kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

آنکارا توافق خروج از نینوا را نادیده گرفت /عبادی: تمامیت ارضی عراق قابل مذاکره نیست

دولت ترکیه علی‌رغم اینکه توافقنامه‌ای را اخیراً درمورد خروج نیروهای این کشور از استان «نینوا»ی عراق امضاء کرده است، مدعی شد تا نابودی «داعش»، این نیروها در عراق می‌مانند!



به گزارش تسنیم، «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، ارتش این کشور پس از پاکسازی گروه تروریستی داعش در «موصل»، از اردوگاه «بعشیقه» در استان نینوا عقب‌نشینی می‌کند.
ایشیک در ادامه طی اظهارات متناقضی، توضیح داد: ترکیه به تمامیت ارضی و اتحاد عراق احترام می‌گذارد و حضور نیروهای ما در بعشیقه نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است! وی مدعی شد: نیروهای ارتش ترکیه در یک عملیات موفقیت‌آمیز، بیش از 700 شبه‌نظامی داعش را به هلاکت رسانده‌اند.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که همین هفته گذشته «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، در بغداد حضور یافت و با امضای یک توافقنامه 9 ماده‌ای، متعهد شد نیروهای ترکیه را از عراق خارج کند.
هم‌اکنون ده‌ها نظامی ارتش ترکیه به همراه تانک و تجهیزات در اردوگاه «بعشیقه» استان نینوا حضور دارند.ترکیه طی سال‌های اخیر به همراه عربستان، از تروریست‌های فعال در عراق حمایت کرده است.
در واکنش به این موضع جدید و مغایر با توافقنامه امضاء شده، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: پادگان بعشیقه براساس حاکمیت ملی عراق، یک پادگان عراقی است و ما بر سر آن با ترکیه مذاکره نمی‌کنیم. بعشیقه جزو خاک عراق است و هیچ نزاعی نباید بر سر آن وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: عراق نه تنها می‌خواهد سطح بحران‌ها را با کشورهای همجوار به صفر برساند، بلکه خواستار تقویت روابط با این کشورها نیز هست. ما به «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفته‌ایم که روابط بغداد و آنکارا بدون عقب‌نشینی نیروهای ترکیه، نمی‌تواند گامی به جلو بردارد.
پیشروی در موصل
نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در ساحل چپ رود فرات در موصل، محله «المالیه» را از چنگ تروریست‌ها خارج و خسارات سنگینی را به تروریست‌ها وارد کردند.درحال حاضر ارتش عراق بر بیش از 80 درصد بخش شرقی موصل مسلط هستند. دو محله «السلام» و «الساهرون» در ساحل چپ موصل نیز از لوث تروریست‌ها پاکسازی شدند.همچنین طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نیروهای عراقی در بخش شرقی تا کاخ ریاست‌جمهوری (متعلق به رژیم سابق) پیشروی کردند و این کاخ را تحت کنترل گرفتند.