kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
یک نماینده مجلس:

مشکل آلودگی هوا نداشتن قانون نیست، دولت به وظایف خود عمل نمی‌کند

نماینده مردم زاهدان در مجلس درخصوص مشکل آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: مشکل نداشتن قانون و نیاز به قانون‌گذاری نیست، دولت باید به وظیفه خود عمل کند که نمی‌کند.




حسینعلی شهریاری در گفت‌و‌گو با تسنیم درخصوص آلودگی هوای کلان شهرها و به خصوص تهران، با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات و چالش‌هایی از جمله جایگزینی خودروهای فرسوده، استانداردسازی خودروها و تولید بنزین با استانداردهای لازم مواردی است که متاسفانه آنچنان که باید محقق نشده، افزود: به همین دلایل همواره در زمستان و با وارونگی هوا موضوع آلودگی هوا برای برخی مناطق و از جمله شهر تهران به یک معضل جدی تبدیل می‌شود.
شهریاری با اشاره به اینکه برخی مواقع صنایع خودروسازی با ادعای اینکه چند هزار کارگر داریم از تمکین به وظایف قانونی شانه خالی می‌کنند، گفت: البته این موضوعی است که تنها به این دولت مربوط نمی‌شود.
وی فشار وزارت صنعت برای پلاک شدن بیش از چهارصدهزار موتور سیکلت کاربراتوری را هم یکی از اقدامات خلاف قانون اعلام کرد.
نماینده مردم زاهدان مواجهه کشور با تحریم‌ها و عدم امکان تامین منابع مالی را یکی از دلایل عدم پرداخت تکالیف اعتباری دولت برای توسعه حمل ونقل عمومی کلان‌شهرها دانست.
شهریاری با تاکید بر موافقتش با انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس به زمستان، گفت: باید در این خصوص مطالعات کارشناسی لازم انجام شود، بنده با این طرح موافقم و معتقدم اگر بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس به زمستان منتقل شود در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
وی همچنین در خصوص مصوبه مجلس برای کمک سالانه دومیلیارد دلاری دولت به حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها، گفت: این موضوع مهمی است و جای پیگیری دارد.
تعطیلی مدارس در روزهای ناسالم هوا
از روی ناچاری
رئیس‌مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تعطیلی مدارس تنها چاره مشکل آلودگی هوا است، بیان داشت: مسلماً چاره اساسی نیست بلکه مقطعی و کوتاه مدت به شمار می‌رود تا کودکان و نوجوانان بیشتر دچار آسیب نشوند و سلامتی آنها به خطر نیفتد چرا که سلامتی آنان از هر مسئله‌ای مهم‌تر است و در واقع از روی ناچاری این تصمیم گرفته می‌شود وگرنه این راه حل اساسی نیست.
به گزارش فارس، خسرو صادق نیت ادامه داد: آلودگی هوا در 6 شاخص بررسی می‌شود اما باید بدانیم در روزهایی که آلودگی هوا در حد ناسالم اعلام می‌شود به دلیل اقدامات انجام شده معمولاً روی 5 شاخص مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات زیر 10 میکرون در حد پاک و سالم است.
صادق نیت افزود: نگرانی جدی ما در روزهای ناسالم در شهر تهران به دلیل ذرات 2/5 میکرون است که بیشتر به دلیل سوخت مواد سوختی فسیلی توسط وسایل نقلیه ایجاد می‌شود و دلیل اصلی آلودگی هوا به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: هر اقدامی که بتواند فرایند این سوخت را بهتر کرده یا آلودگی کمتری ایجاد کند می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد از جمله جایگزینی وسایل نقلیه‌ تولید‌کننده آلودگی با وسایل نقلیه سالم‌تر یا کاهش در تردد، البته باد و باران و تغییرات جوی تا حدی می‌تواند آلودگی را پاک سازی کند اما بهترین راه این است که منابع تولید آلودگی را اصلاح و جایگزین کنیم.
به گفته این مقام وزارت بهداشت، آلودگی هوا در بعضی افراد به صورت حاد یا مزمن تأثیرگذار است که عوارض تنفسی و قلبی عروقی مهمترین آن است.