kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
لاریجانی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس ‌مجلس مالی:

امیدواریم بین‌المجالس تصمیمات درستی درباره چالش‌های دنیای اسلام بگیرد

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد کنفرانس آینده بین‌المجالس اسلامی که در جمهوری مالی برگزار می‌شود ، درباره چالش‌های کشورهای اسلامی تصمیمات درستی بگیرد.


به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس ‌مجلس، دیروز پس از دیدار با رئیس ‌مجلس ملی جمهوری مالی که به ایران سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک گفت: نسبت به مسائل مهم منطقه و به‌ویژه مبارزه با تروریسم، مواضع نزدیکی داریم.وی از مالی به‌عنوان کشوری در آفریقا که همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است، یاد کرد و اظهار داشت: در مذاکرات امروز در مورد گسترش روابط اقتصادی با مالی بحث‌های خوبی صورت گرفت و علاقه‌مندیم سطح روابط جاری ما بالا رود.
لاریجانی در ادامه گفت: در این دیدار تحلیل مشترکی از بحران‌های امروز در کشورهای اسلامی داشتیم که موضوع فلسطین را به‌عنوان موضوع اصلی جهان اسلام تحت‌الشعاع قرار داده است.وی با تأکید بر ضرورت همکاری نزدیک در زمینه‌های مختلف میان ایران و مالی و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه آتی بین‌المجالس در مالی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس موفق باشد و درباره چالش‌های کشورهای اسلامی تصمیمات درستی بگیرد.رئیس‌مجلس ملی مالی نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه امروز مشکل مردم فلسطین مسئله عمده جهان اسلام است و از همان ابتدا هم مایه نگرانی کشور متبوعش بوده است ، گفت:‌ در طی ۲۰ سال سفیر فلسطین در مالی مقدم‌السفرای کشورهای اسلامی است که این نشان می‌دهد ما مواضع مشترکی داریم.
رئیس‌مجلس ملی مالی با تصریح بر اینکه ملت مالی همصدای کامل با ملت فلسطین است، اطمینان داد که در اجلاس آینده حمایت از فلسطین که در ایران برگزار می‌شود، هیئت جمهوری مالی شرکت چشم‌گیری داشته باشد.وی حمایت‌ها از فلسطین را نشان‌دهنده اتحاد کشورهای اسلامی خواند و گفت: اطمینان می‌دهم که همه تلاش‌های خود را در کنفرانس آینده بین‌المجالس اسلامی که در مالی برگزار می‌شود جهت حل مشکلات بسیار کشورهای اسلامی به‌کار گیرد.
تأکید ظریف بر اتحاد جهان اسلام
 در مقابل خطرات مشترک
بر اساس این گزارش، «ایساکا سیدیبه»، رئیس‌مجلس جمهوری مالی همچنین بعد ازظهر چهارشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
طرفین در این دیدار در خصوص زمینه‌های گسترش روابط دوجانبه بویژه در حوزه پارلمانی، برگزاری اجلاس آتی بین‌المجالس اسلامی در کشور مالی و اهمیت شرکت جمهوری اسلامی ایران به عنوان بنیانگذار این تشکّل، مبارزه با ریشه‌ها و زمینه‌های افراط‌گرایی و تروریسم به ویژه ریشه‌های فرهنگی و اقتصادی آن، لزوم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به تفصیل گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم اتحاد جهان اسلام در مقابله با خطرات مشترکی که همگان را تهدید می‌کند، ابراز امیدواری کرد اجلاس آتی بین‌المجالس اسلامی در این راستا گام بردارد.
رئیس‌مجلس جمهوری مالی هم در این دیدار گفت: برای ما تحکیم بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد. ما ملت ایران را ملتی مقاوم و با اراده می‌دانیم که هر آنچه را اراده کند، می‌تواند محقق کند.