kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

مرثیه‌سرایی برای شخصیتی که او را عالیجناب سرخپوش می‌نامیدند!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته آنچنان به تجلیل و تکریم و ستایش مرحوم هاشمی‌رفسنجانی پرداختند که گویا برخورد و مواجهه مدعیان اصلاحات با آن مرحوم طی سال‌های دهه هفتاد در شاد کردن انواع تهمت‌ها و القاب ناروا به ایشان را فراموش کرده‌اند.


عملکرد متناقض مدعیان اصلاحات در دفاع از هاشمی
روزنامه شرق طی یادداشتی، با عنوان «رنج و گنج یک سیاست‌مدار» نوشت: «سیاست‌مداربودن رنج‌های بی‌شمار و هزینه‌های فراوان دارد: یک سیاست‌مدار در پیشگاه قضاوت دائمی نخبگان و عوام؛ در معرض نفرتِ محرومانِ از منصب و منزلت و نام و نان؛ در ورطه حسادت رقیبان و گرفتار زیستن در بدنامی ناکسانِ بی‌هنری که در پی جاه و مقام و نان و نام به سیاست‌مداری روی آورده‌اند، قرار دارد که بر حیات و ممات او سایه افکنده است».
گفتنی است، مدعیان اصلاحات در حالی برای دفاع از مرحوم هاشمی رفسنجانی آستین بالا زده‌اند که در دهه هفتاد جلودار اهانت و تهمت زدن به ایشان بودند. از این رو واضح است که این طیف به منظور رسیدن به مقاصد حزبی و سیاسی خود، از تناقض‌گویی و چرخش مغرضانه مواضعشان ابایی ندارند.
این روزنامه در گزارش دیگری خاطرنشان کرد: «رئیس‌صداوسیما هم در میان جمع بود، کلیپ منتشرشده از او و مهدی هاشمی در همین یکی، دو روز غوغایی به‌پا کرده بود و گروهی از مردم در خیابان رازی نگهش داشته بودند و داشتند انتقادهایشان را می‌گفتند، انبوه همین انتقادها بود که چنددقیقه‌ای بعد عسگری را به واکنش واداشت و گفت: «انتقاد مردم روی چشم ما جا دارد»
گفتنی است، برخی رسانه‌ها در برداشتی زود هنگام از کلیپ مذکور، اعلام کردند که مهدی هاشمی از حضور رئیس سازمان صدا و سیما زیر تابوت پدرش، ممانعت به‌ عمل آورده در حالیکه مهدی هاشمی با تکذیب این ادعا توضیح داد: «هنگام حمل پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در حال گفت‌وگویی با آقای علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با هماهنگی‌های لازم جهت اطلاع رسانی مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودم که انتشار تصاویر تقطیع شده آن همراه با مطالبی بی‌اساس موجب بروز شایعات شده است در حالی که ایشان در حیاط منزل میهمان ما بوده و از مدیران اجرایی دولت سازندگی محسوب می‌شود.» همچنین یک منبع نزدیک به بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این باره گفت: اصل موضوع تعارف آقای مهدی هاشمی به رئیس‌صدا و سیما برای حضور در منزل بوده است.
شرق همچنین نوشت: «مردم مقابل دوربین‌ها مکث می‌کنند و شعار می‌دهند، شعارهایشان نشان می‌دهد که دل خوشی از صداوسیما ندارند. شعارها ورد زبان است، تصاویر هاشمی روی دست می‌چرخد، باز عده‌ای از پشت‌ سر هل می‌دهند، آن‌قدر هل می‌دهند که نرسیده به وصال عده‌ای با فشار در پیاده‌رو می‌پیچند».
نکته قابل تأمل اینجاست که پوشش خبری غیر حرفه‌ای فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط صدا و سیما و قدیس سازی از آن مرحوم به نحوی بود که حتی اعتراض روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات را نیز برانگیخته است. در حالی که صدا و سیما تقریبا تمام شبکه‌های خود را به این موضوع اختصاص داده بود، مدعیان حمایت از مرحوم هاشمی همچنان بر طبل نارضایتی کوبیده و صدا و سیما را آماج حملات خود قرار دادند.
پیام تسلیت نهضت آزادی و مواضع هاشمی نسبت به آن
شرق همچنین پیام تسلیت نهضت آزادی به مناسبت درگذشت هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. در این پیام آمده است: «خبر درگذشت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی موجب تأسف و تأثر خاطر ما و قاطبه ملت ایران گردید. بی‌شک نقش‌آفرینی مرحوم هاشمی در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در سال‌های اخیر از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و فقدان حضور ایشان در عرصه سیاسی و اجتماعی محسوس خواهد بود».
اشک تمساح گروهک نهضت آزادی برای مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی است که وی مواضع انتقادی قابل توجهی نسبت به نهضت آزادی داشته است. وی در خطبه‌های نماز جمعه، مورخ 4 آبان 1362، با اشاره به آنچه مظلوم‌نمایی صباغیان در مجلس خواند، خطاب به اعضای نهضت آزادی بیان داشت: «یک هجوم تبلیغاتی در داخل کشور ما شروع کردند و البته نمی‌خواهم بگویم آن‌هایی که این روزها این حرکت را کردند، آمریکایی هستند؛ ولی در جهت خواست آمریکاست. آمدند حرکت راه انداختند. یک مظلوم‌نمایی شبیه مظلوم‌نمایی آمریکا در گرانادا و لبنان. آمدند گفتند که ما می‌خواهیم سمینار تأمین آزادی انتخابات درست کنیم. حالا ما هنوز ۶، ۷ ماه داریم تا برسیم به انتخابات. حالا که تبلیغات انتخابات نیست، آزادی انتخابات تأمین نیست! آنها می‌خواهند تأمین بکنند! شماها می‌خواهید با بدنام کردن انقلاب با علامت گذاشتن روی انتخابات پیش ببرید. برادران به خدا ما مایلیم که با هم باشیم، کار بکنیم، دلیلش هم حسن نیتمان است که اول بار این حکومت را با همه چیزش دست شماها دادیم ... حالا آمدید رسیدید به اینجا. انتخابات آزاد است. انتخابات آزاد است؛ هزار بار بگویید. انتخابات گذشته را هم می‌گفتند آزاد نبوده.
هاشمی رفسنجانی در ادامه خطبه‌های آن روز نماز جمعه تهران در واکنش به شعار مرگ بر... نمازگزاران، گفت: «استحقاق مرگ را ندارند و من این حرف‌ها را جهت روشن شدن شما می‌گویم. من جزو دلسوزان اینها هستم. اینها سوابقی دارند و ما دلمان می‌خواهد تا آخر با ما باشند. اما من این را نصیحت می‌کنم به آنها به خانواده هایشان نصیحت می‌کنم که جلوی اینها را بگیرند. اینها دارند اشتباه می‌کنند. اینها کارشان به جایی می‌رسد که فردا محارب در مقابل جمهوری اسلامی قرار بگیرند. این جور که شروع کردند یعنی همه‌اش توطئه است. با توطئه آدم نمی‌تواند کار بکند.»
مرحوم هاشمی همچنین در خطبه‌های نماز جمعه، مورخ 6 شهریور 1361 در بیانی انتقادی نسبت به نهضت آزادی، می‌گوید: «از این سران آزادی یک وقت یکی‌شان به من می‌گفت که امروز اگر رأی آزاد باشد، ما مثلاً ۷۰، ۸۰ درصد رأی می‌آوریم. خیال می‌کنند خانم‌شان ناراضی است، خاله‌شان ناراضی است، عمه‌شان ناراضی است، یعنی مردم ناراضی‌اند. اینها این جوری آمارگیری می‌کنند»!
بهره‌برداری سیاسی و ناشیانه از یک مراسم
آفتاب یزد نیز در مصاحبه‌ با صادق زیباکلام، نوشت: «مطمئن باشید جوانان و مردمی که می‌گفتند چون روحانی خیلی خوب کار نکرده به او رای نمی‌دهیم، بعد از فوت ‌ها‌شمی با تمام وجود به روحانی رای می‌دهند»
جالب است، مدعیان اصلاحات که خود را داغدار درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌دانند، هنوز چند روز از فوت ایشان نگذشته، بهره‌برداری‌های انتخاباتی خود را از این حادثه به طرز ناشیانه‌ای آغاز کرده‌اند.
این روزنامه همچنین در گزارش تیتر یک خود با عنوان «به عشق هاشمی»، نوشت: «آنطور که یکی از شاهدان عینی مراسم گفته است، برخی‌ها فریاد الله اکبر در این مراسم سر می‌دادند که به مدت 7 سال، از بستن هرگونه تهمت و افترایی به او واهمه نداشتند. اما انگار صدایشان در خروش اندوهناک مردم گم شده بود».
اولا، آفتاب یزد در حالی کلماتی از قبیل افترا و تهمت را نقل می‌کند که توضیح نمی‌دهد منظورش از این تهمت و افترا دقیقا چیست؟
ثانیا، ادعای تهمت و افترا به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اتفاقا نه مربوط به هفت سال گذشته بلکه یادآور اهانت‌های اصطلاح اصلاح‌طلبان در دهه هفتاد نسبت به آن مرحوم است. این طیف ایشان را در آن دوران عالیجناب سرخ پوش لقب دادند.
همچنین آرمان در سرمقاله خود نوشت: «روزگذشته به مخالفان حضرت آیت‌ا..‌.هاشمی ثابت شد که نام و مکتب ایشان همیشه پابرجاست و هاشمی قابل حذف‌شدن نیست و راه آیت‌ا...هاشمی‌رفسنجانی ادامه خواهد یافت... در حقیقت مردم روز گذشته آمدند تا بگویند آیت‌ا...هاشمی، ما هیچ کدام از تهمت‌ها، توهین‌ها و دروغ‌هایی را که از ۸۸ به بعد به تو و خانواده‌ات نسبت داده شد باور نداریم و همچنان تو را سرباز وفادار انقلاب و نظام می‌دانیم. مردم روز گذشته اعلام کردند که آیت‌ا...هاشمی، راه و مکتب و برداشت شما از انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت».
این روزنامه در حالی به دفاع از مرحوم هاشمی می‌پردازد که توضیح نمی‌دهد همفکران آن در دهه هفتاد چه مواجهه زشت و پلشتی با مرحوم هاشمی رفسنجانی داشتند و کار را به جایی رساندند که ایشان مجبور شد از حضور در مجلس ششم به رغم‌ رای آوردن، انصراف دهد.
صندوق‌های بازنشستگی؛ حياط خلوت دولت
اعتماد نیز در یادداشتی با انتقاد از نحوه عملکرد صندوق‌های بازنشستگی، آنها را معضل بسیار بزرگ برای دولت‌های آتی دانست و افزود: «ساختار حاكم بر صندوق‌ها مشكل جدي دارد. در مديريت صندوق‌ها نه تنها نمايندگان كارگر و كارفرما نقشي ندارند بلكه اين صندوق‌ها تبديل به حياط خلوت دولت شده‌اند. در شرايطي كه دولت نمي‌تواند منافع خود را به خاطر نظارت‌هاي مستمر دنبال كرده و اهداف خود را به ثمر بنشاند به صورت پنهاني از طريق صندوق‌ها دنبال‌كننده منافع خود است. امروز صندوق‌هاي بازنشستگي به عنوان يك معضل بسيار بزرگ براي دولت‌هاي آتي در ايران به ميراث گذاشته شده است. اين معضل اگرچه چندان عيان نيست اما بخش قابل‌توجهي از درآمدهاي كشور را مي‌بلعد».
گفتنی است، اختلاس هشت هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان که چند ماه قبل کشف شد، بزرگ‌ترین فساد اقتصادی سال‌های اخیر و یکی از فجایع اقتصادی در دولت یازدهم بود که البته رئیس‌جمهور آن را بدهی معوق نامید.