کافی و قدرتمند برای این که از پس بشار اسد برآید، در اختیار دارد ولی نگرانی ما از این بابت است که ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه وقتی ابرقدرت‌ها خاک این کشور را ترک کنند به طرز فزاینده‌ای احساس اعتماد به نفس بیشتری کنند و این پایان خوبی برای داستان سوریه نخواهد بود؛ دقیقاً مانند عراق که چنین اتفاقی افتاد.
این مقام رژیم صهیونیستی تخمین زد؛ حدود 8 هزار نیروی حزب‌الله امروز در سوریه حضور دارند، نیروهای حزب‌الله در سوریه بسیار قوی شده‌اند و دارای تسلیحات نظامی پیشرفته هستند.
وی خطاب به مقامات روس گفت: اگر خواهان برقراری ثبات در خاورمیانه هستید و همچنین می‌خواهید از دستاوردهای خود در سوریه محافظت کنید، باید از حزب‌الله چشم برندارید.
این مقام صهیونیستی درباره ایران گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بین تهران و قدرت‌های جهانی به امضا رسید، فوریت تهدید هسته‌ای را کاهش داده اما حرکات ایران در سوریه، لبنان و غزه و همچنین در رابطه با برخی از گروه‌های تروریستی در کرانه باختری، تهدیدی دائمی و حاضر برای اسرائیل به حساب می‌آید.